A fejlesztők kifejezetten arra törekedtek az Altea FR megalkotásakor, hogy olyasvalamit hozzanak létre, ami merőben új a márka életében és az egész autóiparon belül. Az eredmény lenyűgöző: egy olyan sportos utcai autó született, amely ötvözi a dízelhajtás kirobbanó gyorsítóképességét a 2.0 literes PD TDI erőforrás szerény fogyasztásával, a sportosra hangolt, hátul négylengőkaros, független és aktív felfüggesztésű (Agile Chassis) futómű elképesztően stabil és biztonságos viselkedését a fizika határait feszegető kanyartulajdonságokkal.

Az Agile Chassis-ról (platformról): Az ilyen futóművel készülő autók kanyartulajdonsága semleges, az autó könnyen vezethető és uralható, a kormánykerékkel megrajzolt ívet minden körülmények között követi az autó. A mérnökök nemes egyszerűséggel csak „agilis platformként” emlegetik azt a precíz, érzékeny, sportos kormányzást biztosító rendszert. Az autó pontos irányíthatósága, remek úttartása, lélegzetelállító gyorsítóképessége és a 200 kilométeres sebességhatárt jóval meghaladó csúcssebessége az Altea FR-t valódi sportkocsivá avatja. De akkor értékeljük igazán a független felfüggesztést, ha az Alteát nem széles, makulátlan felületű sztrádán, hanem szűk országutakon űzzük kanyarról-kanyarra.

Sportossága ellenére az Altea sportüléseinek kényelme is kimagasló. A minimális oldaldőlés és a pazar úttartás ellenére, megkíméli az utasokat a rázkódástól. Az új 2.0 literes, 170 lóerős, 350 newtonméteres nyomatékú turbódízel-motor ma a SEAT-motorpaletta csúcsa, a DPF részecskeszűrőnek köszönhetően minden paraméterében túlteljesíti az Euro IV-es környezetvédelmi előírást. A kirobbanó teljesítmény akadálytalanul jut a talajra a 17 colos, 225/45-ös könnyűfémfelnikkel, és a kocsi 8,6 másodperc alatt éri el az óránkénti 100 kilométeres sebességet. A fék külön figyelmet érdemel, hiszen az már egyre inkább komplex menetdinamikai szabályozórendszernek tekintendő a modern autóknál: magába foglalja a legújabb generációs ABS-t, a kipörgésgátlót, az elektronikus differenciálzár-funkciót és az elektronikus stabilitásmegőrző programot, valamint az elektronikus fékasszisztenst. Ha pedig időközben túl nagy gázt ad a vezető, a motor működését is visszaszabályozza.