LPG üzemmódban az autó elindulás után magától vált benzinről gázra. Fotó: Stefler Balázs

A manapság egyre jobban elterjedő alternatív hajtások mellett régimódinak számít, mégis jó választás lehet a takarékoskodni vágyóknak az LPG használata. Akik idegenkednek az autó átalakításától, többféle gyári megoldás között is válogathatnak, a legutóbb tesztelt Renault Clio után a Dacia Dusterben próbáltuk ki a cégcsoport vegyesüzemű motorját.
Ezt a 3 hengeres turbós benzinest kínálják a szabadidő-autó alapváltozatához 91 lóerővel, de az LPG-s ECO-G kivitel már 100 lóerőt ad le. Ehhez ugyan jobban kell pörgetni, viszont nem csak a csúcsteljesítmény, hanem a csúcsnyomaték is magasabb, 160 helyett 170 Nm, és ez 2200 helyett 2000-es fordulaton jelentkezik, tehát alacsonyabb tartományban is erősebbnek tűnik. A felszereltségbeli különbségek miatt nem lehet egyértelműen meghatározni az LPG-s változat többlet súlyát, a 67-100 kg-mal nehezebb ECO-G azonban érezhetően dinamikus, a városi, elővárosi autózás közben kifejezetten fürgén szedi a lábát, sőt, még sztrádatempónál is megállja a helyét.

Jól elfér a méretes tankajtó mögött a benzin- és a gáztartály betöltője

A tesztprogram során előfordult, hogy a szokásosnál hosszabban kellett indítóznia a motornak, viszont perceken belül átvált LPG üzemre. A Dusterben már nem egy utólagos, hanem egy gyári gombbal kapcsolható a gázüzem, a mélygarázsokba viszont még akkor sem hajthatunk le, ha benzinüzemre váltunk. Szintén hátrány, hogy a 49 literes tartály a pótkerék helyét foglalja el, igaz, így nem befolyásolja a csomagtartó méretét, és jelentősen meghosszabbítja a hatótávot.

Igényes a pótkerék helyét kitöltő, 49 literes tartály, amely nem befolyásolja a csomagtartó méretét

A WLTP szerint kb. 700 km-t tehetünk meg gázzal, de akkor is kedvező az érték, ha a teszt során mért 8,2 literes átlaggal számolunk. A dráguló, bár még a hatósági áras benzinnél is olcsóbb LPG-vel 600 km-t tehetünk meg egyhuzamban. Ha nincs a közelben autógázt árusító töltőállomás, benzinnel további nagyjából 700 km-t autózhatunk. Igaz, a legmagasabb felszereltséggel készülő gázos Dusterért többet is kell fizetni. Mivel ez az összeállítás más kivitelek esetében 420 000 Ft-ba kerül, a gázszett összesen 230 000 Ft felárat jelent.

ÖSSZEGZÉS
Üde színfolt a Dacia kínálatában az LPG-s Duster, amely kevés kompromisszumért cserébe számos előnyt kínál. Az már az LPG árán múlik, hogy megéri-e a felárát.

Dacia Duster ECO-G 100
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 67kW (91 LE) 4400-4900/perc (LPG: 74 kW (100 LE) 4600-5000/perc)
Max. forgatónyomaték: 160 Nm 2200-3750/perc (LPG: 170 Nm 2000-3500/perc)
Hossz./szél./mag.: 4341/1804/1693 mm
Tengelytáv: 2673 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1563/1570 mm
Fordulókör: 10,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1256/504 kg
Csomagtér: 445-1478 l
Üzemanyagtank: 50+49 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 15,1 (LPG: 13,8) s
Max. sebesség: 166 (LPG: 168) km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 6,3-6,4 (LPG: 6,8-7,0) l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,2 (LPG: 8,2) l/100 km
CO2-kibocsátás: 143-145 (LPG: 125-127) g/km
A modell alapára: 5 249 000 Ft (TCe 90)
A tesztelt verzió ára: 6 399 000 Ft