Rekeszt alakítottak ki a váltókar mögött, az ajtózsebekben egyliteres palackok is elférnek

2003-ban meglepte a piacot a BMW az X3-as bevezetésével, a tapasztalat és az idő azonban a bajorokat igazolta, hiszen folyamatosan nő az igény a kis- és közepes méretű SUV-ok iránt. Sikerét persze nemcsak a jó időzítésnek, hanem az eltalált arányoknak is köszönhette, és most nem a megosztó dizájnra, hanem a terepes karakter és a BMW-kre jellemző vezetési élmény kettősére gondolok. Azóta 1,5 milliót adtak el világszerte, ehhez az örökséghez kellett hűnek maradnia a harmadik generációnak, melyet az ausztrál formatervező, Calvin Luk úgy öntött új formába, hogy éppen csak aktualizálta a kinézetét.

Nagyobb a tengelytáv, a hátsó sorban is tágas a hely

Méretei csupán néhány centivel nőttek, ez elsősorban a tengelytáv esetében számít, az 55 kg-os tömegcsökkentés viszont jelentős érték. Jóval nagyobbak lettek a vesék, újak a LED-es fényszórók, és a szintén LED-es ködlámpák is új helyre kerültek az átrajzolt lökhárítóban, melyből rögtön kétféle létezik. Hátul is megváltozott a lökhárító, a nagyobb, LED-es lámpák pedig az X1-eséhez hasonlóan 3D-s kialakításúak. Az új karosszéria légellenállási együtthatója alacsony, 0,29 Cw, súlyelosztása ideális 50:50%.

Hozzánk az USA-ból érkezik, de Dél-Afrikában és Kínában is gyártják

Műszerfala az aktuális BMW-stílusban újult meg, a 10,2 colos kijelző kikerült az árnyékoló alól, már érintőképernyős, de iDrive-val, hang- vagy gesztusvezérléssel is működtethető. Műszerei akár 12,3 colos kijelzőn is megjelenhetnek. A szélvédőre vetített Head Up Display színes, már háromzónás a klíma, és van légfrissítő funkciója is. A korábbinál igényesebb – természetesen igény szerint választható – anyagok, hangulatvilágítás és hangszigetelő üvegek biztosítják a jó közérzetet. Ehhez persze hozzátartozik az eltalált üléspozíció és a jó ergonómia is, melyek az új generációból sem hiányoznak, akárcsak a továbbfejlesztett, jobb úttartást és jobb rugózási komfortot nyújtó futómű.

Képességeiről a bevezetéskor elérhető nagyobbik dízelmotoros (30d) változatban győződhettünk meg. A 265 lóerős hathengeressel harmonizál a vagány X3-as, a hangja alig hallható, a nyomatéka és az ereje viszont már elindulásnál is meggyőző. Könnyed és atletikus a mozgása, jól súlyozott, direkt a kormányzása, ideális a futómű hangolása, gyors és észrevétlen a 8 fokozatú automatikus váltó. Elődjénél élvezetesebb, méreteit és karakterét meghazudtolóan kiegyensúlyozott autó, és még enyhe terepen is boldogul az xDrive hajtással. A Cascais környéki erdőkben meredek, köves földutakon próbálhattuk ki, mit tud, a kiruccanás tanulsága, hogy amibe jövőbeli tulajdonosai beleviszik, abból biztosan kimászik az új X3-as is.

Nem változott a csomagtartó mérete, 500-ról 1600 literesre bővíthető

A külső-belső kinézetre is hatással levő xLine, Luxury Line és M Sport csomagban rendelhető szabadidő-autó ezúttal nem a terepes, hanem a kissé stílusidegen, sportos irányba mozdult el, ugyanis a széria történetében először M40i változatban is elérhető. A dedikált sportmodell 360 lóerős M-es motorral, sportkipufogóval, M Sport fékekkel és M-es hangolású futóművel veszi át a stafétát az elődre épülő X4 M40i-től. Ami papíron jól hangzik, az életben üt igazán nagyot! Ebben a specifikációban vérpezsdítő sportautóként viselkedik az X3-as, mágnesként tapad az úthoz, kormányához erő kell, futóműve úgy követi a kanyarokat, mintha sínen menne. Motorja szenvtelenül pörög fel és változtatja föld-levegő rakétává az üresen 1,8 tonnás divatterepjárót. Kipufogójából valódi, természetes motorhang üvölt, fordulatszámesésnél hangosan durrog, a jól adagolható fékek pedig bármilyen tempóról magabiztosan lelassítják.

Kanyarokban is elemében van a hátul öt lengőkaros futómű

Vezetés közben nem a veszély-, sokkal inkább a biztonságérzet dominál. Erre csak rájátszik az új X3-ashoz kérhető féltucatnyi vezetőtámogató asszisztens. Mostantól akár félautomata üzemmódra is képes, tartja a sebességet, a távolságot és a sávot is, hamarosan pedig a sávváltásba is besegít. Bár magától még nem kormányoz hibátlanul, hivatalosan nem is szabad elengedni a kormányt, tehát jól jön, ha egy pillanatra nem figyelünk, akkor a kezünket vezetve jelzi, hogy letérünk az ívről. A kütyük kedvelői biztosan élvezik majd, hogy autójuk nyilvántartja az okostelefon naptárába bejegyzett eseményeket, útvonalat tervez, majd valós forgalmi adatok alapján kiszámolja, mikor célszerű elindulni. Hasznos funkció, ami csak hab a cukrászmesterhez méltó tortán. Bevezetésekor kétféle dízel- és egy benzinmotorral konfigurálható, az automatikus váltó és az összkerékhajtás mindhárom hajtáslánchoz alapáron jár.