A kormánymű kiszerelésében a legbonyolultabb feladat a hozzáférés megteremtése. Fotó: Dombóvári Mihály A kormánymű kiszerelésében a legbonyolultabb feladat a hozzáférés megteremtése. Fotó: Dombóvári Mihály

A gépkocsi vezetője rossz úton haladva egyre gyakrabban hallott kopogó hangokat a futómű felől. A kopogás egyre gyakoribbá vált, majd a hanghoz kellemetlen jelenség is társult, az autó még egyenes úton is elkezdett „sétálni”, főképp terhelésváltáskor, valamint megnőtt a kormány holtjátéka és a volánt minden úthiba erősen megrázta.

A kiszerelt kormánymű, jól látható a négy rögzítési pont. A fejújítás olcsóbb volt, mint a gyári alkatrész bevetése A kiszerelt kormánymű, jól látható a négy rögzítési pont. A fejújítás olcsóbb volt, mint a gyári alkatrész bevetése

A szóban forgó autó egy Toyota Avensis Verso az első generációból, amit márkaszervizbe vitt a tulajdonos. Ott megnyugtatták, hogy a hiba gyorsan orvosolható a kormánymű cseréjével. Mielőtt ezt megrendelte volna, egy barátja tanácsára ellátogatott egy független szervizbe futóműállításra, hátha csak egy kátyúütés miatti elállítódás, és még esetleg egy gömbfej a hiba okozója. Azonban a szervizben megerősítették a kormányműhiba gyanúját. Mint mondták a szakemberek, ez egy típushiba, ami a korai sorozatot jellemezte, és valóban a gyári eljárásrend szerint kormányműcserével orvosolandó. De szerencsére találékony felújítók meg tudják oldani a problémát a drága csere költségének töredékéért. Ugyanis a kopogást, lötyögést az okozza, hogy a kormányművet a karosszériához rögzítő csavarok rugalmas ágyazását biztosító gumiszilentek kiverődnek. Így minden, a kormányzással kapcsolatos oda-vissza erőhatás mozdít egyet a kormányművön, ami koppan, illetve nagy holtjátékot ad.

Felújítás után a lecserélt szilentek: az eredetinél tartósabb darabok. A későbbi szériánál a gyár is hasonló módon orvosolta a hibát Felújítás után a lecserélt szilentek: az eredetinél tartósabb darabok. A későbbi szériánál a gyár is hasonló módon orvosolta a hibát

A munkához nekiálltak kiszerelni a kormányművet. Ez a tűzfal aljához van erősítve a keresztben álló motor mögött. A kormányösszekötők lekötése után, hogy legyen hely, a motortartó bölcsőt is lejjebb kellett engedni, ehhez oldani kellett a bölcső rögzítését is. Le kellett engedni a szervórendszer olaját is a kiemelés előtt. A kormányművet kiszerelve kiderült, hogy helyes volt a diagnózis, a gyenge szilentek deformációja okozta a hibajelenséget. Így elvitték a szerkezetet a felújítóhoz.

Az átszakadt motortartó bak, ami a szétszerelésnél lepleződött le. Ez is hozzájárult a tünetek kialakulásához Az átszakadt motortartó bak, ami a szétszerelésnél lepleződött le. Ez is hozzájárult a tünetek kialakulásához

Mialatt a kormányművet javították, a kocsi alatt találtak még cserélnivalót. A terhelésváltásokkor a tulajdonos által jelzett kopogásért más is felelős volt. Az egyik motortartó bak lényegében átszakadt. Így ezt is leszerelték, és újat rendeltek a helyére. Az egyenesfutás bizonytalanságáért pedig felelőssé tehetők voltak a belső lengőkarszilentek is, így azok is felkerültek a cserélendők listájára. Minden kiszerelt elem visszaépítése után átálltak a kocsival futóműállításra, hiszen több futóműelemet is megbontottak, valamint cseréltek.

A csere záróakkordja a friss szervoolaj betöltése, majd a futómű helyes beállítása A csere záróakkordja a friss szervoolaj betöltése, majd a futómű helyes beállítása

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!