Fontos bevezetni, de nem ilyen formában. Nem lett tesztelve. Magas a költsége. Iszonyatos káosz uralkodik a szektorban emiatt. Nem ellenőrizhető a tényleges felhasználás. Az erre a célra üzembe helyezett elektronikus rendszerek a mai napig hibásan működnek. Bányai Béla tapasztalatait alapul véve kapásból ezeket sorolta, amikor a július 1-jétől bevezetett elektronikus útdíjról kérdeztük. A nemzetközi fuvarozással foglalkozó Generál-Insped Kft. ügyvezető-igazgatója hangsúlyozta, nem volt felkészülve a szakma egy ilyen mértékű teherre. – A mai napig kaotikus állapotok uralkodnak emiatt. Nem működnek megfelelően a rendszerek. Pontatlanok: volt olyan, hogy duplán számlázott, vagy tévesen figyelmeztetett arra, hogy nem váltottuk meg, közben ennek ellenkezője volt igaz, egyszóval sürgősen át kellene dolgozni az egészet – vélekedett a régió egyik meghatározó fuvarozó cégének vezetője.

Bányai Béla az autópályákon és a főutakon fizetendő díjak közti különbséget is aggályosnak nevezte. Azt mondta, azzal, hogy az autópályák használatáért lényegesen – kilométerenként több tíz forinttal – magasabb díjat kell fizetni a főutakhoz képest, háttérbe szorul az a cél, hogy tehermentesítsék a főutakat és elkerüljék a településeket. Szerinte az is igazságtalan, hogy a rendszer nem támogatja a környezetre kevésbé szennyező autók üzemeltetését. Ezt példázza, hogy az Euro 3-as motorokkal működő járművek után ugyanannyi e-útdíjat kell fizetni, mint a klímabarátabb öt-, vagy a hatosoknál. A főbb problémák közé sorolta továbbá, hogy a fuvarozók nem tudják lehívni – mert még nem jelent meg – a kocsinként járó egymillió forintos kedvező hitelt, amelyet a kormány megígért számukra az e-útdíj fizetésére.

Bányai Béla úgy fogalmazott, ez egy fontos mentőöv lenne számukra, mert az úthasználati díjat előre kell rendezni. – A fuvarozásban 60 nap az átlagos fizetési határidő. A mi esetünkben 5 millió forintot jelent havonta az útdíj, de amire kiegyenlíti a megrendelő a szállítási számlát, addigra már 10-12 millió forintot kell megelőlegeznünk, hiszen a fizetési határidőig folyamatosan mennek a kamionjaink. Ezt az előfinanszírozást nagyon sok cég – főleg a belföldre fuvarozók, amelyek már amúgy is nyomott árakon dolgoznak – nem tudja felvállalni. Őket érinti leginkább az e-útdíj bevezetése. Hiszen eddig fizettek egy közel 180 ezer forintos éves átalányt, amiért használhatták a magyar utakat. Az új rendszerben ugyanezért mintegy 6 milliót kell előteremtsenek.

Bányai Béla keserűen nyilatkozta, hogy négy emberétől és két kamionjától az e-útdíj jelentette többletköltség miatt kellett megválnia (fotó: Mártonfai Dénes) Bányai Béla keserűen nyilatkozta, hogy négy emberétől és két kamionjától az e-útdíj jelentette többletköltség miatt kellett megválnia (fotó: Mártonfai Dénes)


 
Hozzáfűzte, azt szeretnék elérni, hogy a szektorban dolgozóknál csökkentse az iparűzési- és a súlyadót a kormány, ne tegyen ekkora különbséget a főúton, illetve az autópályán történő szállítási díj között, ösztönözze a vállalkozókat környezetkímélő járművek használatára, és legyen lehívható a beharangozott kedvező hitel.
 
Sok fuvarozó kerülhet a szakadék szélére
 
– Mi úgy tudtuk előteremteni az útdíj költségeit, hogy a 31 járművet számláló gépparkunkból két kamiont eladtunk, de sajnos ezzel négy munkahely is megszűnt – emelte ki Bányai Béla. A cégvezető hangsúlyozta, ez a módszer nem tartható a végtelenségig, előbb-utóbb elfogynak a tartalékaik. Emellett elhalasztotta a járműpark felújítását, amely ugyancsak fontos lenne, hiszen csak korszerű kamionokkal tudnak versenyképesek lenni Európában. Abban bízik, hogy a fuvarozók érdekképviseleti szervei határozott lépéseket tesznek a változtatás érdekében, különben sok vállalkozás kerül a szakadék szélére.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!