Úgy tűnik, az autóiparban is igaz, hogy minden második házasság válással végződik. A Chrysler–Jeep azonban nem sokáig sopánkodott a Mercedes félrelépése miatt, gyorsan felpakolta „motivációs levelét” a társkeresőre, s a hűvös német helyett ki is halászott egy tüzes olaszt a Fiat személyében.

Miután kimondták az áment, elvonultak nászútra, ahonnan az idén 70. születésnapját ünneplő Jeep márka megfiatalodva tért vissza. A negyedik generációs Grand Cherokee például éppen az expartner Mercedes (ML), valamint az Audi (Q7), a BMW (X5), a Volkswagen (Touareg) és a Range Rover dolgát kívánja megnehezíteni. Miután a táskás, gülü szemeit alaposan átszabatta és divatos hacukát öltött magára, javultak az esélyei. Lényegesen kifinomultabbá váltak a belső értékei is, ám a középkonzolon alkalmazott műanyagok és egyes gombok működési kultúrája azért távol áll az európai prémiumnívótól.

Rendezett a műszerfal és gazdag a felszereltség, de néhol olcsók a műanyagok Rendezett a műszerfal és gazdag a felszereltség, de néhol olcsók a műanyagok

A 3,0 literes, V6-os dízelmotor immár a Fiat érdekeltségébe tartozó VM Motoritól származik: 241 lóerőt és 550 Nm-nyi forgatónyomatékot állít csatasorba, de később lesz egy alacsonyabb teljesítményszintű (190 LE/440 Nm) verziója is. Kifinomultsága elismerésre méltó, roppant csendesen végzi a dolgát és selymesen jár, potenciálját egyedül a hozzá társított ötfokozatú automatikus sebességváltó fogja vissza. A Grand Cherokee azonban így is elég fürge, acélosan gyorsít és műúton jól vezethető, egyszóval luxus-szabadidőautós képességekkel bír.

Légrugós felfüggesztéssel az első terepszög 34,3, a hátsó 27,3 fok. A betonteknőben a karosszéria merevségét vizsgálták, az ajtók ilyenkor is nyithatók Légrugós felfüggesztéssel az első terepszög 34,3, a hátsó 27,3 fok. A betonteknőben a karosszéria merevségét vizsgálták, az ajtók ilyenkor is nyithatók

Terepen pedig a legtöbb vetélytársát simán helyben hagyja! A számítógép által vezérelt Quadra-Trac II összkerékhajtás, valamint a széria terepfelező, visszagurulás-gátló és lejtmenetvezérlés mellett a kocsit elektronikus hátsó differenciál, illetve Quadra-Lift szabályozható (a három állás között 10,7 cm magasságkülönbség) légrugós felfüggesztés segítheti a boldogulásban. Mindezt a Selec-Terrain üzemmódválasztó (automata, sport, hó, homok és sár, szikla) felügyelete alá helyezték. Egy kiépített próbapályán képzett sofőrök demonstrálták is a Grand Cherokee impozáns képességeit, a kocsi pedig kényelmesen, gond nélkül állta a sarat. Mivel kontinensünkön a SUV-ok úgyis dízelmotorral kelendők, a 3.6 V6 (286 LE/347 Nm) és az 5.7 V8 (352 LE/520 Nm) benzines verziókat el sem hozták a menetpróbára.

Nekünk nem kell a „fapados” változat

Mulatságos megjelenését levetkőzte és szemmel láthatóan a „törzsfőnökre” hajaz a ráncfelvarráson átesett Compass (iránytű) formaterve. A motorkínálatot két benzines (2.0, 156 LE és 2.4, 170 LE), továbbá a Mercedes-féle 2143 cm3-es dízel 136 és 163 lóerős változata alkotja. Hogy a városi hobbiterepes szerepkörben hitelesebben mozogjon, ezentúl szimpla fronthajtással is elérhető a kompakt Jeep – így az alapára is kedvezőbb lehetne. Csakhogy hazánkban kizárólag a 2.2 CRD 4×4-es csúcskivitelt értékesítik majd… Öngól!

Elölről a Grand Cherokee-t másolja a ráncfelvarrott Compass. A Ford Kugát, a VW Tiguant és társait akarja megszorongatni… Elölről a Grand Cherokee-t másolja a ráncfelvarrott Compass. A Ford Kugát, a VW Tiguant és társait akarja megszorongatni…

Az off-road játszóteret jó messzire elkerülte a Compass, úgyhogy ilyetén képességeiről nem tudok nyilatkozni. Jómagam a kétezres benzinessel tettem egy kört aszfalton: tulajdonképpen komfortos és kompakt méreteihez képest egészen tágas autó. A kormányzáson és a futóművön reszelgettek a mérnökök, de a vezetése nem okoz különösebb élményt, az utastér berendezése pedig legfeljebb a Dacia Dusterénél igényesebb. Persze nem véletlen, hogy már nem ölnek több időt és energiát a fejlesztésébe, hiszen a Compass és a Patriot modellt 2013-ban egy vadonatúj típus váltja.

A leszerelhető keménytetővel igazi élmény

A Compassnál még a legendás Wrangler belseje is kellemesebb munkahely, pedig ez aztán tényleg spártai terepjáró. Volánjánál ülve magunkba szívhatjuk a Jeep márka esszenciáját, s olyan érzésünk támad, hogy nincs legyőzhetetlen akadály. Ehhez képest pont a Wrangler kapott fogyasztáscsökkentő startstop rendszert: hatfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó esetén a piros lámpánál (vagy a természetben) állva a 2,8 literes dízelmotort (200 LE/410 Nm) ítéli némaságra.

Kőkemény terepre a Wrangler az ideális célszerszám Kőkemény terepre a Wrangler az ideális célszerszám

Hét évtizeden keresztül csiszolt kapcsolható összkerékhajtásával minden terepjárók atyja játszi könnyedséggel gyűrte le az akadályokat, miközben a hétköznapokra is használhatóvá tették az autót. Bár a kerekeket szinte minden megvezeti, a Wrangler jól manőverezhető és még rugózni is tud. Egészen sajátságos hangulata van, de ilyet úgyis csak a márka keményvonalas rajongói vesznek.

Motorleállítóval gyarapodott a Wrangler – már ha ez érdekel valakit Motorleállítóval gyarapodott a Wrangler – már ha ez érdekel valakit