– Megjártuk egy pécsi nepperrel, hogy nála találtuk meg második autónkat – mesélte Szilárd. A pécsi férfi és barátnője egy újonnan nem olcsó, de már több mint tízéves kisautót vett 700 ezer forintért tavaly. Nem sokat cirkáltak vele, hónapok óta nem használják. A kereskedő beszélt nekik arról, hogy volt gond az olajfolyással, de meg lett javítva, amúgy rendben van a kocsi. Hamar kiderült azonban, hogy az olaj most is elfolyik. Visszavitték, a kereskedő sajnálkozott és készséges volt, vállalta az egy évre szóló – és akár rejtett hibára is érvényes – kötelező szavatosság miatti javítási költséget. Mindaddig mentek „normális mederben” a dolgok, amíg kiderült egy szakszervizben, hogy drága mulatság lesz, több százezer forint, onnantól viszont elzárkózott a javítástól a kereskedő. Sőt ellentámadásba is átment, mondván, olcsóbban is meg lehet javítani az autót másutt, de azt sem volt hajlandó fizetni ezek után. Nem mellékes azonban, hogy az első szervizbe éppen a kereskedő irányította el Szilárdékat, mondván, hogy ott értenek e típushoz. A fiatalok ügyvédhez fordultak, és ha kell, pereskednek, másképpen nagyon ráfizetnek, ugyanakkor az sok időt, pénzt és energiát igényel.

A piacot ismerők szerint a kereskedők azt használják ki, hogy sokan nem mennek végig ezen az úton, a többség ugyanis a legfeljebb 300-400 ezer forintért megvehető autókat keresi.

Jóval kevesebb a lehetőségünk, ha papíron mástól vettük

Hozzáértők szerint Szilárdéké nem egyedi eset, és a piac súlyos problémáira világít rá. A piacon nagy a harc, miközben a többség az egyre olcsóbb autókat keresi, így igen sokat kellene eladni, avagy trükközni. S ha több esetben nagyot buknak a szavatossági szabályok betartása, a nagy javítások kifizetése miatt, becsukhatják a boltot.
Tetézi a bajt, ha külföldről behozott autóról derül ki, hogy a motorral vagy a váltóval gond van. A kereskedők egy része ugyanis ezek egy részét (főleg az adminisztráció terén laza olaszoktól vetteket) nem írja át a cége nevére, nem rendszámoztatja. Így viszont a kocsit papíron egy külföldi személytől, esetleg cégtől vesszük, ami miatt a szavatosságot papíron neki kell(ene) vállalnia.
Fontos elmondani, hogy a külföldről hozott kocsikkal, köztük az olaszokkal sincs tömegesen súlyos műszaki gond, ez az eljárás nem a szavatosság kikerülésére, hanem a költségek „optimalizálására” irányul.
A nepperek „trükkjei” közé tartozik, hogy időnként olyan autók fényképét teszik fel, amit mások árulnak külföldön, aztán ha sokan érdeklődnek, behozzák (ilyenkor egy ideig nem megtekinthető az autó). Esetleg éppen náluk sosem járt, de csábító autó képével csalogatják be az ügyfeleket, arról azt mondják, éppen elvitték, majd megmutatják, mi maradt náluk.

Új céges kocsik

Az új járművek piaca is növekedésben van baranyai márkakereskedők szerint, ugyanakkor az adó- és egyéb jogszabályi környezet miatt elsősorban a kis puttonyos autók forgalma lendült meg. A magánszektorban a felszereltebb, drágább járművek mennek most is.
Magánszemély papíron alig vesz autót, s inkább készpénzre, a hitelfelvétel szinte eltűnt.
A legtöbben nyílt végű pénzügyi lízing konstrukcióban, illetve a MNB 2 százalékos kkv-s hitelével vásárolnak.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!