Sokat gondolkoztam, hogy moralizáljak-e az új X7-es kapcsán, de úgy határoztam, nem teszem. Itt egy modell a maga egyedi jellemzőivel, a lehetőség pedig mindenkinek adott, hogy saját értékrendjének megfelelően kezelje. Mi szigorúan a tényekre fókuszálunk, kezdve máris a forgalmazási adatokkal, melyek azt mutatják, hogy az X7-es még meg sem jelent Magyarországon, máris túl vagyunk az első 100 előrendelésen. A kereslet nemcsak itthon nagy, hanem a világ egyéb tájain is, ami különösképpen annak fényében komoly eredmény, hogy az alapár potom 25 millió forint.

A műszeregységként szolgáló és a középkonzolon elhelyezett képernyő egyaránt 12,3 colos

A magyar újságírók a Lengyelországtól Görögországig kanyargó tesztútvonal cseh és szlovák szakaszain ismerkedhettek a megújult 7-es alapjaira épülő X7-essel, így tulajdonképpen hazai közegben tehettük próbára az 515 centiméter hosszú, tükrökkel együtt bő 220 centi széles masztodont. Érdekes módon utcán kisebbnek hat, mint a fotókon vagy a kiállításokon, s kevésbé is tolakodó, illetve fennhéjázó, a valóban hatalmas, de kissé bazári légbeömlők dacára egészen letisztult, elegáns benyomást kelt. Nem is láttunk tátott szájakat vagy középső ujjakat, a 2,5 tonna körül mozgó X7-esek feltűnés nélkül siklottak át Prágán, Brnón és Pozsonyon, és akkor sem sereglett körénk a jónép, amikor a külvárosi paneldzsungelekben tartottunk pihenőt.

Pedig közelebb hajolva is van mit nézni a bajor újdonságon, elvégre – a rendelkezésünkre bocsátott – xDrive40i is 275/40, illetve 315/35 méretű, 22 colos abroncsokon gördül, a felnik mögül pedig összetett, javarészt alumíniumból felépülő futómű kacsint vissza ránk, nem is olyan nagyon rejtegetve az alapáras légrugózás részegységeit. Ezeken „Made in Mexico” felirat virít, ami nem csoda, hiszen Dél-Karolinában szerelik össze a modellt, az viszont engem is meglepett, hogy az elektronikai rendszert vezérlő központi számítógépet az ATE magyarországi gyárában rakják össze. Behatóbb vizsgálatom során egyebek mellett a szelíd, formatervbe simuló fellépő, a műanyagba burkolt, szinte tökéletesen sík „alváz” és a vaskos, keresztirányú merevítőkkel megtámasztott hátsó differenciálmű szúrt még szemet, továbbá azon rökönyödtem meg, hogy milyen elképesztően hatalmas, egyszersmind szélesre tárható ajtók kerültek előre és hátra. A részleteket mustrálva mindenhol minőségi anyagokkal és precízen kidolgozott alkatrészekkel találkoztam, csupán az ablakemelőknél már valamicskét felhorzsolt, azaz meglehetősen sérülékeny bőrkárpitozás jelezte, hogy a bajor újdonság nem az örökkévalóságnak készül.

A hatüléses kivitel felára 222 900 Ft. A fej- és lábtér mérete 180 centis testmagasságig egyaránt elfogadható a harmadik sorban

A viszonylag nagy szabad hasmagasság ellenére nem kell alpinista előképzettség az utastér megközelítéséhez, azon viszont sokat töprengtem, hova tegyem a hiperszuper, digitális kijelzővel megspékelt kulcsot, ugyanis nincs számára dedikált hely. – Tedd a pohártartóba vagy a (telefonom által már elfoglalt) indukciós töltőre – ajánlotta a BMW munkatársa, de alighanem ő is érezte, hogy ez nehezen összeegyeztethető a „Tökéletesség igényével” szlogennel. Hozzáteszem, itt véget is érhet az X7-es ekézése, elvégre motoros mozgatású, hűthető-fűthető, memóriás, masszírozós, merinói bőrrel borított ülésekben nyújtózhattunk el, s olyan műszaki csemegékről tereferéltünk a kollégákkal, mint az Innovációs csomag (1 080 700 Ft) részeként kínált, 600 méterre világító lézerfényszóró, a 210 km/óráig használható, önállóan kormányzó, adaptív sebességrögzítő, vagy az okostelefonnal is irányítható, szintén önállóan manőverező Parkolóasszisztens Plus. Beszélgetésünknek az 1 543 000 forintos, térhatású Bowers & Wilkins hifirendszer adott zenei aláfestést, míg az autóval és az úttal kapcsolatos információkat hatalmas, digitális képernyőkről, valamint a színes, térképrészleteket is felrajzoló vetített kijelzőről olvashattuk le. Mindez persze csak a jéghegy csúcsa, a különféle tartozékokat és kiegészítőket közel 40 oldalon át sorolja a katalógus.

A kettéosztott csomagtérajtó felső része motoros mozgatású, az alsó padként is használható. A légrugókkal 40 mm-rel csökkenthető a rakodóperem talajhoz viszonyított magassága

Az X7-es motorválasztékában jelenleg három soros, hathengeres erőforrás szerepel, nevezetesen a 40i (25 605 000 Ft-tól) típuskódú, valójában 2998 cm3-es, dupla turbós, változó szelepvezérlésű, 340 lóerős benzines és a szintén dupla turbós, ámde 2993 cm3-es dízel, melynek 30d (25 067 000 Ft-tól) változata 265, M50d átirata pedig 400 lóerős. Mi a végtelenül kifinomult, csendes 40i egységet nyúztuk a Felvidéken, örömmel tapasztalva, hogy kellőképpen erős a batár dinamikus mozgatásához, ugyanakkor, a fedélzeti számítógép szerint, ólomlábaknál sem kér többet 15,9 liternél 100 kilométeren. Elismerésre méltó, 450 Nm-es forgatónyomatéka már 1500-as percenkénti főtengelyfordulatnál kiaknázható, más kérdés, hogy a 30d 620, az M50d 760 Nm-t ad le 1750-es fordulat környékén. Negatívumként a lassan reagáló váltót említhetem, a padlógázas előzések megkezdése előtt – még Sport menetüzemmódban – is jó 1-2 másodperccel kell a pedálra taposni. Ellentételezésként bivalyerős, fáradhatatlan fékrendszert, szabályozható, kiszámítható, kátyúkkal is jól elboldoguló futóművet és tucatnyi menetbiztonsági eszközt kapunk, s annak tudatában autózhatunk, hogy a károsanyag-kibocsátás megfelel az Euro-6-os előírásoknak. Ha mindehhez emberi, kulturált vezetési (és parkolási) stílus valamint luxusmárkához méltó megbízhatóság társul, az új BMW tényleg az utak – jó értelemben vett – királya lehet.

BMW X7 xDrive40i
Összlökettérfogat (cm3): 2998
Hengerek/szelepek: S6/24 biturbó
Max. teljesítmény (kW/LE/perc): 250/340/5500-6500
Max. forgatónyomaték (Nm/perc): 450/1500-5200
Hossz./szél./mag. (mm): 5151/2000/1805
Tengelytáv (mm): 3105
Saját tömeg/teherbírás (kg): 2395/835
Csomagtér (l): 326-2120
Üzemanyagtank (l): 83
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 6,1
Max. sebesség (km/h): 245
Város/országút/vegyes (l/100 km): */*/11,2-11,9
CO2-kibocsátás (g/km): 256-271
Alapár (Ft): 25 605 000 Ft
* Nem tette közzé a gyártó