Ha egyszer átütő sikert aratott, miért ne ismételhetnénk meg újra? – gondolták a Skodánál, majd Rapid néven gyakorlatilag feltámasztották az első generációs Octaviát. A cseh márka messze legnépszerűbb modelljéből 1996 óta több mint 3,7 millió példányt értékesítettek, harmadik nemzedéke pedig bőven kinőtte az alsó-középkategóriát, helyet hagyva az újdonságnak. A jól bevált receptnek pedig talán nagyobb létjogosultsága van, mint akkoriban, hiszen a válság közepette egy jutányos árú és alacsony fenntartási költségekkel rendelkező, praktikus és tágas családi autó telitalálatnak tűnik. Hogy a dolognak azért legyen némi újdonságértéke is, a Rapiddal vezették be a Skoda aktuális márkaarculatát.

Takarékos, de nem olcsó a dízel

Komoly és értékes autó benyomását kelti, a letisztult vonalak józan eleganciát kölcsönöznek a cseh kompaktnak. Ahogy az Octavia, úgy a Rapid is négyajtós, lépcsőshátú limuzinnak látszik, pedig valójában sokkal praktikusabb ötajtós ferdehátú. Így aztán az alaphelyzetben 550 literes csomagtartóba hatalmas nyíláson keresztül pakolhatunk, az osztottan dönthető támlákkal pedig közel 1,5 köbméterig növelhető a befogadóképesség – a padló nem lesz sík. Mivel a tengelytáv 24 mm-rel hosszabb, mint a kifutó Octáviáé, akár kétméteres égimeszelők is kényelmesen elférnek egymás mögött! Ugyanakkor a vállszélesség kisautósan passzentos, úgyhogy hátul is csak két felnőttnek megfelelő a helykínálat, s az ereszkedő tetővonal miatt korlátozott a fejtér.

Funkcionális kialakítása miatt a műszerfal villámgyorsan áttekinthető, a kezelés magától értetődő. Gondos a kidolgozás, a kapcsolók és kezelőszervek finoman működnek, s a tesztautó vezetési környezete még egészen hangulatos is. Csakhogy az olcsó, kemény és kopogós műanyagok sivárságát (az ajtókon kizárólag a könyöklőre jutott kárpit) egyedül az Elegance csúcsfelszereltség képes valamelyest palástolni sötét-világos belső színvilágával és diszkrét krómdíszítéseivel. Ennek azonban megkérik az árát. Még ezen a szinten is sokat el lehet tapsolni extrákra (menetstabilizáló visszagurulásgátlóval és guminyomás-ellenőrzéssel: 38 100 Ft, multifunkciós bőrkormány: 38 100 Ft, multimédia-adapter: 39 370 Ft, fűthető első ülések és ablakmosó fúvókák: 64 770 Ft, navigáció: 152 400 Ft, hátsó parkolóradar: 102 870 Ft), de széria például a négy elektromos ablak,… két vezetőoldali kapcsolóval: a spórolással kapcsolatban itt nagyon kilóg a lóláb.

A világos szín sokat javít a belső hangulatán A világos szín sokat javít a belső hangulatán

Hidegindításkor és erőteljes gyorsításkor a kelleténél hangosabban dörmög az 1,6-os dízel, alapjáraton beszűrődik némi vibráció az utastérbe, részterheléskor azonban csendesen és simán jár. Alacsony fordulaton sem vérszegény a motor, ha nem sietünk, korai felkapcsolásokkal, kényelmesen is lehet vezetni. 1800-as fordulat körül aztán mind a 250 Nm-es nyomatékát összekapja a motor, ekkor határozottan meglódítja és erélyesen gyorsítja a könnyűsúlyú Rapidot. Városi forgalomban ritkán kell negyediknél feljebb kapcsolni, míg utolsó fokozatban 130 km/órás autópálya-tempónál laza 2300 körül forog a motor. Az ötfokozatú váltó hosszú áttételezésért cserébe viszont a gyakorlatban, vegyes használat mellett is kimondottan takarékos az autó, különösebb erőlködés nélkül sikerült figyelemre méltó 5,3 literes tesztfogyasztást elérnünk – és ez még nem a startstop rendszeres GreenLine kivitel.

Egyszerű formázású ülések vékony párnázással és rövid ülőlappal. A lábhely grandiózus, a váll- és fejtér már kevésbé Egyszerű formázású ülések vékony párnázással és rövid ülőlappal. A lábhely grandiózus, a váll- és fejtér már kevésbé

Vezetése magától értetődően egyszerű, a kissé steril és könnyű kormányzása dacára jól manőverezhető az autó. A váltókar pontosan megvezetett és könnyedén siklik a kulisszában, míg a fék nyomáspontja határozott, ereje érzéssel adagolható. Országúton megnyerő a kocsi előzési rugalmassága, míg a menetzajok autópályán is elfogadható szinten maradnak. Az elöl MacPherson, hátul egyszerű csatolt lengőkaros felfüggesztések szépen kivasalják az úthullámokat, kisebb hibákat. A nagyobbakkal viszont hadilábon állnak, a lágy rugózást ugyanis feszes csillapítással próbálták ellensúlyozni: némi futóműzaj kíséretében az ütések már eljutnak az utasokig, a keresztbordákról pedig hajlamos elpattogni a kocsi hátulja. Egyébként kiszámíthatóan viselkedik és a kanyarokban jóindulatú alulkormányzottsággal fordul.

Jókora küszöbön kell átemelni a csomagokat, de bőven fér belőlük a Rapidba. A bővítés egyszerű, de a padló emelkedik Jókora küszöbön kell átemelni a csomagokat, de bőven fér belőlük a Rapidba. A bővítés egyszerű, de a padló emelkedik

Mindezek ellenére kétséges a Rapid népszerűsége: a fapados Easy alapmodellért 1,2 literes, 75 lóerős, háromhengeres benzinmotorral 3,2 millió forintot kérnek. Értelmesebb motorral (1.2 Tsi, 86 LE) és eggyel magasabb, Active felszereltséggel már 3,9 millió felett járunk, a tesztelt 1.6 TDI pedig még ennél is drágább bő 750 ezer forinttal.

Hasznos, de 24 130 forintos extra a hátsó ablaktörlő és mosóberendezés Hasznos, de 24 130 forintos extra a hátsó ablaktörlő és mosóberendezés

Tetszett
– józan forma, helykihasználás
– tesztfogyasztás
– hétköznapi praktikum

Nem tetszett
– olcsó anyagok, megoldások
– túl sok feláras extra
– vételár

Összegzés
Olcsónak drága, drágának pedig olcsó autó a Rapid – még akkor is, ha használtautó-beszámítás esetén 400 ezer forint támogatás jár. A tesztautó közel 6,2 millióba került, ennyiért pedig már nem csak olcsó autók közül lehet szemezgetni.

Skoda Rapid 1.6 TDI
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE) 4400/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1500-2500/perc

Hossz./szél./mag.: 4483/1706/1461 mm
Tengelytáv: 2602 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1457/1494 mm
Fordulókör: 10,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1254/535 kg
Csomagtér: 550/1490 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,6 s
Maximális sebesség: 190 km/h
Város/országút/vegyes: 5,6/3,7/4,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 114 g/km
A modell alapára: 3 199 360 Ft (1.2 MPI (75 LE) Easy)
A tesztelt modell ára: 4 688 750 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!