Csapatásra termett a T-WAY, nem kell kesztyűs kézzel bánni vele, a legnehezebb kőbányai körülményekre tervezték. Fotó: Iveco és Karlovitz Kristóf

A több európai teherautógyár egyesítéséből 1975-ben létrehozott Iveco termékskálája az úrvezető-jogosítvánnyal hajtható furgonoktól a legnehezebb osztályig terjed. Járművei mindig is a lényegre koncentráló tervezésből adódó kitűnő ár/érték arányukról voltak ismertek. Mostanában nagykategóriás teherautóit újítja meg: az S-WAY távolsági, nemzetközi fuvarozó kamion (a piacon elsőként földgázüzemű kivitelben is), az X-WAY elsősorban közúti, de alkalmilag terepes közlekedésre való, míg a frissen bemutatott T-WAY, a márka állítása szerint, a strapabírás bajnoka. Ennek némiképp ellentmond, hogy igazán brutális terepfeladatokra az Iveco Astra márkája épít különleges járműveket. Tehát azt mondhatjuk, hogy a méltán híres Trakker utódjaként, átlagos, de azért éppen eléggé nyúzós feladatkörökre, építkezésekre és külszíni kőfejtésekre fejlesztették ki a T-WAY modelljeit, „Ne kíméld!” szlogennel.

Modern, mindenféle online segédeszköz használatára alkalmas a vezetőfülke berendezése, ugyanakkor komfortos, barátságos. Okostelefon tükrözés is segíti a sofőrt

Sokfélekivitel
A WAY-változatok markáns, modern, áramvonalas, a tekintetet magára vonzó fülkedizájnja közös, és – a felhasználási területnek megfelelően – ehhez a sorozathoz is kapható kétféle magasságú kivitel. Ami nem ilyen feltűnő, az a T-WAY piacvezető szilárdságú és az ügyes szerkezeti elrendezés jóvoltából könnyen, jól felépítményezhető alváza, 7,7 vagy 10 mm vastag acélból. 2, 3 vagy 4 tengelyes változatban készül, mindenféle hajtásképlettel, nyerges vontatóként és platós vagy speciális felépítményű teherautóként. Az összkerékhajtású kínálat 4000, 4200 és 4500 milliméteres tengelytávú modellekkel bővült, amelyek az alváz módosítása nélkül képesek különleges szállítmányokat fuvarozni. Motorból a megjelenésekor nagy feltűnést keltett, és még ma is kivételes Cursor 9-es és 13-as választható, két-, illetve háromféle teljesítménylépcsővel, 340 és 510 lóerő, valamint 1400 és 2300 Nm között. A sebességváltó 16 fokozatú manuális ZF Ecosplit (ilyet vezettem a próbanapon), továbbá 12 vagy 16 fokozatú ZF Hi- Tronix lehet. Alapfelszerelés a kerékagy-végáttétel a hátsó tengelyeken. Az új, nagy teherbírású felfüggesztés a dupla hátsó tengelyekhez optimalizálja a jármű súlyelosztását és javítja teljesítményét úttalan utakon, nagyobb hasmagassággal és jobb terepszögekkel párosítva. Ami a fékberendezést illeti, megjelent a hátsó tengelyeken is a tárcsafék, de az összkerékhajtású modellek továbbra is dobfékesek; az jobban védett, ha mély sáron kell áthatolni.

A fogyasztást az Eco-Roll (kigurulás) program mérsékli, a jármű tehetetlenségét használva ki, például lejtőn haladva. Új algoritmusaival mindenféle felhasználáshoz talál megfelelő sebességváltási stratégiát a vezérlés

Terepre termett
Mély, csúszós talajon elengedhetetlen az összkerékhajtás, ilyenből természetesen kapható szokásos, kardántengelyes megoldás, amely azonban meglehetősen súlyos, és differenciálházával csökkenti az első híd átlépőmagasságát. Ezért a 6×4-es alvázas és vontató kivitelek kaphatók a Hi-Traction hidrosztatikus fronthajtással. Részei a motor teljesítményleágazó tengelyéről hajtott szivattyú, az első kerékagyakba épített két hidromotor és egy olajhűtő. Több mint 12 500 Nm nyomatékot tud leadni, közvetlenül a kerekeken, álló helyzettől 45 km/óráig használható, szükség szerint automatikusan kapcsol be és ki, tehermentesítve a pilótát. Hatására nagyobb lehet a hasznos terhelés és csökkenhet a fogyasztás. A Hi-Tronix robotváltóhoz tartozik a terepmód, amely nagyobb fordulatszámot és teljesítményt engedélyez a motornak, illetve nagyon kis sebességű, araszoló manőverezéshez a kúszás mód, amely a gyorsmenüben aktiválható, és a fékpedál felengedésekor lép működésbe: alapjáraton mozgatja a járművet. Magától értetődően benne van a T-WAY arzenáljában az emelkedőn elindulást könnyítő hill-holder funkció is.

A vezető munkáját egyszerűsíti, és tesz elkerülhetővé költséges kuplungleégetéseket a sárban elakadt járművet kihintáztató Rocking üzemmód: ha aktiválják, a gázpedál felengedésekor kiold a tengelykapcsoló, hátragurulhatunk, és gázadásra zár a kuplung, majd elindulunk előre

Modern berendezés
A vezetőfülkében az új multifunkciós kormánykerék és a magasabbra helyezett, megnövelt méretű képernyő tűnik fel elsőként. A kategória legszélesebb körű összeköttetési lehetőségeit az online Connectivity Box teszi lehetővé, távdiagnosztikával, a karbantartások előjelzésével, és a flotta minden egyes járművének folyamatos ellenőrizhetőségével. A váratlan megállásokat az Iveco On online szolgáltatásai minimalizálják. Valamennyi modell tartalmazza az új ADAS (Active Driving Assistance System) rendszert, amely magába foglalja az elektronikus menetstabilizálót és a sávelhagyási figyelmeztetését.

Sokféle felépítményezhető alváz készül, egyes kivitelek hidrosztatikus fronthajtással kaphatók

A volánnál
A menetpróbát a Zsámbék melletti Drivingcamp aszfaltútjaira szervezték, ami azt illeti, jobban örültem volna egy kőbányának. A 3 tengelyes, billenőplatós kocsi csak képességeinek csekély százalékát tudta megmutatni, viszont kevesebb kárt tehettek benne a zsurnaliszták… A fülkébe felkapaszkodva barátságos, jó minőségi hatást keltő környezetben találtam magam. Örömmel láttam, hogy hagyományos kivitellel van dolgom: váltókar, billenő kapcsolóval a tartományválasztáshoz, és a jó öreg kuplungpedál. Szeretek ilyet vezetni, bár, ha minden nap egy teljes műszak várna rám a kőbányában, biztosan jobban örülnék a robotváltónak. Üres platóval persze fürgén robogott a T-WAY, a kísérő pilóta némi aggodalmára jól be is szálltam a kanyarokba, és tetszett az érezhető stabilitás. A bóják között szűken forgolódva az volt az érzésem, hogy lehetne kisebb is a kormánykerék, hiszen erőt úgysem kell kifejteni vele, talán kezesebb lenne úgy. Az összbenyomás mindenesetre teljesen pozitív volt a „Ne kíméld!” teherautóval, borítékolható a piaci sikere.