Az új motornemzedéken alapuló, kiváló hatásfokú négyhengeres benzines gép nyáron debütál az új Opel Zafirában, majd később megjelenik a Vectrában és a Signumban, illetve a márka egyéb modelljeiben is. A legapróbb részletekig újonnan fejlesztett négyszelepes erőforrás különlegessége többek között a gázcsere optimalizálása érdekében folyamatosan állítható két vezértengely (DCVCP – Double Continuous Variable Cam Phasing), a kétfokozatú, műanyag szívócső, amelyben az áramlási veszteséget pillangószelep helyett alkalmazott, hengeres forgószelep csökkenti, továbbá a hatékony olaj-víz hőcserélő és az új fejlesztésű, mélyhúzott kipufogócsonk, integrált katalizátorral. 57 kW/liter fajlagos teljesítményével kategóriája élvonalát képviseli az 1.8 ECOTEC. A mindennapi használatban ennél is fontosabb, hogy széles, 2.200-tól 6.200/percig terjedő tartományban áll rendelkezésre a 175 Nm nyomatékmaximum legalább 90 százaléka. Ez azt jelenti, hogy alulról is erősen húz a motor.

„A csekély fogyasztású, agilis, kiváló hatásfokú 1,8-as benzinmotor újabb példa a sikeres Opel-filozófiára, amely nem öncélú fejlesztésekre törekszik, hanem arra, hogy tényleges előnyöket nyújtson az ügyfeleknek “, jelentette ki Hans H. Demant, az Opel igazgatója.

Az Opel Vectrával végrehajtott menetpróbák során 7,3 liter/100 kilométer volt az MVEG szerint mért fogyasztás, ami 0,3 literrel, illetve négy százalékkal kevesebb, mint az eddigi, 90 kW/122 LE teljesítményű 1.8-as motor (az Astrában és a jelenlegi Zafirában: 92 kW/125 LE). Ezzel párhuzamosan megnőtt a csúcssebesség (205 helyett 213 km/óra) és javult a gyorsulás (0 – 100 km/h: 11,2 másodperc helyett 10,5).

A hatékonysághoz hozzájárul a következetesen könnyű építési mód. Járulékos alkatrészek, például a DCVCP ellenére három százalékkal csökkent a motor súlya az elődhöz képest, ugyanakkor a blokk és a hengerfej kiterjedt merevítéseinek köszönhetően szilárdabb lett az egész. Egyedül a blokk 20 százalékkal könnyebb az előzőnél: a szürkeöntvény motorház és a csapágyfedél alatt mindössze 27 kilót mutat a mérleg, ami jórészt az üreges kialakítás érdeme. A komplett 1.8 ECOTEC csupán 118 kilós, a DIN 70020 szabvány szerint mérve. Ebből nagyszerű, 1,14 kg/kW-os teljesítménysúly adódik.

Fáziselcsúsztatásos vezértengelyek javítják a gázcserét

A hagyományos motoroktól eltérően, amelyek fő- és vezértengelyét fix fogasszíj- vagy lánchajtás köti össze, a változó vezérlés lehetővé teszi a vezértengely elfordítását a főtengelyhez képest. Az új 1,8-as motoron ezt folyamatosan végzi egy nagyon kompakt, szárnylapátos hidraulikus állítómű. Az állítási tartomány a szívóoldalon 60° a főtengelyen mérve, a kipufogóoldalon 45°. A kettős állítható vezértengely előnye, hogy a motor fordulatszámától, illetve terhelésétől függően ad lehetőséget teljesítmény-, illetve fogyasztás-optimalizált vezérlési idők választására. Ennek eredményeként mindig ideális a hengertöltés, növekszik a teljesítmény, kedvezőbb a nyomatékgörbe alakulása, nagyarányú kipufogógáz-visszavezetéssel lehet csökkenteni az emissziót, és a fojtási veszteség csökkenése mérsékli a fogyasztást.