A Hyundai európai „inváziójának” kezdetét jelképezi, tehát a márka történetében mérföldkőnek számít az első i30-as. Már az is jelzésértékű, hogy a 2007-es Genfi Autószalonon leleplezett kompakt új típusmegjelölést (i kezdőbetű+szám) vezetett be, a lényeg azonban maga a szemléletváltás volt. Ez az első modell ugyanis, amelyiket már Európában (a németországi Rüsselsheimben) és Európának terveztek – sőt, a csehországi, nosovicei üzem 2008. novemberi átadása óta az öreg kontinensen is gyártanak. A siker pedig nem maradt el, az i30-as egy csapásra a legnépszerűbb Hyundai lett kontinensünkön: bevezetése óta mintegy 400 ezer darabot (világszerte egymilliót) értékesítettek belőle, így az alsó-középkategória legutolsó helyéről a hatodikra kapaszkodott fel a koreai márka! Népszerűsége dacára azonban alig négyéves pályafutás után korkedvezményes nyugdíjba zavarta slágermodelljét az egyre maximalistább Hyundai…

Logikusan elrendezett és könnyedén áttekinthető a műszerfal, a háttérvilágítás diszkréten kék Logikusan elrendezett és könnyedén áttekinthető a műszerfal, a háttérvilágítás diszkréten kék

A vadonatúj i30-as pedig – az i40-es „fővezér” nyomdokain haladva – már a hódítók második hullámát képviseli: arra képezték ki, hogy a kategória legjobbjaival keljen birokra. Elődjénél összehasonlíthatatlanul komolyabb és igényesebb, ez itt, kérem, már VW-minőség, mégpedig határozottan jóvágású, temperamentumosan divatos formába csomagolva! Nem kevésbé sikkes és modern az utastér berendezése, melyet fekete, bézs vagy kék színárnyalatban kérhet a vásárló. A felhasznált anyagok igényesek, az ergonómia és a kidolgozás példaértékű, miközben a praktikus részletmegoldásokról sem feledkeztek meg a tervezők. Persze a menetpróbán csúcsfelszereltségű autókat bocsátottak rendelkezésünkre, az i30-ashoz többek között kulcs nélküli nyitás és indítás, 10 irányban elektromosan állítható és fűthető ülések, térdlégzsák, panoráma-napfénytető, 7 colos, színes érintőképernyős navigáció, valamint tolatókamera is elérhető.

Kompakt túraautó: kifinomult és kényelmes

Noha a padlólemezt (a 2650 mm-es tengelytávolsággal egyetemben) megtartották, az utastér mégis szellősebb valamivel, és a csomagtér kapacitása is bővült 11%-kal. A kompakt Hyundai ugyanis 20 mm-rel hosszabb, 5 mm-rel szélesebb, s csak a hasmagasság csökkentése miatt alacsonyabb 10 mm-rel a korábbinál. Elöl 17, hátul 24 mm-rel szélesebben is terpeszt az autó, ami nemcsak a kiállásnak, hanem a kanyarstabilitásnak is előnyére válik.

Felszereltségtől függően színre fújt „fogvédőt” vagy dupla krómbajuszt kaphat a hűtőmaszk. A LED-es menetfény nem jár mindegyik szinten Felszereltségtől függően színre fújt „fogvédőt” vagy dupla krómbajuszt kaphat a hűtőmaszk. A LED-es menetfény nem jár mindegyik szinten

Jól fogja az utat és szerény karosszériadőléssel fordul az i30-as, pedig a rugózási komfort kifejezetten kellemes – a segédkeretre szerelt MacPherson és több lengőkaros felfüggesztések hangolása egyáltalán nem tűnt sportosan feszesnek. A kormányzás közvetlen (ütközéstől ütközésig 2,85 fordulat), agilis és pontosan is vezethető a kocsi, de kevés visszajelzéssel szolgál. Ezen még az opciós Flex Steer (komfort, normál és sport beállítás) sem segít, csak a szervorásegítés mértéke változik érezhetően. Szóval vezetési élményben az i30-as azért nem egy Focus, sokkal inkább az utazási komfort terén domborít nagyot: lenyűgözően csendes az autó.

Hátra is jutott szellőzőrostély, a padlóalagút pedig alacsonyabb (133 helyett 54 mm) Hátra is jutott szellőzőrostély, a padlóalagút pedig alacsonyabb (133 helyett 54 mm)

Az 1,6-os, közvetlen befecskendezéses GDI benzinesre ez fokozottan igaz, de a 128 lóerős 1.6 CRDi dízel sem az a nyers és kerregős fajta – természetesen a két legacélosabb motorváltozatot nyílt lehetőségünk kipróbálni. Előbbi rendkívül kifinomult és kulturált, még hosszan kihúzatva sem lármázik. Szerencsére, merthogy szépen veszi ugyan a gázadást és egészségesen pörög fel, a lendületes haladáshoz azonban nyüstölni kell. Éppen a rugalmasság a gázolajos erőssége, már alacsony fordulaton is jól terhelhető a motor, majd 1500/perctől kezd intenzívebben húzni, s határozottan gyorsítja a kocsit.

Figyelemre méltó persze a gazdaságossága és a jókora hatótávolsága is – a Blue Drive modellek ISG start-stop rendszerrel, szabályzottan vezérelt generátorral és alacsony gördülési ellenállású abroncsokkal csökkentik tovább a fogyasztást. Pillanatnyilag további négy motor szerepel még a választékban: az 1.4 és 1.6 MPI szívócső-befecskendezésű benzinesek 100 illetve 120 lóerővel, valamint az 1,4 literes, 90 lovas alapdízel és az 1.6 CRDi 110 lóerős változata. Az összes i30-ashoz katonásan megvezetett, hatfokozatú manuális sebességváltó tartozik, míg az 1,6-osokhoz 350 ezer forintos felár ellenében hatgangos automata is kérhető.

Támladöntés előtt fel kell hajtani az ülőlapokat, hogy sík padlót kapjunk Támladöntés előtt fel kell hajtani az ülőlapokat, hogy sík padlót kapjunk

Azt hiszem, mindezek után nem meglepő, hogy az új i30-as már korántsem az a jutányos árfekvésű autó, mint elődje. A klímát és audiorendszert mellőző 1.4 MPI Entry alapmodellt azonban most 400 ezer forintos kedvezménnyel, 3,8 millió forinttól lehet hazavinni.

Elődjénél 30-50 kilóval könnyebb az új i30-as. A hátsó lámpa LED-es is lehet Elődjénél 30-50 kilóval könnyebb az új i30-as. A hátsó lámpa LED-es is lehet

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!