Nem csak a különösen nagy teljesítményű motoroknál, de az összes turbómotornál hasznos a vízbefecskendezés, ami nem csak a teljesítményt növeli, de ezzel együtt csökkenti a fogyasztást is. A bajorok a MotoGP felvezetőautóján tesztelik (többek között) a gyakorlatban a vízbefecskendezést, amely majd a BMW M3/M4 GTS-ben debütál, de a spanyolországi Miramas pályán tartott technikai napon például az 1,5 literes, háromhengeres benzines turbómotort próbálhatták a meghívott újságírók.

A B38-as erőforrással kapcsolatban annyit mondanak, hogy normál használat mellett 3-8 százalékkal javítja a fogyasztást a vízbefecskendezés azáltal, hogy hűti az égésteret, csökkentve a kopogási hajlamot, azaz nagyobb nyomásokkal és így jobb hatásfokkal üzemelhet a motor. Jelen esetben a széria 9,5:1-ről 11,0:1-re növelték a kompresszióviszonyt. Azt azonban nem árulták el, hogy mihez képest csökkent a fogyasztás, hiszen jelen esetben egy 218 LE teljesítményű 1,5 literes háromhengeresről beszélünk, azaz teljesítményben az aktuális 2,0 literes, négyhengereshez mérhető a kísérleti motor. A Miramas pályán, tehát nem forgalomban végzett próbautak alkalmából mintegy 20 százalékos fogyasztás-megtakarítást értek el a vízbefecskendezéses benzinmotorral, de ez az extrém véglet.

A BMW mérnökei a légkondicionáló kondenzvizét gyűjtik össze egy 5 literes tartályban, ahonnan aztán egy szűrőn keresztül a nagynyomású benzinpumpához vezetik azt, ahol összekeverik a benzinnel, és annak segítségével juttatják az égéstérbe pont a megfelelő mennyiségben, azaz magán a motoron-hengerfejen nem kell módosítani, csak az üzemanyag-ellátó rendszeren. Nagy sebességnél és fordulatnál akár 30 százalék lehet a víz aránya a benzinben.

A BMW úgy számol, soha nem kell majd vizet tölteni a tartályba, hiszen nyáron elég a légkondicionáló kondenzvize az utánpótláshoz, télen pedig az eleve hideg külső levegő miatt nincs nagyon szükség erre a megoldásra. A fagyveszély ellen azt találták ki, hogy megálláskor a rendszer visszaszivattyúzza a vizet a tartályba, amelyben aztán nyugodtan megfagyhat, nem fogja azt szétfeszíteni. A motorblokk közelében lévő tárolót aztán a hulladékhő olvasztja ki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!