Amíg a sárga szín feltűnő, a fényvisszaverő mellények ihlették, a zöld szín az erdőben rejtőzködést szolgálja. Mindkettő remekül megy az autóhoz

Úgy tűnik a Jimny legújabb generációja, mintha a Mercedes-Benz G-osztály karikatúrája lenne, pedig a Suzukinál az 1970-ben piacra dobott első generációs autójukat idézték meg, miközben a Mercedes-Benz csak 1979-ben mutatta be saját terepjáróját – szóval ki másol kicsodát? A japánok nem ragadtak le egy autónál, bár ők sem vitték túlzásba a generációváltásokat: a negyedik Jimnynél tartunk. Eltalálták az arányokat a formatervezők, a hatalmasnak tűnő kerekek valójában csak 15 colos felniket jelentenek, és a feketére fényezett első pajzson kívül nincsenek retrós részletek sem.

A műszerfal vízszintes tagolása segít a sofőrnek, hogy terepen haladva érezze a karosszéria oldaldőlésének mértékét

Egyszerű dobozt készítettek annak minden előnyével és hátrányával együtt. Remek, hogy tudjuk: ott ér véget az autó, ahol a sarkait látjuk. A meredek szögben álló szélvédő csökkenti az utastér felmelegedését a tűző napon, cserében nem látjuk a közlekedési lámpákat, ha mi állunk a sor elején, mert messze van a tető pereme. A négyszemélyesnek mondott utastér valójában 2+2 személyes, hiszen a hátsó ülések leginkább az alaphelyzetben 85 literes csomagtér bővítésére ideálisak. Amíg az elődnél a padlón 918 mm volt a raktér szélessége, az új karosszériában már 1300 mm-rel gazdálkodhatunk, ledöntött hátsó ülésekkel 53 literrel, 377 literre nőtt a csomagtér befogadóképessége. Apropó, támladöntés! Ágyat lehet kialakítani a Jimny belsejében! Az első fejtámaszok kivétele után az üléseket előrehúzva a támla síkba dönthető. Azonban mielőtt valaki többnapos túrára indulna az autóval, érdemes észben tartania, hogy alváskor nincs hely a csomagoknak az utastérben, azok tárolásáról tehát egyéb módon kell gondoskodni. Az ágy egyébként csak másodlagos funkció, alapvetően azért találták ki a síkba dönthető üléseket, hogy a csomagteret meg lehessen nagyobbítani, és mivel bal és jobb oldali kormánnyal egyaránt készül az autó, rögtön mindkét első ülést ilyennek csinálták meg.

Gyermekeknek ajánlott a második üléssor, csak itt van Isofix-rögzítési lehetőség. Így néz ki a kétszemélyes hálószoba – azért van ennél kényelmesebb fekhely

Műszakilag alapvetően maradt a klasszikus felépítés, de az utolsó csavarig végigmentek az alkatrészeken a mérnökök. A létraalváz új keresztmerevítőket kapott elöl és hátul, az utastér alatt egy X-merevítőt alkalmaznak, ez másfélszer nagyobb merevséget eredményez. Az első és a hátsó merevtengelynél is megnövelték a cső átmérőjét és a falvastagságát, a stabilizátor mellett pedig egy, a híd oldalirányú elmozdulását csökkentő rudat is használnak. Az első felfüggesztésnél alkalmazott kormány-lengéscsillapító jobban csökkenti az esetlegesen a terepen a kerekek felől érkező ütéseket, mint az eddigi. Azon a nyolc ponton, ahol a karosszéria az alvázhoz csatlakozik, nagyobb átmérőjű és a rezgéseket jobban csillapító gumiszilenteket építenek be, ezenkívül a karosszériába is több zajszigetelő (rezgéscsillapító) anyag kerül.

Könnyen takarítható a padló, a nyílás és a raktér is szélesebb a korábbinál

Az új lökhárítókkal, az 1 centivel 21 centire növelt hasmagassággal a terepszögek javultak – elöl 37 (+1), hátul 49 fok (+3), rámpaszög 28 fok (+1). Az Allgrip PRO névre keresztelt kapcsolható összkerékhajtásnál visszatértek a kézi választókarhoz, az igazi újdonságot az jelenti, hogy a felező bekapcsolásakor már fékezéses differenciálzárak segítenek a továbbhaladásban, tehát a mozgékony és könnyű terepjáró az eddiginél nagyobb eséllyel tudja megoldani a nehéz feladatokat – a menetpróbán egy patakátkelésben merült ki a merészség, de nem okozott gondot az autónak a túlpart meredek kaptatóján való felmászás sem.

Könnyen manőverezhető, kicsi és könnyű a Jimny, felezőben fékezéses differenciálzárak is segítenek az előrejutásban

Amíg terepen elemében van a Jimny, aszfalton már érződik a felépítéséből adódó hátrány. A merevtengelyek pattognak az úthibákon (már nem az egész autó ugrál), a golyósoros kormányművel állandóan korrigálva kell egyenesben tartani az autót, és 3000-es fordulat felett – amit egyébként 100 km/óránál érünk el – már hangos az 1,5 literes négyhengeres. Ennek ellenére könnyen vezethető, mert japános pontossággal mozog a váltókar, és a fordulékonyság okán még városban is könnyedén tudunk haladni. Furcsa kettősséget tapasztalhat meg a sofőr: a mai autók szolgáltatásait a ma már veteránnak számító autók viselkedésével kapja.

Suzuki Jimny 1.5
Összlökettérfogat: 1462 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 75 kW/102 LE 6000/perc
Max. nyomaték: 130 Nm 4000/perc
Hossz./szél./mag.: 3645/1645/1720 mm
Tengelytáv: 2250 mm
Tömeg/teherbírás: 1090/345 kg
Csomagtér: 85-830 l
Üzemanyagtank: 40 l
Max. sebesség: 145 km/h
Fogyasztás (város/országút/vegyes): 7,7/6,2/6,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 154 g/km
Piaci bevezetés: 2019 februártól