Az olajnyomás megszűnésére utaló jelzés felvillanásakor a sofőr első reakciója a leállósávba való vészvillogós kihúzódás volt, majd a váltó üresbe tétele és szabad gurulás alapjáraton. Mivel a figyelmeztető jelzés elaludt, a motort alacsony terheléssel, 1500-as fordulat alatt járatva megkockáztatta a közeli lehajtón az autópálya elhagyását, de újabb terhelésre a hibajelzés is feléledt. Azonban semmi más nem utalt a bajra, a motor nem adott ki furcsa hangokat, és nem is melegedett.

A közdarab felszerelése a mérőórára. Fotó: Dombóvári Mihály

Mint a mesében, „egy életem, egy halálom” gondolattal a folyamatosan hibát jelző kocsival a kb. két kilométerre lévő benzinkút lett a cél, mert ott legalább lehet tenni valamit, és nem az út szélén áll a kocsi az utasokkal, ami veszélyes és kiszolgáltatott helyzet. Az autó elment önerőből a benzinkútig, ott a tulajdonos leállította a motort, majd felnyitotta a gépháztetőt. Az olajszint ellenőrzés igen alacsony nívóról tanúskodott, azonnal gyors ellenőrzés jött, de sehol sem látszott folyásra utaló nyom. A sofőr vásárolt olajat, feltöltötte szintre a motort, majd újabb indítás. A hibajel ahogy volt, úgy tűnt el, ám újabb 30-35 kilométer után ismét felvillant a figyelmeztetés. A motor leállítása, majd újraindítása után ismét megszűnt a hibajel, s mivel a motor működésében továbbra sem jelentkezett rendellenesség, gyanússá vált, hogy talán az olajnyomás jeladója kapitulált. Irány a szerviz!

A könyv szerint 2000-es fordulaton 2,7 és 4,5 bar közötti ennek a motortípusnak az olajnyomása. Mivel turbómotor, az alapjárati olajnyomás is magasabb a szívóénál

A műhelyben azonnal nekiláttak a hiba felderítésének, olajnyomásméréssel kiderül, ha mechanikai hiba van a dolog mögött. Ehhez leszerelték a motor burkolatot, kiemelték a hűtőrendszer tágulótartályát, amely alatt van a motorblokkon a nyomásmérő patron. Ezt kicsavarták, majd a helyére egy közdarabbal egy nyomásmérőt csatlakoztattak. Az „Autodata” oldalairól kikeresték a típus gyári olajnyomásértékeit, majd kezdődhetett a próba. Ehhez járatni is kellett a motort, hogy az olaj elérje az üzemi hőfokot, akkor „hígabb” mint hidegen, tehát a pumpának nehezebb felépítenie az üzemi nyomást. Azonban minden gyári adatot minden jelzett fordulatszámértéknél teljesített a motor, így a hibajel oka a nyomásmérés területén keresendő.

Az új és a régi nyomásmérő szenzor

Az új Hella nyomásszenzort meg is rendelték, az ára mindössze 1800 Ft volt. Miután megérkezett, összerakták az autót, amely azóta is szépen üzemel, nem sokkol fals hibajelekkel.

Az olajszint-érzékelőt az olajteknő alján helyezték el. Ezt is ellenőrizték

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!