Nyomógombos fokozatválasztót kap az összes CR-V, az akku aktuális töltöttségi állapotáról egy külön műszer tájékoztat. Fotó: Stefler Balázs

Az ős-CR-V, vagyis az 1996-ban bemutatott modell a Honda első saját fejlesztésű szabadidő-autójaként nemcsak a márkára, hanem az egész szegmensre nagy hatást gyakorolt, sikerében pedig az újszerű koncepció mellett a praktikusság és a remek technika is szerepet játszott. Persze a CR-V helyzete azóta sokat változott, hiszen tucatnyi vetélytársa jelent meg, az alapvető értékek most is felfedezhetők benne. Még úgy is, hogy a Sport Line felszereltségű tesztautó a többi kiviteltől eltérő hűtőmaszkkal, a fekete tükrökkel és felnikkel értelemszerűen igazodik a trendhez, miszerint a SUV-oknál is egyre nagyobb az igény a sportos külsőre.
De mik is ezek az értékek? Először is, az aktuális, 2018 óta kapható 5. nemzedék helykihasználása minden várakozást felülmúl. A 4600 mm-es hosszúsághoz viszonyítva elképesztően tágas a belső, a 2. sorban akár 190 centis langaléták is kényelmesen elférnek, ráadásul a nagy üvegfelületek fokozzák a térérzetet. Ugyan az első ülések oldaltartása csekély, a hétköznapokban az ember nagyra értékeli a közel 90 fokban nyíló hátsó ajtókat, a számos jól használható tárolórekeszt, a szemüvegtartóba rejtett gyermekfigyelő tükröt, vagy akár azt is, hogy SUV létére alacsony a 497 literes csomagtér pereme.

Könnyű beszállás: a hátsó ajtók közel 90 fokban nyithatók. Az ajtózsebekben 0,5 literes palack fér el

Bár a CR-V nem prémiumautó, az egész berendezésről sugárzik a minőség, ha közelről szemügyre vesszük a kapcsolókat vagy az illesztéseket, mindenről árulkodik a gondos munka – menet közben nem is zörög semmi, még a rossz minőségű utakon sem. Ugyanakkor az óracsoport és a fedélzeti rendszer nem a legújabb divatot követi, a navigáció grafikája például a régebbi videójátékokat idézi, és bizony a tolatókamera képe meglehetősen kicsi, vagyis e téren lenne hova fejlődni.
Az az érzésem, hogy a Honda inkább a hibrid hajtáslánc fejlesztésébe adott bele apait-anyait. Az 1,5-ös, turbós változat nyugdíjazásával már csak a 184 lóerő rendszerteljesítményű e:HEV öntöltő hibrid szerepel a választékban, melynek működési elve nem szokványos. Van egy 2,0 literes, szívó benzines erőforrás, illetve 2 villanymotor és egy fix áttételű erőátviteli egység. A benzinmotor az esetek túlnyomó többségében nem közvetlenül hajtja a kerekeket, hanem áramfejlesztőként üzemel, ami pedig a villanymotorokat illeti, az egyik csak a hajtásért felel, a másik generátorként is funkcionál.

Minden irányban gigászi a hely, a nagy üvegfelületek miatt világos a beltér

Rendben, ez a technika, de nézzük a fogyasztást a gyakorlatban! Először is, tisztán városi használatban 5,5 literrel is beéri a Honda. Ez persze önmagában is bravúros, de hogy tűpontos képet tudjunk adni a CR-V fogyasztásáról, egy 260 kilométeres referenciakört teljesítettünk a fővárosból a Mátrába, majd vissza, ami akár megfelelhetne egy hétvégi családi kirándulásnak is. A főváros budai oldaláról indulva Pestre átérve hozta az autó a „szokásos”, kicsivel 5,0 liter feletti értékeket, de a Gyöngyösig tartó autópálya-szakaszon 130 km/órára állított tempomattal már 7,4 l/100 km-re kúszott fel az átlag, ami aztán Mátraházán 8,1 literben tetőzött – a domborzati viszonyok feltűnően gyorsan átírják az aktuális átlagfogyasztást. A Mátrát oda-vissza megmászó teljes kör átlaga 6,9 l/100 km lett, vagyis a konklúzió az, hogy amíg a hibrid rendszer városban verhetetlen, az autópályás használat azért némileg árnyalja a képet. A 750-800 kilométeres hatótávolság, ha nem is hozza a korábbi dízel CR-V-k szintjét, de abszolút tisztességes, és mivel a műszerfalon megjelenő zöld levelekkel jutalmazza az autó a takarékos vezetést, még ösztönzőt is kap a sofőr. Aki mindenáron a takarékosságra hajt, a kormány mögötti fülekkel fokozhatja a rekuperáció mértékét, illetve bekapcsolhatja az EV-módot, amikor az akkumulátor kapacitását a lehető legnagyobb mértékben kihasználhatjuk.

A bővítés az oldalsó karok meghúzásával egyszerű, lehajtott ülésekkel a maximális kapacitás alulról súrolja az 1,7 m3-t

A CR-V vezetése egyébként leginkább a nyugalomról szól. Bár intenzív gázadásra felbőg a motor, állandó tempónál nagyon csendes az autó, erőtartaléka pedig pont elegendő ahhoz, hogy ne kelljen nagyon meggondolni az előzéseket. Az elöl MacPherson rendszerű, hátul több lengőkaros futómű jól szűri ki az úthibákat, az alapvetően komfortos rugózás passzol a kocsi jellegéhez. Mivel a 200 mm-es hasmagasság lehetővé teszi, hogy néha elhagyjuk az épített utat, érdemes megfontolni a 410 000 Ft-os felárért rendelhető összkerékhajtást is (Magyarországon a vevők 75%-a választja a 4×4-es rendszert). Már csak azért is, mert a fronthajtású tesztautónál azt tapasztaltuk, hogy elég egy kis nedvesség a hideg aszfalton és az autó máris nehezebben viszi útra az erejét.

Emelkedőre érve felemeli a hangját a 2,0 literes benzinmotor. A fogyasztás városban alig haladja meg az 5,0 litert!

Mióta a CR-V csak hibrid hajtással kapható, nincsenek 8-9 milliós verziók, mint a típus 2018-as bevezetésekor. Jelenleg a legolcsóbb kivitel is 11 999 000 Ft-ot kóstál, ugyanakkor általánosságban véve olyan drágulás történt a teljes piacon, hogy még így is versenyképesnek mondható: például egy 1,5-ös, DSG-váltós VW Tiguanért vagy egy Ford Kuga FHEV-ért is 11,8 millió Ft-ot kérnek. A Honda ráadásul a felszereltség tekintetében bőkezű, a tolatókamera, a navigációs rendszer, a 9 hangszórós prémium hangrendszer (mélynyomóval) és a 18 colos felniszett is alapáras, illetve emellé teljes körű vezetéstámogató csomagot adnak táblafelismerővel, sávtartóval, radaros tempomattal – egyedül a tolatássegéddel „összekötött” holttérfigyelőt tartották meg a drágább változatoknak. A japán gyártás miatt ugyan a konfigurációs lehetőségek korlátozottak, a J betűvel kezdődő alvázszám még mindig erős hívószó!

A futóművet úgy hangolták, hogy a rosszabb minőségű utakat is bírja a CR-V

TETSZETT
• városi fogyasztás
• tágas, komfortos utastér
• sok-sok praktikus részlet
NEM TETSZETT
• fedélzeti rendszer
• gyorsan piszkolódó (por, ujjlenyomat) középkonzol

ÖSSZEGZÉS
Bár a CR-V kínálata az 1,5-ös benzines és a 7 üléses verziók búcsúzásával összezsugorodott, az 5 személyes hibrid kétségkívül erős versenyző a kategóriában. A praktikum és komfort terén mindent tud, ami egy családi autótól elvárható, a hibrid hajtáslánc pedig az autópályás használatot leszámítva nagyon jól teljesít.

Honda CR-V e:HEV 2WD Sport Line
Összlökettérfogat: 1993 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 107 kW (145 LE) 6200/perc
Max. forgatónyomaték: 175 Nm 4000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE)
Max. forgatónyomaték: 315 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE)
Hossz./szél./mag.: 4600/1855/1679 mm
Tengelytáv: 2663 mm
Tömeg/terhelhetőség: 1685/555 kg
Csomagtér: 497-1692 l
Üzemanyagtank: 57 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,6 s
Max. sebesség: 180 km/h
Átlagfogyasztás: 6,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 151 g/km
A modell alapára: 11 999 000 (CR-V e:HEV 2WD Elegance)
A tesztelt verzió óra: 12 999 000