Vasúti átjáróban tilos jelzésen való áthajtásért 300 ezer forintos közigazgatási bírság dukál. Az összeg is jelzi, milyen veszélyei lehetnek e szabálytalanságnak. A kérdés az, hogy mi történik akkor, amikor a vasúttársaság készüléke felmondja a szolgálatot, mint az egyik este Egerben, a Leányka utcánál. Még a nyáron a Mekcsey, a Bástya és a Leányka utcák kereszteződésében lévő vasúti átjáróban egy „fura” eset, amit az egyik olvasónk telefonja segítségével is rögzített. Marosfalvi Attila ezt a felvételt és a történtek leírását eljuttatta a szerkesztőségünkbe, elmondva: azért is fontosnak tartja, hogy a MÁV tisztázza, mi is okozta a fénysorompónak a közlekedés biztonságára igen veszélyes – visszatérő – meghibásodását, mert pár évvel korábban kísértetiesen hasonló helyzetnek volt részese.

Olvasónk leírása szerint: egy villámlásokkal is kísért viharos nyári estén történt, nem sokkal tíz óra előtt, hogy ő a még szabályosan működő fénysorompóhoz ért, amikor az pirosra váltott és utána leereszkedett a sorompó is. Tíz percet is várt, ám nem jött a vonat. Sok autós megfordult mindkét oldalon. Gyalogosok és biciklisek is átmentek a piroson meglepetésére. Egyszer csak a piros villogás megszűnt, sötétek lettek a lámpák és nagyon lassan elkezdett felemelkedni a sorompó is. Elmesélte Marosfalvi Attila azt az évekkel korábbi esetet is, amikor a mostanihoz nagyon hasonlító körülmények között egy helyközi busz vezetője, megunva a hosszas várakozást, áthajtott a síneken, és éppen, hogy átért, jött a Bzmot motorvonat körülbelül 10 kilométeres óránkénti sebességgel. – Az esetet most is és akkor is bejelentettem a rendőrségre, hogy tudjanak róla. Úgy tűnik, öt év alatt nem sikerült elhárítani a problémát vagy újra és újra elromlik a készülék – fejezte ki rosszallását olvasónk.

A Leányka utcai átjáró a vár takarása miatt is veszélyes hely. Halálos baleset is történt már itt hat éve: egy figyelmetlen idős nénit gázolt el a vonat. Fotó: Szőke Péter A Leányka utcai átjáró a vár takarása miatt is veszélyes hely. Halálos baleset is történt már itt hat éve: egy figyelmetlen idős nénit gázolt el a vonat. Fotó: Szőke Péter

A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága válasza szerint a leírtak az Eger–Putnok vasútvonalon lévő AS41-es MÁV-jelű sorompóra vonatkoznak. A bejelentéssel megegyezően – a vasúti diszpécsernapló adatai szerint – a sorompó a jelzett napon három óra húsz perces időtartamig „zavar” állapotban volt, vagyis nem működött üzemszerűen. Ennek az oka, hogy a sorompó lecsukását végző vonatérzékelő szerkezet villámcsapás miatt használhatatlanná vált. Az ilyen esetekre beprogramozottak szerint működött továbbiakban a sorompó.

– Biztonsági okokból az áramkör kialakítása olyan, hogy ilyen esetben lezáródik a sorompó, majd 6-10 perc után, ha nem jön vonat, akkor „zavar” állapotba kerül. Ez azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), ugyanakkor a csapórúd lassan, megközelítően másfél perc alatt felnyílik. A KRESZ egyértelműen rendelkezik, hogy sötét fénysorompó esetén hogyan szabad az átjárón áthaladni. A csapórúd azért nyílik fel lassan, hogy a közlekedési szabályok betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha a fénysorompó meghibásodott. A biztonság érdekében ilyenkor a vonatokat is értesítik, amelyek az átjárót fokozott figyelemmel, maximálisan 15 kilométer/órás sebességgel, szükség esetén hangjelzés-adással közelíthetik meg.
– Megjegyezzük, hogy az eset előtti egy hónapban a sorompó egyszer sem hibásodott meg, a bejelentett eset vis major volt. A meghibásodás során a sorompó az elvártak szerint működött, és az érintettek szabálykövető magatartása esetén (beleértve a mozdonyvezetőt is), biztonsági kockázatot nem jelentett, így nincs szükség intézkedésre – fogalmazott levelében a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága.

Így működik, amikor nem működik

A fénysorompók, fél- és fénysorompók zavara esetén a hibás jelzést lekapcsolják (állomási jelzőkezeléssel vagy önműködően) és a félsorompók felnyílnak, hogy a meghibásodás ne okozzon tartós fennakadást a keresztező közúton, ne alakuljanak ki nagyobb dugók. Amikor a biztosítóberendezés állomási visszajelentő felületén a MÁV munkatársai sorompóhibát észlelnek, a mozdonyvezetőket is azonnal értesítik a meghibásodásról, így a vonatok a balesetek elkerülése érdekében lassabban, legfeljebb 15 kilométer/per órás sebességgel közelítik meg az adott átjáró(ka)t. A vonat ilyenkor lépésben halad és kürtjelzést is ad, életveszélyes helyzet tehát nem keletkezhet. A készüléket rövid időn belül ismét üzemképessé teszi a MÁV, a hibát megszüntetik.

Tudta-e?

A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek; akkor is, ha a villogó piros jelzést esetleg hiba miatt kapcsolja be a berendezés. Ha van piros jelzés, az útátjárón nem szabad áthaladni. Ha a piros jelzés valamilyen tartós hiba miatt 6-10 percnél tovább tart, a jelzőkészülék általában önműködően sötétre kapcsolódik. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompó-berendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni. A sötét fénysorompó jelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre kell, hogy késztesse.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!