A légszűrő és a toronymerevítő árulkodik arról, hogy itt valami csodálatos dolog folyik. Fotó: Stefler Balázs, Lővei Gergely

A Mach-1-es változattal bebizonyítják a kétkedőknek, hogy nem csak póniként, de versenylóként is megállja a helyét a típus. Ehhez persze több változtatás volt szükséges, mint ami a félidei modellfrissítésnél történt a típussal, de érezhető is az eredmény. Kívülálló számára a mély hangon morajló kipufogó árulkodik, a látványt pedig a matricadekor, a karbon légterelők és a sötétszürke karosszériadíszek teszik lenyűgözővé – ez az első Mustang, amelyen gyárilag nem krómozott a hűtőrács közepén lévő lófigura.

Egyedi a váltógomb, az utas előtt sorszámos plakett jelzi a Mach-1 szériát

A látvány fokozása azonban csak mellékes velejárója a műszaki változásoknak, amelyek közül a legfontosabb az újrahangolt V8-as. Bár papíron csak 10 lóerővel nagyobb a teljesítmény, mint amit az alap V8-as tud, a gyakorlatban sokkal pörgősebb a 460 lóerős változat, ráadásul ahogy emelkedik a fordulatszám, úgy nő az ereje is: 6000-nél még jön egy hátbarúgásszerű ugrás, mielőtt a 7500-as leszabályozási fordulatot eléri a motor. Öblösebb lett a hang, fordulaton az eddiginél szebben énekel, aztán valahol 5000 környékén kezd el ordítani, amikor hirtelen felgyorsulnak a szélvédő túloldalán az események. Tájékoztatásként: az 1-es fokozat 87 km/óráig jó, a 2-es 128 km/óránál ér véget, a többiről nem nyilatkozom… Apropó, erőátvitel, a kéttárcsás kuplung és a visszakapcsolásnál fordulatszám-szinkronizálással dolgozó 6 fokozatú Tremec manuális váltó az 5,2 literes, kompresszoros motorral felszerelt Shelby GT350-esből érkezik, a szívómotor alacsonyabb nyomatékával hosszú életűnek ígérkezik ez a kombináció még úgy is, ha versenytempóban használja az ember. Ehhez persze hozzátartozik az is, hogy a motorolajhűtő kapacitását megkétszerezték, a váltóolaj is kapott egy hűtőt, és a differenciálműnek megint van egy dedikált hűtője.

Az elképesztő erőhöz elképesztő tudású Brembo fék jár, éles az első koptató, retró a matrica-dekor

A futóművel is csodát tettek a mérnökök. Alapfelszerelésként jár az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás a Mach-1-eshez, a hangolást nem lehet változtatni, mindig a gyári kalibráció szerint dolgozik. És ez jól van így, mert a merevebb segédkeret, a feszesebb rugók és stabilizátorok mellett így még a pattogós, kátyús mellékutakon is jól érzi magát az autó, elképesztő a tapadása, és közben nem kívánkozik kifelé a fogtömés sem. Aztán itt van a fék – annyiszor és olyan mértékben, ahogy csak a vezető kívánja. Nincs nyoma a fáradásnak még gyakori használat mellett sem, amiben szerepe van az ehhez az autóhoz készített rásegítőnek, a Brembo-tól érkező tárcsáknak és nyergeknek, valamint a fokozott hűtésnek.

Az oldaltartáson lehetne mit javítani, a kárpitozás se különleges

Mindezen módosítások eredménye a tökéleteshez közeli Mustang. Nem csak látásra és hallásra fokozták a teljesítményt, de a gyakorlati tudása is szintet lépett felfelé, szívómotoros autóból ennél többet nagyon nehezen lehetne kihozni. 2 utassal már 2 tonnás autóról van szó, mégis elképesztő tempójú gyorsulásra és lassításra képes, sínautóként követi a kormány által kijelölt ívet, és ha van elég aszfalt, a keresztben autózást is úgy csinálja, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne. Ki merem jelenteni, hogy egyedülálló ez a tudás – főleg ezen az árszinten. Nem mintha lenne vetélytársa, a prémiumgyártók ennél a teljesítménynél már rég turbómotorra váltottak, kézi kapcsolású váltót is csak elvétve lehet találni – úgy 9-10 millióval drágábban. A fogyasztás nagyjából egyenes arányban van azzal, amit a Mach-1-estől elvárunk: Prágából Budapestre autópályán 10,0 l/100 km alatti átlaggal haladtunk, városban 15,0 l/100 km-re ugrik az átlag, és ha az ember kíváncsi a tudásra, akkor 20,0 l/100 km fölé szalad az étvágy. Illetve utóbbi esetben a fokozott gumikopás is tényező lesz…

A négy darab öblös kipufogó akkor is árulkodik, ha épp nem ordít

TETSZETT
• zseniális motor
• vezethetőség
• megjelenés
• jó ár/érték arány
NEM TETSZETT
• holtteres külső tükör

ÖSSZEGZÉS
Úgy néz ki, mint egy Mustang, de úgy mozog, mint egy versenyautó – már ha a vezető is azt akarja, egyébként kényelmesen lehet vele közlekedni a legnagyobb dugóban is. Amennyiben nem zavarja az embert a sok irigy pillantás.

Ford Mustang Mach-1
Összlökettérfogat: 5038 cm3
Hengerek/szelepek: V8/32
Max. teljesítmény: 338 kW (460 LE) 7250/perc
Max. nyomaték: 529 Nm 4600/perc
Hossz./szél./mag.: 4797/1916/1403 mm
Tengelytáv: 2720 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1582/1655 mm
Fordulókör: 12,2 m
Tömeg/teherbírás: 1851/287 kg
Csomagtér: 408 l
Üzemanyagtank: 61 l
0-100 km/h: 4,8 s
Max. sebesség: 267 km/h
Szabványos átlagfogyasztás: 12,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 16,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 284 g/km
A modell alapára: 16 340 000 Ft (GT 5.0 Fastback)
A tesztelt verzió ára: 20 840 000 Ft