Az autómentésben részt vevő szakemberek elmondták, egyáltalán nem figyelnek rájuk az autósok, sokszor lassítás nélkül, változatlan sebességgel, közvetlenül mellettük száguldanak el.
– Akkor sem jobb a helyzet, ha rendőrök vannak velünk. Előfordult, hogy a lezárt területre a bóják közé is behajtott az autós. Nemrég a négysávos volt lezárva, így a hatóság emberei a közlekedőket szervizútra terelték. Egy autós látszólag megértette az utasítást, még bólintott is a rendőr jelzésére, majd belehajtott a bójákba, a kordonokkal elzárt területre – mondta egy gyulai autómentő.
Hajdú Gábor úgy látja, nem figyelnek egymásra az emberek, és mintegy bizonyítva ezt, elmesélte, hogy nemrégiben egy hölgy a fiával két órán át várt az út szélén, felnyitott motorháztetővel, ez idő alatt pedig senki sem állt meg, hogy megkérdezze, segíthet-e rajtuk.

A békéscsabai Szocso Car telephelyén a következő mentésre készítik fel az egyik járművet Fotók: L. P.

– Találkoztam olyan esettel, amikor a navigációt, a telefonját kezelte a sofőr, és ezért nem vette észre a forgalmi akadályt. Sokan a balesetet nézik, miközben elhaladnak mellettünk, ezért sem minket, sem a rendőr utasításait nem látják, így történik meg a baj – tette hozzá.
A szakembereknek viszont nemcsak a járművekkel és a forgalommal, de a lerobbant autók utasaival is foglalkozniuk kell, őket is folyamatosan felügyelik.
– Sajnos, az autósok nincsenek tisztában azzal, hogy mekkora veszélynek vannak kitéve, ha épp’ a másik oldalra kerülnek, és őket kell menteni. Sokan közülük az út közepén álldogálnak az autójuknál, miközben kilencvennel húz el mellettük a többi közlekedő. Pedig ilyenkor az út szélén lehetőleg a korlát mögött kellene tartózkodni. Ha olyan a helyzet, akkor inkább beültetem őket az autómentőbe, hogy ott várják meg a munkák végét, ott nagyobb biztonságban vannak – árulta el – Hajdú Gábor.
A békéscsabai Szocso Car Kft. képviselője is hasonló tapasztalatokról számolt be, ő is úgy látja, nem figyelnek sem egymásra, sem rájuk az utakon közlekedők.
– Amióta autómentéssel foglalkozom, mindig így volt, nem érzek változást. Sajnos, előfordult már olyan eset is, amikor a figyelmetlen autós az utasaival együtt járt szerencsétlenül, mentés közben. Két autónk állt egymás mögött, sárga villogóval, jelzőfényekkel az út menetirány szerint bal oldalán, és egy árokba fordult járművet húztak ki, amikor szemből belehajtottak a mentést végző járműbe, ott sajnos ketten meghaltak – részletezett egy téli szerencsétlenséget a szakember.
A mentésben résztvevők úgy fogalmaztak, az út mellett dolgozók és saját biztonságuk érdekében is lassítsanak az autósok, ha autómentők mellett haladnak el, de a legfontosabb, hogy nagy ívben, legalább kétméteres távolságot tartva kerüljék ki őket. Ezzel ugyanis önmaguk és utasaik biztonságáért is sokat tehetnek.
A leállósávban húsz perc az élet
Statisztikai adatok alapján a megállástól számítva nagyságrendileg húsz percig van esélyünk arra, hogy túléljük a leállósávban. Minden egyes ott töltött perccel csökken annak a lehetősége, hogy sérülés nélkül megússzuk a leállást. A sávot egyébként szabály szerint csak műszaki hiba esetén lehet igénybe venni, akkor, ha nem tudunk továbbhaladni.
A szakemberek szerint a magyar elnevezés sem a legszerencsésebb, leállósáv helyett lehetne vészsáv vagy üzemi sáv, ezzel is utalva arra, hogy ez egy veszélyes terület, és ügyes-bajos dolgokkal megállni nem lehet, mivel az az életünkbe kerülhet. Ha mégis meg kell állnunk műszaki hiba miatt, akkor a vészjelző és a háromszög kirakása után az út mellett, a védőkorlát mögött érdemes várakozni, amíg meg nem érkeznek a mentésben segítő autómentők.