Ha a korlátozott darabszámban gyártott XJ220-as szupersportkocsit nem számítjuk, akkor az XKR-S a valaha volt legerősebb és leggyorsabb szériagyártású Jaguar! Előbbit viszonylag egyszerűen elérték a mérnökök, a vezérlőelektronika átprogramozásával és alacsonyabb áramlási ellenállású kipufogórendszer alkalmazásával felszabadítottak még némi potenciált az 5000 cm3-es, mechanikus feltöltővel izmosított V8-asból: a beavatkozást követően – hatfokozatú automatikus sebességváltón keresztül – 550 lóerő és 680 Nm forgatónyomaték zúdul a hátsó kerekekre.

Persze a keményebb kihívás még csak ezután következett, hiszen ezt a brutális teljesítményt valahogy az útra is kell vinni. Tehát megerősítették a felfüggesztéseket, továbbá a gombnyomásra szabályozható lengéscsillapítást 28%-kal feszesebb rugókkal fejelték meg, így az XKR-S 10 mm-rel közelebb került a földhöz, a 20 colos, kovácsolt alufelnikre (összesen 4,8 kg-mal csökkentik a rugózatlan tömeget) pedig elöl 255/35, hátul 295/35 ZR20-as, nagy teljesítményű Pirelli P Zero papucsokat húztak. Hogy nagy sebességnél is stabil maradjon az autó, a képességeit szinte obszcén módon kifejező, látványosan agresszív spoilerkészlettel ruházták fel.

Örömautózás füstölő gumikkal, kilinccsel előre! A karbonelemeket gazdagon használták Örömautózás füstölő gumikkal, kilinccsel előre! A karbonelemeket gazdagon használták

Mégis, milyen vezetni ezt a gépszörnyet? Észvesztő! Padlógázra akkorát ugrik, hogy leszakítja a fejet, a százas sprintet 4,4 másodperc alatt lezavarja, majd mindössze 7,6 szekundum alatt rombol tovább 180-ra, és 300 km/órás tempóra képes! Mivel a négycsövű kidörgő aktív szelepet kapott, közben szabadon üvölthet a fenevad. Nem is fogja vissza magát, olyat szól, hogy a környék beleremeg! Kormányzása sebészi pontosságú, kanyarokban pedig az aktív hátsó differenciál is segíti az útfogást: foggal-körömmel kapaszkodik az aszfaltba, de elég egy leheletnyivel nagyobb gázadás, hogy megriszálja a fenekét. Az átkalibrált menetstabilizáló ugyanis Track (pálya) üzemmódban jótékonyan a háttérbe vonul és engedi őrültködni a vezetőt, kizárólag a legvégső esetben avatkozik közbe. Teljesen ki is kapcsolható, de ilyenkor elég, ha egy pillanatra elkalandozik a figyelmünk, s ez a vadállat képes megölni. Őszintén szólva az XKR-S vezetése mindent elhomályosított, ami ezután következett!

Nemesi vérvonal: kulturált izomkolosszus

Pedig 510 lóerős teljesítményével az XFR sem éppen egy tohonya Jaguar, ennek ellenére az Audi RS6-os, a BMW M5-ös és a Mercedes-Benz E 63 AMG helyett inkább a hamarosan érkező Audi S6-os ellenfele lehet. Ez itt az úriemberek sportlimuzinja. Félreértés ne essék, megy ez, mint a veszedelem, hiszen álló helyzetből 4,9 másodperc alatt rongyol százra, a csúcssebessége pedig elektronikusan korlátozott 250 km/óra. Csakhogy az előadása még a megjelenésénél is diszkrétebb, mintha rockkoncert helyett egy klasszikus hangversenyre ültünk volna be: a V8-as még padlógázra, hosszan kihúzatva sem igazán ereszti ki a hangját, a hatfokozatú automata váltó pedig finoman kapcsolgat.

Diszkrét spoilerek jelzik az XF-R-t Diszkrét spoilerek jelzik az XF-R-t

Track menetprogramban valamivel agilisabbnak érezni ugyan, élénkebbek a reakciói, feszesebb a csillapítás, de az XFR továbbra sem a pálya ördöge. Már csak azért sem, mert a menetstabilizáló rendszer még ilyenkor is nagyon rövid pórázon tartja, csírájában elfojt mindenféle játékszenvedélyt – az ESP kikapcsolásához tíz másodpercig kell nyomva tartani a gombot, de ezt nem engedélyezték. Szóval vérbeli sportkocsinak kissé kékvérű az XFR, ez inkább egy bődületesen nagy teljesítményű, felettébb kifinomult és komfortos Gran Touring utazóautó.

Dinamikus luxus: driftel a nagyvad

Akárcsak az XJ Supersport. A sokat ígérő utótag ez esetben a felszereltségre utal, ami bármelyik motorváltozathoz elérhető. Egyebek mellett aktív hátsó differenciálmű-szabályozást és 20 colos Mataiva tripla ötküllős alufelniket, szigorúbb orrkötényt és Supersport oldalkopoltyúkat kap az autó. Az utastérben rozsdamentes acélpedálok, valamint fűthető-szellőztethető, masszázsfunkciós sportülések fokozzák a hangulatot. Érdekes, hogy miközben a méretei minden dimenzióban jócskán felülmúlják, az alumínium karosszériának köszönhetően az XJ tömege gyakorlatilag megegyezik az XF-ével. Ennek megfelelően ugyanazokra a menetteljesítményekre képes, egy fellocsolt részen pedig azt is megmutatta, hogy akár a hosszú tengelytávú bálnával is lehet látványosan, keresztben autózni.

Még vagányabbá vált az XJ luxuslimuzin fellépése Még vagányabbá vált az XJ luxuslimuzin fellépése

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!