A harmadik generáció újdonsága a 35 cm-rel hosszabb és 9 cm-rel nagyobb tengelytávú XL-változat (jobbra), amely hétülésesként kiemelkedően tágas harmadik sort és alapesetben 1050 literes (2693 literesre bővíthető) csomagtartót kínál

Lehet, hogy egy kisteherautóból készült, mégis a családosok kedvence lett a tágasságával és ár/érték arányával egyedülállónak számító Berlingo, melynek második generációja még kifutó modellként is a legnépszerűbb Citroënek egyike. Tíz év után azonban itt volt az idő a megújulásra.

Kemény műanyagokból áll a műszerfal, ezt a színes betét és a sok kisebb-nagyobb rekesz ellensúlyozza

A harmadik generáció az EMP2 platformra épül, ami rövidebb első túlnyúlást és nagyobb variálhatóságot tesz lehetővé. Bár a hossza csak 2 centivel nőtt, a tengelytávja 5,7 centivel bővült, ami nemcsak a helykínálatának, hanem a karosszéria arányainak is jót tesz. A legfeltűnőbb különbséget a márkaarculatba passzoló, gömbölyűbb és magasabb orr, az új, két részre osztott fényszórók és az oldalsó Airbump védőbetétek jelentik, hátulról alig változott a megjelenése. A Cactusról származó tetősín, az új színválaszték, a dekorbetétek és felnik divatosabbá, barátságosabbá teszik a haszonjárműtől feltűnően különböző családi modellt. A szabadidő-autókra adott válaszként továbbra is elérhető a terepes kiegészítőkkel feldobott XTR-kivitel, a franciák azonban kitartottak az eredeti koncepció mellett, sőt, egy új, hosszított változatot is készítettek.

Hátulról pakolható a 60 literes tetődoboz, de elölről is hozzá lehet férni

Az igazi újításokat a megkapóan tágas és világos belső térben találjuk. Mivel a szélvédő előrébb került, nagyobb lett a légtér, amit a ma már szokatlanul nagy ablakfelületek és még árnyékolóval eltakarva is szűrt fényt adó üvegtető tesznek optikailag még tágasabbá. Nem csak átlátszó, megvilágított is a Modutop tetőpolc, amely a fényt is átereszti és látni engedi a belekerült tárgyakat. Szintén szellemes megoldás a tetőből kinyíló utaslégzsák, amely lehetővé teszi, hogy a műszerfalra egy második, hűtött kesztyűtartó kerüljön. Ilyen hasznos rekeszből 28 darabot találunk belül, befogadóképességük összesen 186 liter, ráadásul a csomagtartó is kerek 100 literrel bővült, így már 775 literes a – több ponton is rögzíthető – kalaptartóig pakolva. Saját gombok nyitják a hátsó üveget, melyen keresztül a raktér tetejébe épített, 10 kilós teherbírású fakk is hozzáférhető, és mostantól a hátsó oldalablakok is klasszikus módon nyithatók. A második sor ülései egy mozdulattal a padló síkjába rejthetők, a szintén ledönthető első üléstámlával együtt pedig több mint 2,7 m hosszú, sík rakodóhely alakítható ki.

A Berlingo kisáruszállító változata a fekete műanyag lökhárítókon és az alapáras, csupasz lemezfelniken kívül saját orr-részével is eltér a személyszállító kiviteltől

Akárcsak a külsőt, úgy a belsőt is feldobják az otthonos, alapáron is színes üléshuzatok és a kategóriában szokatlan dekorációk. Ezek a franciásan jó közérzetet biztosító apróságok a kemény műanyagokat is képesek ellensúlyozni, nem is szólva a fotelszerű ülésekről és a bőséges lábtérről. 5 vagy 7 üléssel is készül a Berlingo, a harmadik üléssor az XL-ben lesz jobban kihasználható. Akár hosszabb utakra is vállalkozhatunk vele, hiszen az új platformnak köszönhetően úgy maradt kiemelkedően praktikus modul egyterű, hogy a vezethetőségen is javítottak. Jól ül a vezető, előre nagyszerű a kilátás, méretesek a tükrök, akár színes HUD is kérhető, ezenkívül 15 új vezetőtámogató extra érhető el az adaptív tempomattól a táblafelismerőn át a sávelhagyás-figyelőig, de kategóriaelső elektromos kézifék, felülnézeti képet is adó tolatókamera, valamint kulcs nélküli bejutás/indítás is rendelkezésre áll.

A 19 vezetőtámogató extra között vontatmánystabilizáló is elérhető

A kezelhetőség annak ellenére javult, hogy testvére, a Peugeot Rifter feszesebb hangolásával szemben megtartották a ringató, lágy rugózást. Az élettelen kormány precízen reagál, az autó légiesen könnyed tárgy benyomását kelti, egyterűeknél, kisbuszoknál jobb légellenállása miatt a fogyasztása is kedvező. A Párizs környékén tartott bemutatón a 1,5 literes, 130 lóerős dízel és az 1,2 literes, 110 lóerős turbós benzines Berlingót próbáltuk ki, előbbit nyolcfokozatú automatikus, utóbbit hatfokozatú, kézi váltóval. Rendszeresen sok utassal és csomaggal terhelve a dízel lesz ésszerűbb választás, a háromhengeres azonban pozitív csalódást okozott kulturált, visszafogottan sportos tónusú hangjával, nyomatékosságával és dinamizmusával. Képességeit a jól kapcsolható kézi váltó segített kiaknázni. Az őszi piaci bevezetés során szintén nyolcfokozatú automatikus váltóval kombinálva érkezik a 130 lóerős verzió, a dízelkínálat pedig a 75 lóerős alapkivitel mellett egy start-stop rendszerrel és anélkül is elérhető 100 lóerős BlueHDi-t is felvonultat majd. Bár szeptemberig várni kell az árlistára, nem vitás, hogy az üdítően önazonos Berlingo továbbra is ideális lehet a kisebb és nagyobb családok számára.