Látványos, aprólékosan kidolgozott műszeregység. Csak a menü kezelése lehetne egyszerűbb…. Fotó: Stefler Balázs

A 125-ös és 350-es modellekből álló Forza család megkoronázása az új 750-es, mellyel a Honda egy piaci rést foltoz be. Mióta az Aprilia és a Gilera leállt az SRV850-es és GP800-as típusok gyártásával, senki sem kínál nagy teljesítményű, sportos robogót. A Honda pedig nem arról híres, hogy alibizne, ennek megfelelően a Forza 750-es sok szempontból ki is lóg a robogók kategóriájából. Eleve itt van az öblös, 745 cm3-es, sorkettes blokk, amely a 270 fokos főtengely-elékelés miatt úgy pulzál, mintha V2-es lenne, és persze az 59 lóerős csúcsteljesítménye sem kevés. Nagyobb motorokat megszégyenítően, alulról tol, de a móka hamar véget ér, mert a maximális fordulatszám még a 7000-es percenkénti értéket sem éri el. Az igazi érdekesség persze az, hogy nem fokozatmentes sebességváltót, hanem duplakuplungos erőátvitelt vetnek be, amely a kategóriában szintén nem szokványos módon, lánchajtással továbbítja az erőt a hátsó kerékhez. Itt aztán nincs gázadásra felbőgő motor, majd „leejtett” fordulat, mostanra tényleg tökélyre fejlesztették a rendszert! Így aztán sokkal közvetlenebbnek érződik az egész, ráadásul a vezető kézzel is beavatkozhat a váltásba.

Kár, hogy csak egy bukósisak fér az ülés alá

Miközben a radiálisan rögzített első féknyergekkel, az alacsony súlyponttal és a talán túlságosan is feszes futóműhangolással egyértelműen sportosan vezethető a Forza 750-es, a praktikum terén már árnyaltabb a kép. Az ülés alatti rekesz eleve csak egy bukósisakot fogadhat be, másrészt városi forgalomban zavaró, hogy a tükrei nagyon szélesek. Így aztán az álló kocsisorok közötti előregurulásoknál különösen óvatosnak kell lenni. A vezetőnek egyébként jó dolga van, az ülés kényelmes és a szélvédelem is tisztességes, illetve egy olyan folyadékkristályos, színes kijelzőről olvashatja le az adatokat, amelyhez hasonlót pár éve csak a legdrágább motorok vonultattak fel. Ugyan a menüben finoman szólva is könnyű elveszni, a rendszerhez okostelefon is csatlakoztatható, így a vezető – ha van kommunikációs rendszer a sisakjában – hangutasításokkal kezelheti a hívásokat.

Radiális rögzítésű első féknyergeket alkalmaz a Honda, az eredmény a gyakorlatban önmagáért beszél. A lengővilla kialakítása és a lánchajtás sem szokványos a robogók között

Az új Honda árazásánál nem voltak szívbajosak, a Forza 750-es 11 ezer Ft híján 4 milliót kóstál. Ugyan tudjuk, hogy a robogók árai az utóbbi években eléggé elszálltak, azért az mégiscsak beszédes, hogy az azonos blokkal ellátott, DCT-váltós NC750X 3,3 millióba kerül, vagy hogy 2,9 millióért négyhengeres naked bike-ot is kapunk a CB650F képében.

Jó minőségű utakon van elemében: a rugózási komfort nem tartozik az újdonság erősségei közé

TETSZETT
• nyomaték
• kényelem
• technikai színvonal
NEM TETSZETT
• bonyolult menü
• széles tükrök
• magas ár

ÖSSZEGZÉS
A 750-es Forza teljesítménye és technikai megoldásai sem szokványosak a robogók szegmensében. Ugyanakkor a 4 milliós ár fényében nagyon szerelmesnek kell lenni a robogózás műfajába, hogy valaki egy hagyományos motorkerékpár helyett ezt válassza.

Honda Forza 750
Lökettérfogat: 745 cm3
Hengerek/szelepek: S2/8
Max. teljesítmény: 43 kW (59 LE) 6750/perc
Max. forgatónyomaték: 69 Nm 4750/perc
Sebességváltó: hatfokozatú DCT
Tengelytáv: 1580 mm
Ülésmagasság: 790 mm
Üzemanyagtank: 13,2 l
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/160/60 R15
Menetkész tömeg: 235 kg
Tesztfogyasztás: 4,0 l/100 km
Alapár: 3 989 000 Ft