Még bőven a TDI-botrány kirobbanása előtt, 2011-ben indult az európai Bizottság vizsgálata a nagy haszonjárművek gyártói ellen kartellezés miatt, szóval nem azért úszta meg büntetlenül a Volkswagen konszernhez tartozó MAN az ügyet, nehogy nehéz anyagi helyzetbe kerüljön a cég. Ők voltak azok, akik elsőként jelentették a hatóságok felé a törvénysértést, és koronatanúként mentességet kaptak.

Az eljárás szerint 1997-ben kezdődött a haszonjárműgyártók kartellje, amely során a járművek bruttó árait egyeztették, megbeszélték, milyen ütemben vezetik be a károsanyag-kibocsájtás csökkentő technológiákat a piacra (Euro III-ról Euro-IV-re való átállás), illetve a károsanyag-kibocsájtás csökkentő megoldások árát ráterhelték az ügyfelekre. Egyébként az egész nyomozást elindító MAN volt a fő tettes, esetükben 1,2 milliárd euró (378 milliárd Ft) lett volna a bírság, amelyet nem kell megfizetniük, a második helyen a Daimler konszern áll 1 008 766 000 eurós (318 milliárd Ft) büntetéssel, majd a DAF következik 752 679 000 euróval (237,3 milliárd Ft), a Volvo Trucks/Renault Trucks cégnek 670 448 000 eurót (211,3 milliárd Ft), az Iveco-nak 494 606 000 eurót (155,9 milliárd Ft) kell három hónapon belül befizetnie az EU-költségvetésbe. A Scania elleni eljárás még folyamatban van, itt az bonyolítja a dolgot, hogy a vizsgált időszak alatt lett a VW-konszern része és így a mentességet élvező MAN testvére, szóval nem teljesen tiszta, mekkora mértékű büntetést kell fizetnie.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!