A tervek megvalósulni látszanak: a tavalyi első negyedévhez viszonyítva ugyanis idén március végéig 11,5 százalékkal több H-D kelt el. A Harley-Davidson – amely 2007-ben már 400 ezer eladott motorban gondolkodik – sikereinek titka nagyon egyszerű. A választék hihetetlenül nagy, 25 modell található a palettán, melyek közül kilenc számít újdonságnak. S a kínálat a jövőben csak növekedhet, hiszen tudvalévő, hogy az amerikai gyár folyamatosan érdeklődik az olasz Ducati (!) megvételéről.

Lassan, de biztosan

A Harley-Davidson mindig is a lassan járj, tovább érsz elvét vallotta. A H-D sosem haladt az idővel és a divattal, hiszen a többi márkához képest mindig lassabban fejlesztett, mindig jóval később alkalmazta a legújabb technikai megoldásokat. A H-D sosem állt be abba a sorba, amelyben folyamatosan hajhásszák a lóerőket és a minél kifinomultabb technikai megoldásokat. A három alapelvükhöz, a minél könnyebb vezethetőséghez, az exkluzivitáshoz és a megbízhatósághoz görcsösen ragaszkodó amerikaiakat idén is elsősorban a rendkívüli hagyománytisztelet vezette újdonságaik megalkotásánál, ám a második száz évét mégis egy kicsit más ösvényen haladva kezdi meg a cég. Az újdonságok zöme ugyanis forradalmi változásokon ment át, míg a H-D ha nem is nagyon, de azért észrevehetően az erősebb motorok irányába fordult.

Sportosabb

A Sportster-család a Harley-Davidson leghíresebb modellszériája, a legrégebben piacon lévő típuscsaládja, melyet 1957 óta folyamatosan gyárt a cég. A Sportster a legkeresettebb modell, továbbá arról is nevezetes, hogy ezt a típust fejlesztette a leglassabban a H-D, hiszen az elmúlt 47 évben minden szezonban csak nagyon kis mértékben nyúltak a motorhoz. Idén azonban forradalmi változásokon esett át a Sportster: a H-D sosem látott mértékben módosította a négy tagból, az XL 883-ból, az XL 883C-ből, az XL 1200C-ből és az XL 1200R-ből álló modellcsaládját.
Mind a négy motort ellátták az új Evolution blokkal. Az új, hengerenként kétszelepes, V2-es erőforrás 883 és 1202 cm3-es variációban készül – az XL 883 és az XL 1200 a furat hosszában tér el egymástól, a két típus lökethossza megegyezik. Az Evolution motorok erősebbek és nyomatékosabbak. Az XL 883 már 53 lóerős, nyomatéki csúcsa 69 Nm, míg az XL 1200 70 lóerőt termel, legnagyobb nyomatéka pedig 93 Nm. Az új blokkok tulajdonsága még, hogy sokkal magasabb és szélesebb fordulatszám-tartományban használhatók.
A Sportsterek új, kettős acélbölcsővázat is kaptak. A váz azért szenzáció, mert a típuscsalád történetében először alkalmazzák az úgynevezett Dyna-megoldást, azaz a különleges, rezgésszigetelő vázkialakítást, amelyen a motor gumibakokon van felfüggesztve. Ezt a megoldást még 1991-ben fejlesztette ki a H-D…
Az előnyére változott Sportster kényelmesebb és vezethetőbb is lett. A kormány és a nyereg szélesebb, az ülésmagasság 26 milliméterrel csökkent. A hátsó kerékabroncs átmérője 130-ról 150 milliméterre nőtt, s a benzintank űrtartalma is nagyobb lett. A Sportster új, öntött alumíniumfelniket kapott, s elektronikus lopásgátlóval is felszerelték. A H-D a Sportster szinte teljes vérfrissítése ellenére egy tekintetben mégsem változtatott: a Sportster ugyanis – egyedüli Harley-Davidsonként – még mindig karburátoros. Az XL 883 színektől függően 2 millió 419 ezer és 2 millió 470 ezer forint közötti áron kapható, az XL 1200R ársávja 3 millió 319 ezertől 3 millió 455 ezer forintig húzódik, az XL 883C 2 millió 655 ezertől 2 millió 794 ezer forintig, míg az XL 1200C egyes verziói 3 millió 404 ezertől 3 millió 544 ezer forintig választhatók.

Mindegyik injektoros

A Harley-Davidson 2004-re befejezte a cruiser és custom típuscsaládjaiba tartozó motorjainak fejlesztési munkálatait. Az 1971 óta létező Dyna Glide-család tagjainak, a Super Glide-nak, a Super Glide Sportnak, a Low Ridernek és a Wide Glide-nak (a típuscsalád tagjai 4 millió 187 ezer és 5 millió 951 ezer forint közötti áron kaphatók) üzemanyag-ellátásáról már nem porlasztó, hanem elektronikus befecskendező gondoskodik. Az injektorrendszer egyébként megegyezik a Softail-családban használatossal. Az 1984 óta létező Softail-család – amelynek jelenleg 6 tagja van, a Standard, a Night Train, a Deuce, a Springer Softail, a Classic és a Fat Boy, és amelyek 4 millió 938 ezer és 6 millió 440 ezer forint közötti áron kelletik magukat – viszont új erőforrást kapott. A Twin Cam 88B jelölésű blokk első számú érdekessége, hogy két kiegyenlítő tengellyel rendelkezik. A Dyna és a Softail modellszériának nagyobb és hosszabb lett a tankja, s a műszerfaluk is módosult. A H-D csúcsmodelljeit magában foglaló Touring-családról is – a legolcsóbb Electra Glide Standard 5 millió 533 ezer forintba kerül, míg a legdrágább Ultra Classic Electra Glide-ért 7 millió 558 ezer forintot kérnek – ugyanaz mondható el, mint a Dyna-sorozatról. A hat tagot számláló Touring-család is befecskendezős lett, de az igazi újdonságnak mégsem az injektor csatasorba állítása számít, hiszen a H-D kihozta a Road King Customot (vételár: 6 millió 230 ezertől 6 millió 300 ezer forintig), amely az elkövetkező évek Touring típusainak előfutára lehet. Noha a Road King Custom erőforrása ugyanaz az 1592 cm3-es Twin Cam 88, mint ami a két másik Road King, valamint a három Electra Glide vázában is megtalálható, az újdonság már teljesen más irányvonalat mutat. Az új hátsó lengéscsillapítók pneumatikusan állíthatók, a felnik öntött alumíniumból vannak, a kormány sokkal ergonomikusabb vezetést tesz lehetővé, míg a motorról száműzték a szélvédőt, melynek helyén csak krómozott fémrostély van. A Road King Custom jellegzetessége továbbá, hogy stílusjegyei egyérteműen nosztalgikusak, hiszen az újdonság az 50-es évek Harley-Davidsonjait idézi.

Agresszívabb

A Harley-Davidson számára egyértelműen az idősebb korosztályba tartozó vásárlók, illetve az amerikai piaci igények a legfontosabbak. A tengerentúli motorosok és az átlagosan 45 éves H-D-vevők elsősorban a custom és a cruiser kategóriás gépeket keresik. Ennek ellenére a H-D mégis gondol a lóerőket előnyben részesítő fiatalabb generációra és Európára is. A H-D ezeket az igényeket a márka tulajdonában lévő Buell révén kívánja kielégíteni. A H-D blokkal hajtott Buell gépek néhány éve még elsősorban a megbízhatatlanságukról voltak híresek, de mára már igazi presztízsmotornak számítanak. Főleg kontinensünkön, ahol nemcsak az egyedi megjelenésük, hanem az erejük miatt is egyre közkedveltebbé válnak. A H-D pontosan ezért határozott úgy, hogy kihoz két új Buell modellt, amelyek még erősebbek és még agresszívebb kinézetűek.
A két új típus, az XB-12S Lightning és az XB-12R Firebolt az XB-9S leszármazottja. A Buell módosította az XB-9S-ben használatos 984 cm3-es motor lökethosszát, így immár 1203 cm3-es erőforrás található a két újdonságban. A nagyobb lökethossz miatt a sűrítési viszonyt és a pillangószelepek nagyságát is megváltoztatták. Az XB-12S és az XB-12R szeleprugóit megerősítették, s a szívócsatornák hossza is megnövekedett, 381-ről 444 milliméterre. A módosítások révén a két új Buell sokkal erősebb és nyomatékosabb lett. A kormányidommal ellátott, sportosabb megjelenésű XB-12R, valamint a naked bike-ok közé sorolható XB-12S egyaránt 6600-as percenkénti fordulaton adja le a 100 lóerős maximális teljesítményét, míg a motorok 109,7 Nm-es legnagyobb forgatónyomatéka 6000-es fordulaton áll rendelkezésre.
A két új Buell futóműve teljes mértékben megegyezik az XB-9S-ével. A motorok váza kettős alumínium hídváz, elöl-hátul Showa lengéscsillapítókat alkalmaznak. Elöl 41 milliméter belsőcső-átmérőjű fordított villa van, amely teljesen állítható. Hátul egy központi rugóstag található, amelynek rugóútja 127 milliméter. Az XB-12S és az XB-12R könnyebb vezethetőséget ígér, hiszen a tengelytáv 1320 milliméterre csökkent, s a két motor nyeregmagassága is alacsonyabb lett.