Passzátszél

2016. február 1. (hétfő) Balogh Bence

Újragondolta helyét a középkategóriában a Renault, és az alapoktól tervezte meg vadonatúj csúcsmodelljét, a Talisman-t.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

Miért gyártanak annyiféle autót a világban? Mert az emberek – szerencsére – nem egyformák. Ezért él a francia nagyautók nimbusza is, hiszen ha mindenkinek megfelelne az a kicentizett precizitás, amit a középkategória bestsellere, a Volkswagen Passat képvisel, a többiek akár le is húzhatnák a rolót, próbálkozniuk sem lenne érdemes többé. Oda lenne a kreativitás meg az egyediség. Bármennyire is ebbe az irányba tart a piac, a Renault úgy érezte, nem engedheti meg magának, hogy feladja a küzdelmet. Akár még azon az áron is ott akart maradni a céges autók és a presztízslimuzinok között, hogy eldobja az 1993-ban bevezetett Laguna nevet. Úgy gondoskodott az utódlásról, ahogy a Ford a Mondeóval, az Opel az Insigniával és a Peugeot az 508-assal: egy autóval szolgálja ki a két kategória egykori vevőkörét. A névváltást ezúttal a Laguna utolsó generációjának viszonylagos sikertelensége is indokolta, bár a Talisman inkább illik egy ázsiai piacra szánt modellhez, mint egy európaihoz.


Minőségi a beltér, de egyszerű a középkonzol Minőségi a beltér, de egyszerű a középkonzol
Pedig úgy tűnik, mindent alaposan átgondoltak, mielőtt a nulláról elkezdték a fejlesztést. Nem ragaszkodtak semmihez, pontosan körülhatárolták, mik a vevők igényei, mit kell eldobni, mit érdemes megtartani. Fájó szívvel, de feladták a praktikusabb, ötajtós karosszériát a hagyományosabb négyajtós kedvéért. A Ford már a 80-as években megtapasztalta a Scorpióval, hogy a konzervatív vevők többre tartják a szedánokat a ferdehátúaknál... Legalább ilyen fontos a kombi karosszéria, a Talisman Estate már a bevezetéskor elérhető lesz, egyébként csökkentették a variációk számát, nem lesz például kupé, összkerékhajtású, hathengeres, sőt hibrid változat sem, az új koncepció egy kicsit mindegyiket pótolja.
Initiale szinten komolyabb ülés jár. Nagyok az ikonok, de odafigyelést kíván menet közben a kijelző Initiale szinten komolyabb ülés jár. Nagyok az ikonok, de odafigyelést kíván menet közben a kijelző

Miután kipróbáltuk a Talismant, hihetőbbnek hangzik mindaz, amivel a Renault előrukkolt. Már a formaterv is érzékelteti, hogy egyszerre több vasat tartanak vele a tűzben. Komolyabb a Lagunánál, első ránézésre is nyilvánvaló, hogy nagyautót akartak faragni belőle, ami akkor működik a legjobban, ha meglátjuk a tükörben a bizarr, irányjelzőt és nappali menetfényt is magában foglaló lámpacsíkot a fényszóró alatt. Szürkületben ugyanis egybeolvad a felső LED-del, luxuslimuzinnak láttatva a kicsinek egyébként sem nevezhető Talismant. Nem kérdés, hogy a Passat tárgyilagos stílusa nyomot hagyott a tervezőkben, élőben azonban csak egyes vonalak emlékeztetnek a német vetélytársra, összességében egyéni és beazonosítható a végeredmény. Mostantól Renault védjegy lesz az emblémáig benyúló hátsó lámpa, melyben a LED a gyújtás ráadásától kezdve világít.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van stílusa, franciává mégis a részletek teszik, mert nem is németes, inkább japános az összhatás. Sejthető, hogy a Nissan mérnökei a felelősek, nekik köszönhető az egész autót körüllengő minőségérzet és a jó ergonómia. Alacsony építésű karosszériájában ideális helyzetben ülünk, és erről csak részben gondoskodnak a 10 irányban elektromosan állítható, akár színátmenetes bőrkárpitozással is kapható, hűthető-fűthető masszázsülések. A japános hangulat a működésen is visszaköszön. Minden puhán és halkan teszi a dolgát, a csendről odabent többrétegű, hangszigetelő üveg, a „lármáról” 13 hangszórós Bose hangrendszer gondoskodik, mégis a vezetési élmény a Talisman elsőszámú vonzereje. Szerencsére megtartották a Laguna GT-ből a 4Control összkerékkormányzást, amikor a CFM padlólemezre váltottak. A gyorsan és hatékonyan működő rendszer érdekessége, hogy bárhol használjuk, érezhetően besegít a manőverezésbe. Lassan haladva a hátsó kerekei az elsőkkel ellentétesen fordulnak el akár 3,5 fokot, ami bevásárlókocsikra emlékeztető fordulékonysághoz segíti, és először szokatlan, finoman kígyózó mozgásban jelentkezik. Nagy tempónál már arra fordulnak 1,5 fokot, amerre az elsők, mi pedig úgy érezzük, bármilyen tempósan veszünk is egy kanyart, mintha csak egy láthatatlan kéz illesztené rá az ívre a Talismant, ahogy gyerekek játszanak a szőnyegen.

Összkerékhajtás helyett összkerékkormányzás javítja az úttartást, a hátsó futómű csatolt lengőkaros. A Talisman ára 7 500 000 és 12 450 000 Ft között várható Összkerékhajtás helyett összkerékkormányzás javítja az úttartást, a hátsó futómű csatolt lengőkaros. A Talisman ára 7 500 000 és 12 450 000 Ft között várható

Motorkínálata összesen három tagból áll. Az alapdízel a 110 lóerős 1.5 dCi, a frissebb fejlesztésű 1.6 dCi 130, dupla turbós változatban 160 lóerővel is választható. Benzinesből a szintén 1,6-os TCe kerül bele 150 vagy 200 lóerővel. Így marad egyensúlyban a fogyasztás és a teljesítmény, ezért nincs szükség alternatív hajtású vagy RS sportmodellre. Az alapáras, hétfokozatú, duplakuplungos EDC-váltóval kipróbált csúcsbenzines utóbbiról, a 160 lóerős, hatfokozatú EDC-váltóval felszerelt dízel előbbiről győzött meg. Olasz szerpentineken és autópályákon sikerült kipróbálni az autókat, és hiába feszegettük a határaikat, maradtak még tartalékaik, miközben a dízelből kiszállva 5,9 literes átlagfogyasztást írt a számítógép.

Érdekes formai játékot jelentek a LED-es első-hátsó kámpák Érdekes formai játékot jelentek a LED-es első-hátsó kámpák

A fedélzeti rendszert a Talisman egyik ütőkártyájának szánták. Elég különleges is az Espace-ból átvett, álló formátumú érintőképernyő, melyet az elektromos kézifék gombja mögül is kezelhet a tapogatástól tartózkodó vezető. Nem kell megijedni, a nagy felületű ikonokat menet közben is biztosan el lehet találni, bár az ilyesmi továbbra is képes elterelni a figyelmet. Erre jó a vetített kijelző, melyről minden fontos infó leolvasható. Hamar megtalálja a helyét bárki a franciás utastérben, nem csak a 608 literes csomagtartó, a térkínálat is bőséges, csalódást egyedül a középkonzol fantáziátlansága és itt-ott idejétmúlt megoldásai okoztak. Ha javítanom kellene rajta, errefelé kezdeném. Furcsa név ide vagy oda, 7,5 millió forintos alapárával a nagy Renault alkalmas rá, hogy meglepje konkurenseit, és vásárlásra buzdítsa célközönségét, mert a francia mezőnyben most a Talisman fújja a passzátszelet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Passzátszél

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/13-as számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Renault Megane GT, Peugeot 308 GT SW, Mercedes-Benz C 250 Coupé, Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost aut., Suzuki GSX-S1000
  • Extra: Can-Am Spyder világtalálkozó, Űrbázis a BMW tiszteletére
  • Vezettük: BMW M2, Seat Ateca, Volkswagen Amarok V6 TDI
  • Tanácsadó: Fényezés javítása, festékvastagság mérése
  • Használt: BMW C1 (2000-2002)
Autómotor Piactér