A VW értéktartása magasan a Volvóé fölé tornyosul, használtan az olcsóbb S60-as jelenti a kisebb kiadást A VW értéktartása magasan a Volvóé fölé tornyosul, használtan az olcsóbb S60-as jelenti a kisebb kiadást

Mindkét típusnak tiszteletet parancsoló a megjelenése, megfelelő motorokkal pedig üzleti és családi használatra egyaránt alkalmasak, város helyett egyértelműen az autópályán érzik jól magukat.

A végletekig visszafogott Passatba sokan beleszeretnek, népszerűségének fő oka talán az, hogy számos motor-, váltó- és hajtáslánc- konfigurációban elérhető, a különböző karosszériatípusokról nem is beszélve. A limuzin és a kombi mellett 2008-tól végre egy szívmelengetőbb formával megáldott négyajtós kupé, a CC is öregbíti a Passat hírnevét. A Volvo a klasszikus svéd designt tükröző S60-assal azokat a kuncsaftokat fogja meg, akik nem kívánják nagydobra verni anyagi helyzetüket, vagyis sokat költenek arra, hogy ne látszódjon, hány milliójuk áll négykerekűben. A visszafogott S60-ast az utca embere kis túlzással összekeveri az S40-essel, az egyes német prémiummárkákat körüllengő negatív megítélés pedig messze elkerüli a Volvót. Tágasság szempontjából egyértelmű a verseny állása: a Passat kiütéssel győz! Az S60-as első sora még csak-csak elmegy, bár a fejtértől nem kell elájulni, de a második sor és a raktér nem üti meg a kategóriában elvárható szintet. A hátsó traktus legfeljebb a kompaktok között állná meg a helyét.

Passat PD TDI: kehes lovak, drága gyógymód

Miről híresek a Passatok? Bizony, a takarékos dízelmotorjaikról, melyekkel a legtöbbet értékesítették. Erőnek nincsenek híján, jól húznak, teljesítményükhöz képest pedig kevéssel is beérik, de az esetlegesen felmerülő hibák száma és azok helyreállítási költsége sem hétköznapi! A hangos, kissé kelletlen járáskultúrájú adagolófúvókás gázolajosoknál (PD TDI) gyakran tapasztalható teljesítménycsökkenés, melynek hátterében az üzemanyag-szivattyú, a kipufogó hőérzékelője vagy a porlasztósor állhat. Ha az utóbbi a ludas és mind a négy porlasztóegységet cserélni kell, akkor bizony mélyen a zsebébe nyúlhat a tulaj! Rövid élettartamú a befecskendező rendszer, a nagynyomású egység, a turbófeltöltő, az üzemanyagszint jeladója és a légmennyiségmérő is. Ráadásul a gyakran kékes füstöt eregető dízelek olajfogyasztása is kritikát érdemel, ritkán bírnak ki utántöltés nélkül egy-egy szervizperiódust. A hosszú élettartamú, ún. LongLife olaj literjét pedig kis túlzással aranyárban mérik…

Semmi fakszni, így néz ki a konzervatív Passat műszerfala Semmi fakszni, így néz ki a konzervatív Passat műszerfala

Vásárlás előtt érdemes a gázolajosok részecskeszűrőjének és a motortartó bakoknak az állapotát ellenőriztetni. Az elektromos érzékelők okozhatnak kisebb-nagyobb üzemzavart, a motorvezérlés megkergülhet, a fals hibaüzenetek pedig ellephetik a műszerfalat. A műanyagok rögzítése elengedhet, ilyenkor a fülkében nyikorgás, nyöszörgés hallható. A napellenző világítása hektikus, a xenonlámpák zavaróan remegnek, néha el is sötétülnek. A tolatóradar „beállhat”, indokolatlan esetben közvetlen akadályt észlel, de menet közben is megzavarodhat. Szintén probléma fordulhat elő a gerinctámasszal, a beragadó elektronikus kézifékkel, a szabályozható kormányoszloppal és a defektes ablaktörlő motorral.

565 literes a VW raktere 565 literes a VW raktere

A tempomat kapcsolója, a kürt, a csomagtérajtó zárja és a fedélzeti számítógép is tartogathat meglepetéseket. A Passat kórságainak zöme a gyártás beindítását követően jellemezte a típust, azóta persze többször módosítottak az alkatrészeken, valamint a javítási és szerviztechnikákon is, ettől függetlenül nehéz tutira menni vásárlásnál.

Geartronic: nehézkesen kapcsoló automata

Svéd luxus, precizitás, több százezer, gond nélkül megtett kilométer – no, ezek így azért ritkán jönnek össze az S60-as esetében. Nagyságrendileg kevesebb komoly meghibásodás jellemzi a típust, mint a Passatot, de itt is érdemes némi pénzmagot félretenni a nem várt műhelylátogatásokra. A hirtelen erőtlenné váló motor mögött általában a fojtószelep hibája bújik meg, de az elektronika, a hajtókar vagy az elkoszolódó érzékelők sem zárhatók ki.

Az S60-as pultja is rémesen egyszerű, mégis hívogatóbb, mint a VW-é Az S60-as pultja is rémesen egyszerű, mégis hívogatóbb, mint a VW-é

A turbós motoroknál a feltöltéssel lehetnek problémák, az automatikus váltó pedig jelentős ritmuskéséssel, rángatva kapcsolhat. Utóbbi esetben a márkaszervizek általában a cserére voksolnak, de érdemes egy, a váltó felújítására specializálódott szakit keresni, hátha menthető még az amúgy borsos árú szerkezet. Az új váltó és annak beépítési költsége ritkán áll meg félmillió alatt! Az S60-as legidegesítőbb tulajdonsága, hogy szinte állandó jelleggel várhatók kisebb, de annál zavaróbb meghibásodások. A rádió elnémulhat, az ajtók gumitömítése leválhat, a fényszórómosó bumfordi törlőkarjai pedig letörhetnek. Van, amikor az elektromos ablakmozgatás csak az egyik oldalon működik, és a szellőzés szabályozásában is lehetnek bakik.

Aprócska (424 l) az S60-as fara Aprócska (424 l) az S60-as fara

Nem túl szép látvány a leesett díszcsík, a rozsdásodásra hajlamos kerékcsavarok és a letört ablakemelő-kapcsolók képe. A külső visszapillantó tükör háza csavarlazulás miatt szokott remegni, a tetőablak elálló szigetelése esőben szivárgást, menet közben pedig szélzajt okoz. Nem illik az S60-asról kialakult prémiumautós képbe a számos esetben diagnosztizált hatástalan indexkar, a lötyögő első ülés, a beragadó központi zár és a megkergülő riasztó problémája sem.

Farpofák: a Passat hosszabb, szélesebb és magasabb is az S60-asnál Farpofák: a Passat hosszabb, szélesebb és magasabb is az S60-asnál