Amint hallani, rövidesen nálunk is megkezdik a Lada család legfiatalabb típusának árusítását. Ezt megelőzte a hazai minősítő vizsgálat: a Kereskedelmi Minőségellenőrző Intézetben év eleje óta folyik az új típus „faggatása”.
Már a vizsgálatok kezdetén megállapítottuk, hogy az „új típus” kifejezés nem teljesen pontos, inkább a korábbi „ezerhármas” jelentősen módosított, továbbfejlesztett változata a VAZ 2105 típusszámot viselő újdonság. Tréfásan összefoglalva: 40 kg önsúlyban, 85 mm a kocsi hosszában, 9 mm a szélességben és 16 mm a nyomtávban (ez utóbbi az 5 coll peremszélességű keréktárcsák miatt) jelentkezik pluszként, a fejlesztés eredményeként.
Hogy ennél azért lényegesen többről van szó, az a következő – nem teljes – ismertetésből is kiderül.

A leginkább szembeöltő változást
A KAROSSZÉRIA
mutatja. A lényegében változatlan vázra kívül-belül új vonalvezetésű karosszériaelemek vannak felépítve, ettől a kocsi jellege megváltozott, „szögletes” vonalvezetésű lett. Ehhez a stílushoz igazodik a nagyméretű első és hátsó világítótestek formai kialakítása is.
A díszítőelemek (hűtőrács, küszöbdíszléc, ajtókeretek) és az ablaktörlő karok, valamint a visszapillantó tükrök matt fekete színezésűek.
Beülve a kocsiba, a viszonylag vékonyan kárpitozott, műbőr borítású első ülések magasított háttámlája, az ehhez csatlakozó állítható fejtámaszok, a kemény műanyag borítású ajtók, a padlót fedő hagyományos gumiszőnyegek tűnnek fel, és a teljesen új kialakítású műszerfal. Érdekes újdonság a belülről állítható külső visszapillantó tükör.
Sajnos, nem változott meg a gázpedál elhelyezése, amely a gázelvételnél nagy lábemelést, kényelmetlenséget eredményez.
A fűtést – mely a Lada valamennyi típusánál különösen jó volt – és a szellőzést némileg módosították. Az első ajtókról elmaradt a nyitható háromszög ablak, és így az egész ablakmező leereszthető. Külön fúvókák kerültek beépítésre az oldalüvegek párátlanítására, és új rendszerű a szélvédőé is.
Figyelmet érdemel a műszerek (kilométeróra, és egy kombinált műszer a hűtővíz és az üzemanyag ellenőrzésére) borítóüvegének tükrözésmentes kialakítása, az új vonalú kormánykerék, a külön beépített voltmérő, a kapcsolók jó elhelyezése, a kesztyűtartó alá beépített rakodópolc, az elektromosan fűthető hátsó szélvédő.

A Kermi laboratóriumában korszerű műszerekkel vizsgálják a járműveket. A képünkön látható munkafolyamat: motor műszeres vizsgálata és az esetleges eltérések korrigálása

A MOTOR
teljesítménye nem, kialakításában annál több változást mutat. Elsősorban a fogazott műanyag szíjjal hajtott vezérműtengely érdemel említést. Emiatt a motorblokk, a hengerfej, az öntött alumínium szelepfedél új alkatrésznek számít, a korábbi Lada motorokkal nem építhető össze. Megváltozott a dugattyúk kiképzése is. A dugattyútetőn megfelelő méretű besüllyesztés megakadályozza, hogy hibás vezérműállítás, vagy túlpörgő motor esetében a dugattyú érintkezésbe kerülhessen a szelepekkel.
Érdekes megoldás a légszíűrőben elhelyezett hőelem, amely a külső levegő hőmérsékletének megfelelően dönt arról, hogy a motor előmelegített vagy környezeti levegőt szívjon-e.
Szólni kell a módosított Ozon-2 típusú porlasztóról is, amelyet gyárilag felszereltek egy üzemanyag-megtakarító berendezéssel. Ez az ún. kényszerüresjáratban (motorféküzem) az üzemanyag-felhasználást csökkenti, a szívócsőben kialakult vákuum, egy elektronikus vezérlőegység és egy elektromágneses vezérlőszelep segítségével.

A futóművet is alaposan átnézik a szakemberek. A 2105-ös szerkezeti része megegyezik a korábbi típusokéval

AZ ERŐÁTVITEL
csak annyiban módosult, hogy a sebességváltó I-III. Fokozatában az áttétel kismértékben csökkent, így ezekben a fokozatokban adott sebesség tartása alacsonyabb motorfordulatszám mellett lehetséges. A hátsó híd megegyezik a korábbi 1300-as Ladáéval.

A KÉT FUTÓMŰ
– mind az első, mind a hátsó – alkatrészeiben és kivitelében megegyezik a korábbi típusváltozatokéval. Jelentős előrelépés viszont a szovjet gyártmányú, 165 R 13 méretű, acélradiál gumiabroncsok alkalmazása.

A KORMÁNYMŰVÖN
a minél kisebb kormányzási erőszükséglet érdekében a VAZ 2105 típusnál módosították a kormánygép belső szerkezetét. A terepjáró Niva után most ennél a típusnál is alkalmazták a kardáncsuklós biztonsági kormányoszlopot, így a vonatkozó nemzetközi előírásoknak az új kormányszerkezet megfelel.

A FÉKRENDSZER
nem tartalmaz újdonságot, a kétkörös, elöl tárcsa-, hátul dobfék az 1500-as típusnál bevált vákuumos fékrásegítővel egészült ki.

AZ ELEKTROMOS
berendezések tekintetében a korszerű kialakítás jellemzi a kocsit. A motortérben, átlátszó fedelű zárt dobozban került elhelyezésre a központi biztosítéktábla, és a különböző berendezések működtetésére szolgáló elektromos relék. Ez a kialakítás áttekinthető, gyors, egyszerű alkatrészcserét tesz lehetővé.
A szériakivitel felszereléséhez tartozik a H 4 halogén fényszóró, a fűthető hátsó szélvédő, a hátsó kombinált lámpatestekben elhelyezett köd-hátrasugárzó, az elakadásjelző villogó, a szivargyújtó és a szabályozható műszerfal-világítás éppen úgy, mint az elektromos szélvédőmosó és a kétfokozatú ablaktörlő motor.

A VIZSGÁLATI TAPASZTALATOKRÓL
néhány szót.
A motor indíthatósága, hidegen-melegen egyaránt kiváló. A tesztkocsi porlasztójának hibás gyári beszabályozása miatt az első néhány száz kilométeren az üzemanyag-fogyasztás magas volt. A beállítások ellenőrzése és korrigálása után elvégzett ellenőrző üzemanyagfogyasztás-mérések az alábbi eredményeket adták:
90 km/h állandó sebességnél 7,5 l/100 km
120 km/h állandó sebességnél 9,6 l/100 km
városi fogyasztás (ENSZ-EGB ciklus) 10,5 l/100 km.
Ezek az értékek megfelelnek a gyár által megadott ellenőrző fogyasztási adatoknak. A gyakorlati, átlagos üzemanyag-fogyasztás az eddigi tapasztalatok alapján:
országúti közlekedésben 8,5-8,8 l/100 km
városi forgalomban 10,8-11,3 l/100 km volt.
Természetesen a fogyasztás nagymértékben függ a vezetési stílustól.
A korábbi Lada típusokhoz képest jelentős javulást mutat a kocsi stabilitása és fékezhetősége. Itt elsősorban az új acélradiál gumiabroncsoknak van jelentős szerepük. Végre, gyárilag jó minőségű gumi került az autóra. (Egy vizsgálati példa: a 80 km/h sebességről fékezett gépkocsival 8,2 m/mp2 átlaglassulás volt elérhető a sima aszfalton anélkül, hogy a kerekek megcsúsztak volna.)
Méréseink szerint a menetközbeni belső zaj nem csökkent számottevően, mint azt a fogazott műanyag szíjjal hajtott vezérműtől elvártuk volna. Különösen a hideg időszakban volt tapasztalható a karosszéria műanyag alkatrészeitől származó sok kisebb-nagyobb, bosszantó zörgés.

 

Összegezve az eddigi tapasztalatokat:
AMI TETSZIK
– az új acélradiál gumiabroncs kedvező tapadási tulajdonsága,
– a tükrözésmentes műszerek,
– a korszerűsített motor,
– a kocsin biztonsági irányban végzett fejlesztés.

AMI NEM
– a pedálok, különösen a gázpedál kedvezőtlen elrendezése,
– az ülések műbőr kárpitja,
– a változatlanul keskeny ablakrések a karosszérián.

A vizsgálatok befejezése után a teljes – műszaki – eredményekről is beszámolunk.

Pák György
a Kermi főmunkatársa
Fotó: Favics Péter