A Carisma és az S40-es azonos padlólemezre épül, összeszerelésük Hollandiában történt, a dízelmotorok és a váltók francia eredetűek – igazi vegyes felvágott mindkét típus. A Carisma esetében akad egy kivétel, ez az 1.8 GDI verzió, melynek motorja Japánból származik. A holland összeszerelés kezdetben nem volt éppen tökéletes, ezért az első évjáratokat ajánlatos alaposabban szemügyre venni.

Ha a költségkeret megengedi, válasszunk inkább a modellfrissítés utáni példányok közül, ez a Carismánál 1999-ben, az S40-esnél 2000-ben történt. A Mitsubishi négy- és ötajtós karosszériával, a Volvo pedig szedánként és kombiként (V40) kapható. A Carisma motorpalettája szerényebb, találni belőle 1,6-os (90/103 LE) és 1,8-as (122/125 LE) benzinest, valamint 1,9-es dízelt (90/102/115 LE). Az S40-es aggregátparkja jóval gazdagabb, benzinesekből 105 és 200 lóerő közötti a repertoár, míg az 1,9-es gázolajos itt is 90, 102 vagy 115 lóerővel érhető el. A Volvo 1,8-as és 2,0 literes motorjaihoz automatikus váltó is konfigurálható volt, a Carisma csak manuális egységgel készült.

Egyszerű anyagok és könnyű kezelhetőség jellemzik a Carisma pultját Egyszerű anyagok és könnyű kezelhetőség jellemzik a Carisma pultját

Térkínálat tekintetében a Carisma vezet, itt nemcsak elöl, hanem a hátsó sorban is jól elférnek a felnőttek. Az S40-es vaskosabb ülései jócskán leszűkítik a második sort, ráadásul a négyajtós kivitel bővíthetősége gyenge. A sokat pakolók az ötajtós Carismával vagy a puttonyos V40-essel járnak jól, bár utóbbi inkább életmódkombinak tekinthető, mint igazi málhás szamárnak. A V40-es 415 literes hátsója pöttömnek számít a kategóriában.

Hiába kisebb a Carisma hátsója, bővíthetősége jobb az S40-esénél Hiába kisebb a Carisma hátsója, bővíthetősége jobb az S40-esénél

Visszahívás keretében módosították az 1998-as évjáratú Carisma 1.8 GDI változatok kipufogógáz-elvezetését, szabályozását, mert a katalizátor sérülésveszélynek lehet kitéve. A magas károsanyag-kibocsátás elkerülése érdekében átprogramozták a motorirányító szoftvert is. Problémaforrás lehet a generátor, a feszültségszabályozó és a lambdaszonda, de a szelephimbák sem örökéletűek. A francia eredetű váltó pontatlan, különösen az első és az ötödik fokozat kapcsolása nehézkes, de gyakran a kuplungszerkezet is makacskodik, nem emel ki rendesen. A futómű nem igazán tolerálja a rossz útviszonyokat, a „fáradás” jelei: kanyarban tapasztalt oldaldőlés, erős fékezésnél jelentkező imbolygás, minimális mértékű tompítás úthibákon áthajtva. Kérészéletűek a lengéscsillapítók, a féltengelyek és a stabilizátorok is. A kapcsolók könnyen törnek, az ablakmozgatás és a központi zárvezérlés is kapitulálhat. A kormány csak fel-le állítható, a vezetőülés hosszú távon nem túl kényelmes, ráadásul a szivacsozása hamar töredezetté válhat. Az izzók gyakran kiégnek, az ajtóknál lévő nyitásérzékelő is vacakolhat, ahogy az indexrelé is. A szélvédőmosó spricnije könnyen eldugulhat. Az 1,6-os benzinesek 100 km-enként benyelnek 8-10 litert, az erősebb, de takarékosabb 1,8-asok jobban mozgatják a kasztnit és valamivel kevesebbel is beérik, míg a dízelek esetében 6,0 literes átlaggal lehet számolni. Az 1.8 GDI kivitelek 95-ösnél magasabb oktánszámú benzint igényelnek, ellenkező esetben csökken a teljesítményük és nő a fogyasztásuk.

Több a komoly gond a Volvo S40-essel

Kicsik a kapcsolók, a kézifékkar gyakran hatástalan a laza huzal miatt Kicsik a kapcsolók, a kézifékkar gyakran hatástalan a laza huzal miatt

A Volvo S40-eseket rozsdásodó üzemanyag-elosztó cső miatt rendelték nem tervezett szervizlátogatásra. A típust indítási gondok, a turbócső leválása és a turbótöltő hibái jellemzik – utóbbi kettő különösen a dízelmotoros változatokat érinti. A motorvezérlés, a kipufogógáz-visszavezető rendszer és az üzemanyagpumpa sem áll valami stabil lábakon. Gyakoriak a hibaüzenetek: világító légzsákszenzor, bedöglő fedélzeti számítógép vagy éppen az ABS jeladója. Az elektromos ablakmozgatás háklis, az autó orra nagyon alacsony, így járdaszegélyen, padkán könnyen felül.

Ülésdöntés után szűk átrakodónyílás nehezíti a csomagok pakolását Ülésdöntés után szűk átrakodónyílás nehezíti a csomagok pakolását

A csomagtérzár néha beragad, a külső visszapillantó tükör nagyobb tempónál jelentős szélzajt gerjeszt, a biztonsági öv pedig „elfűrészelheti” a felső bekötési pontnál lévő műanyag betétet. A laza kézifékhuzal sok példánynál jelent gondot, ahogy az olajszivárgás, a hibás hidrotőke, az önindító és a széteső váltó is. Az S40-es alkatrészei drágábbak az átlagosnál, sok apróság pedig csak panelenként, egyéb részegységekkel egybeépítve cserélhető.

Praktikus a Carisma ablaktörlője, a Volvo spoilere tolatásnál zavaró Praktikus a Carisma ablaktörlője, a Volvo spoilere tolatásnál zavaró

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!