A szerelem vak – mármint nem úgy értem, hogy a harmadik generációs Mazda2-es csúnyácska kisautó lenne, éppen ellenkezőleg, sikkes formájába könnyű belehabarodni. Úgy tűnik azonban, hogy akit egyszer levesz a lábáról, az hajlamos szemet hunyni a piszkos anyagiak felett és egyfajta árcédulavakságot kap. 3 779 900 forintos indulóárával legalábbis a Mazda2-es nem tartozik a kategória „olcsójánosai” közé. Ráadásul az eddig befutott 120 darab előrendelés alapján az ügyfelek inkább a jobban motorizált és felszerelt verziókat keresik a 4,3-5,8 millió forintos sávban. Ez már nem szerény összeg, úgyhogy lássuk, mit kapunk a pénzünkért!

Az alapmodellekben a központi képernyő helyére a rádió kezelőegysége kerül. Kétféle műszeregység létezik, s akár vetített kijelzés is kérhető Az alapmodellekben a központi képernyő helyére a rádió kezelőegysége kerül. Kétféle műszeregység létezik, s akár vetített kijelzés is kérhető

A formatervre csupán annyiban utalnék vissza, hogy Revolution és Revolution Top csúcskivitelben lesz igazán kifejező. Ezekhez ugyanis LED-es fényszóró dukál, melynek négyrészes nappali menetfénye látványosan egészíti ki a vigyori hűtőmaszk krómszegélyét – a többi változat elölnézetből kevésbé vagány, nincs meg ez a csibészség a szemükben. Persze a Kodo-designhoz a karosszéria lendületesebb arányai is hozzá tartoznak: az első felfüggesztést például 8 centivel előrébb, míg az A-oszlopot pontosan ennyivel hátrébb tervezték, ami rövid első túlnyúlást, szép hosszan nyújtózó orr-részt és hátratolt utascellát, magyarul sportosabb megjelenést eredményez. Máskülönben elődjénél 140 mm-rel hosszabb és 20 mm-rel magasabb az új 2-es, a tengelytávolság pedig 8 centivel nőtt. A vázszerkezetnél a korábbi 53-ról 65%-ra emelték a nagy és ultranagy merevségű acélok arányát, így a súlya 7%-kal csökkent miközben a torziós szilárdsága 22%-kal javult. Összességében a méretnövekedés és a gazdagabb felszereltség dacára gyakorlatilag sikerült szinten tartani az autó tömegét.

Minden irányban kicsit tágasabb az utastér és sokat javult a zajszigetelés Minden irányban kicsit tágasabb az utastér és sokat javult a zajszigetelés

Modern vezetősegédek, ósdi kijelzők

Ha már itt tartunk, a Mazda2-esben is megjelent az okostelefonnal párosítva internetkapcsolatra képes MZD Connect multimédiás és navigációs rendszer, ami a HMI vezérlőegységgel, álló helyzetben a 7 colos érintőképernyőről (a talpánál van egy csúnya illesztési hézag), vagy éppen hangutasítással is kezelhető. A modern vezetőtámogató rendszerek közül pedig a városi koccanásgátló, holttérfigyelés, sávelhagyásra és tolatáskor a keresztirányú forgalomra figyelmeztetés, távolsági fényszóróasszisztens vagy akár head-up display vetített kijelzés is szerepel az arzenálban.

Az átlagos méretű csomagtér variálhatóságát nem vitték túlzásba Az átlagos méretű csomagtér variálhatóságát nem vitték túlzásba

A lendületes vonalú műszerfalat javarészt kemény és kopogós műanyagok alkotják, de annyira jók a felületek, hogy ez nem különösebben zavaró. Sokkal inkább a műszeregység gagyi, a ”80-as éveket idéző monochrome kijelzői vonnak le az értékéből. Pedig akár elegáns, fehér bőrkápitozással is rendelhető a 2-es! A helykínálat minden irányban kicsivel szellősebbé vált, persze hátul így is legfeljebb átlagos termetű felnőttek férnek el kényelmesen. A csomagtartó mérete 30 literrel, 280-ra nőtt, álcapadló hiányában viszont a holmikat magas peremen kell átemelni. Bővíteni pedig a 60/40 arányban, osztottan dönthető (az alapmodellnél egyben) háttámlákkal lehet, ám ezután lépcső keletkezik a padlóban.

Széria az i-stop motor leállító és a csúcsmodellben a kondenzátoros i-Eloop is Széria az i-stop motor leállító és a csúcsmodellben a kondenzátoros i-Eloop is

Ezeröcsi: az összes motor 1,5-ös

A 2-est négyféle 1,5 literes, négyhengeres motorral kínálja a Mazda. Sajnos a rendkívül alacsony, 14,8:1 sűrítési aránnyal operáló Skyactiv-D gázolajost nem állították csatasorba a menetpróbán – pedig a 105 lóerős teljesítmény és a már 1400-as fordulattól kiaknázható 220 Nm-es nyomaték ígéretesnek tűnik. A 75 lóerős benzines igazából csak félig-meddig Skyactiv, legalábbis a másik kettőhöz képest a „rekordmagas” 14:1 sűrítési arány helyett szokványosabb 12:1-el dolgozik, valamint a speciális 4-2-1 kipufogórendszernél könnyebb és egyszerűbb 4-1-est használ. Városi forgalomban ezzel sem különösebben elveszett a kis Mazda, de nem egy rugalmas darab, például országúton érdemes alaposan megfontolni az előzéseket, autópályán pedig nehézkesen tartja a megengedett sebességet, ha szembejön egy emelkedő. A 90 lovas verzió viszont szinte alapjárattól fogva készségesen húz és kellemesen gyorsítja a kocsit, úgyhogy korai felkapcsolásokkal, takarékosan vezethetünk. Igaz, a lendületes haladáshoz azért ezt is pörgetni kell, olyan 3000-es fordulattól él igazán, de az ötfokozatú váltóval élmény kapcsolgatni, karja precízen megvezetett és rövid utakon jár. Amúgy kérhető helyette hatfokozatú automata, amit a gyakorlatban sokkal jobbnak érezni, mint ahogy a gyári adatok alapján várnánk – a százas sprinten 2,6 másodperc a hátránya a kézi váltóval szemben.

Um Videos auf dieser Seite anzuzeigen muss der kostenlose Flash Player in Ihrem Browser installiert sein. Bitte downloaden Sie den neuesten Flash Player.

Jó ritmusban és viszonylag gyorsan kapcsolgat és Sport gomb is tartozik hozzá: az élénkebb gázpedál- reakciónak örülünk, de a váltási pontokat annyira kitolja, hogy kénytelenek vagyunk „belenyúlni” a kormány mögötti fülekkel. Habár a legacélosabb, 115 lóerős motorhoz már hatfokozatú manuális váltó tartozik, mégsem érezni sokkal dinamikusabbnak az autót. Mindegyik benzinesről elmondható, hogy rendkívül kulturáltan, vibrációk nélkül és többnyire csendesen dolgoznak. A kormányzás közvetlen és pontos, megfelelő visszajelzésekkel szolgál, a Mazda2-es pedig fürgén reagál az utasításokra és agilisan kanyarodik. Szintén ideális az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű hangolása: magabiztosan fogja az utat és stabilan fordul, egyúttal az úthibákat is ügyesen lépi át. Miközben továbbra is a kategória egyik legélvezetesebben vezethető autója, egyszersmind igényesebbé és kifinomultabbá vált az új Mazda2-es.

Um Videos auf dieser Seite anzuzeigen muss der kostenlose Flash Player in Ihrem Browser installiert sein. Bitte downloaden Sie den neuesten Flash Player.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!