Végre döntött a Suzuki, a 2006-ban piacra dobott SX4-es, és annak 2013-ban bemutatott második generációja, a nagyobb méretű, de még mindig a kategóriák között egyensúlyozó SX4 S-Cross valójában egy szabadidő-autó, ennek megfelelően jártak el a mérnökök a modellfrissítés során. Nemhogy karakteresebb lett a megjelenés, de immár nem lehet semmivel se összekeverni az újdonságot, a hatalmas méretű és krómozott hűtőrács és az azt közbefogó hatalmas fényszórók – a GL+ szinttől kezdve teljesen LED-esek, a hátsó lámpa csak a GLX szinttől lesz LED-es – mögött az eddigi karosszéria rejtőzik, hátul már csak a lámpa betétjét alakították át.

A legtöbb esetben érintőképernyős fejegységnek örülhetnek az S-Cross vásárlók. Fotó: Lővei Gergely
A legtöbb esetben érintőképernyős fejegységnek örülhetnek az S-Cross vásárlók. Fotó: Lővei Gergely

Noha már idő előtt napvilágot láttak az első hivatalos ábrák az új megjelenésről, majd aztán a sajtófotókat elnézve is csak szörnyülködött az ember azon, mit műveltek a formatervezők, azt kell mondjam, hogy most, hogy egy munkanapon keresztül szemlélhettem közelről-távolról az új megjelenést, élőben nem is olyan szörnyű. Kezdek hozzászokni, és természetes megvilágításban valahogy működik az új orr. Amivel viszont nem tudtam megbarátkozni, az a fényszóró felső pereménél szélesebbé váló rés, amitől minduntalan azt hittem, nincs rendesen lezárva a motorháztető. Ilyen rövid tesztvezetések alkalmával az ember természetesen belenéz a kocsi elejébe is, és mindkétszer – az 1,4-es és később az 1,0 literes autónál is – kétszer ellenőriztem, hogy jól zár-e a fedél.

Csendes és vibrációmentes járású a háromhengeres alapmotor
Csendes és vibrációmentes járású a háromhengeres alapmotor

Az orr változása nemcsak az utca emberének, de az elöl ülőknek is szembetűnő, hiszen a szabadidő-autósan magas üléspozícióból nagyon jól rálátni a korábbinál vízszintesebb futású lemezre, és hogy ezt élményként élje meg az ember, még két hosszanti domborulatot is elhelyeztek itt. A szélvédőn belül a Vitarából már ismert érintőképernyős fejegység jelzi a nagy változást, illetve a távolságtartó tempomat és radaros vészféksegéd (GLX) miatt a kormánytól balra, mélyen elhelyezett kapcsolócsoportban is vannak változások. A Vitaránál is használt gumiméretre (215/60 R16 és 215/55 R17) váltottak, ebből következően 15 mm-rel, 180 mm-re nőtt a hasmagasság. Áthangolták a felfüggesztést, a jó vezethetőség megtartása mellett a komfortot akarták növelni. Érezni a gödröket és kátyúkat, de egész jól átlép az úthibákon a 17 colos felnikkel szerelt összkerékhajtású változat.

GLX csúcsfelszereltségnél a kormány mögött balra találjuk a radaros rendszert befolyásoló kapcsolókat
GLX csúcsfelszereltségnél a kormány mögött balra találjuk a radaros rendszert befolyásoló kapcsolókat

Az ismerkedés a kínálatot felfelé bővítő, 1,4 literes, 140 lóerős benzinmotorral kezdtem. A váltó könnyen kapcsolható, az áttételezést is jól eltalálták, VI-ban 100 km/h-nál 2200/perc a fordulat, a nagy nyomaték miatt kevés kapcsolással is autózhatunk. Előzéshez azért nem árt visszakapcsolni, de emelkedőn már nincs ilyesmire szükség a sebesség tartásához. A másik benzines, az 1,0 literes turbómotor az igazi utóda az eddig kínált 1,6-os szívónak – továbbra is gyártják Esztergomban ilyen motorral az SX4 S-Cross-t, de azokat az Unión kívülre szállítják –, alacsonyabb a lóerők száma, de sokkal magasabb a nyomaték az alacsony fordulatszám-tartományban. Ezzel is szépen szedi a kerekét a kompakt szabadidő-autó, csak itt többet kell használni a váltót, V-ben 100 km/h-nál 2500/perc a fordulat. Itt már gyakran kerülünk olyan fordulatszám-tartományba, amikor vissza kell kapcsolni, az egyébként csendes háromhengeres ilyenkor ugrálni kezd a motortérben.

Nem megy rosszul az 1,0 literessel sem, de kellemesebb az 1,4-es turbóssal autózni
Nem megy rosszul az 1,0 literessel sem, de kellemesebb az 1,4-es turbóssal autózni

A Suzuki hatalmas kedvezményekkel támogatja az átalakított megjelenésű és technikájú SX4 S-Cross piaci rajtját. Az alapváltozatnál, az 1,0 literes motorral szerelt GL-nél 1 millió Ft a kedvezmény, így a 4,99 millió Ft-os listaár 3,99 millió Ft-ra csökken. A kínálat derékhadánál, azaz a többi benzines változatnál 940 000 Ft a kedvezmény, az összkerekes, automata váltós 1,4-es turbó GLX 7,71 millió Ft helyett 6,77 millió Ft-ba kerül. A piacon minimális számban értékesített, és változatlanul 120 lóerős 1,6-os turbódízelnél 600 ezer-750 ezer Ft árengedményt adnak.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!