Fotó: Lővei Gergely

Kizöldül az Audi márka. Persze továbbra is kínál hegyomlásnyi méretű óriás SUV-okat, hiszen arra vevők a vásárlók, de azok már zöld rendszámos változatban is elérhetőek. Nem is baj, hogy a kínálat tetejéről indul az elektrifikáció, mert abban a kategóriában vásárlóközönség tudja megfizetni a spórolás felárát.

Nehezen megy a V8-as TDI búcsúztatása, az év hátralévő hónapjaiban a V6 TDI-k rovására ilyeneket készítenek (SQ7, SQ8), mielőtt jövőre benzines V8 biturbóra váltanak a modellek. Az Audi élménynapon egy utolsó körre, azaz 20 perces etapra beülhettünk egy SQ7 volánja mögé, és megtapasztalhattuk, hogy a 900 Nm nagyon német – nem viccel. A pedál lenyomását követően érezhető ugyan némi tétovázás, de ha egyszer nekilódul az SQ7, akkor még az e-tronnál is nagyobbat tol.

Alapvetően luxus- és nem sportmodellről van szó, amit talán az bizonyít a legjobban, hogy dinamikus módban műhang (hangszóró) gondoskodik a megfelelő aláfestésről. Az S Line sportülés kritikán aluli abból a szempontból, hogy a fejtámlába integrált, tehát nem mozdítható fejtámla alacsony, legfeljebb 1,7 méteres testmagasságig nyújt védelmet. Ugyanúgy van offroad üzemmód az allroadon túl, mint a többi Q7-esben, de nagyon nehéz elképzelni, hogy a 21 colos felnikre szerelt utcai Hankook abroncsokkal siratófalat mászunk vagy épp sárpocsolyában dagonyázunk.

Ennél civilizáltabb és sokkal előkelőbb a zöld rendszámos A8 limuzin. Nem mesterséges motorhanggal, hanem masszázsfunkcióval (mind a négy ülésnél) kényeztet, nagyon finoman dolgozik együtt a V6-os biturbó és a villanymotor. Sokkal finomabb a rugózás azáltal, hogy pár mázsával könnyebb az autó és nem olyan magas építésű. Sokkal több a hátsó utasok rendelkezésére álló hely annál, amire szükségük lehet, társamnak is az okozta a legnagyobb bosszúságot, hogy a TV-vétel nem működött.

Természetesen az akkumulátoros-elektromos e-tron szabadidő-autót is ki lehetett próbálni, az ebédszünetnél egy e-tron sportback is ki volt már állítva. Szép dolog a villanyautó, de a próbautak intenzív gyorsításai 50 kWh/100 km-re vitték fel az energiafogyasztást, így Balatonszőlősről már pianóban gurult vissza az autó “versenyen kívül”, óvatos sofőrrel.

A címre visszatérve a zöld rendszámos Audik közös tulajdonsága a prediktív rendszer, ami a gázpedál pumpálásával jelzi a sofőrnek, mikor vegye el a gázt. Ezzel csak az a baj, hogy a térképadatbázisban szereplő sebességkorlátozásokat és kereszteződéseket figyeli csak, tehát csak ilyenekhez közeledve van fékenergia-visszatermeléssel megvalósított motorfék-hatásunk, az esetek egy kisebb részében muszáj a fékkel lassítanunk – nem következetes tehát, hogy milyen reakciót kapunk az autótól, könnyen akaratlanul is gyorshajtásba keveredik a sofőr, ha az autóra hagyatkozik.