Az új X5-ös 3,6 centivel hosszabb és 1,9-cel magasabb elődjénél, a tengelytáv 4,2 centivel nőtt

Vendéglátóink örvendetes módon a korábbi három X5-ös nemzedék egy-egy példányát is kiállították, különös kontrasztot teremtve ezzel a legújabb jövevény láttán. S valóban, merthogy az új szinte drámai hatást kelt felmenőinek társaságában, a 36 mm-es hossznövekedés mellett 66 mm-rel szélesebb és 19 mm-rel magasabb, mint a 2013-ban hivatalba állt előd, a tengelytáv egyébként 42 mm-rel nőtt. Az X5-ös globálisan népszerű karakterjellegén a hatalmas vesék és az új stílusú hátsó dizájn sem csorbítanak, az utasteret illetően pedig el kell fogadni, hogy az analóg világból bizony megérkeztünk a digitális jövőbe.

Az off-road program kapcsolói a forgótárcsa mögött találhatók. Az aktív kormányzás a hátsó kerekek pozicionálásával segíti a fordulékonyságot, a rendszer felára 422 200 Ft. Fotó: Tom Kirkpatrick, BMW

A vezetővel személyre szabható multifunkciós képernyő közli az információkat, a szélvédőre vetítő kijelző új generációs, ahogy a középső kezelőfelület is – ez azóta már a 8-asba is beköltözött. Az egész belső atmoszférára a világosság és a felhasználóoptimalizáltság jellemző, az okostelefonok világában ez már magától értetődő, mindenesetre döbbenetes, hogy mekkorát lépett előre az időben az X5-ös a típus 1999-es születése óta! A helykínálat értelemszerűen nagyvonalú, a minőség tökéletes prémiumszintet mutat – egyébként e téren is jól érzékelhető a generációkkal párhuzamos fejlődés.

Az első, még Derrick-lámpás X5-ös orrán arasznyi a vese, az újnál már a duplája. Akár egy mozdony… 19 év alatt ennyit változott az indítókulcs. Döbbenet!

A terepjárás volt az atlantai menetpróba fő attrakciója, a krúzolós országúti szakaszok közé jó érzékkel illesztettek a szervezők egy meglepően férfias off-road szakaszt. Nem holmi vizesárkot, mesterséges dagonyácskát vagy marketingszagú földutat, hanem valódi erdőben kialakított pályát. Legalább egy órán át tartott a móka, fagyökerek lépcsőin, köves kaptatókon és szédítően meredek domboldalon: öt autó, elöl egy instruktorral, adó-vevős összeköttetéssel.

Nos, az új X5-ös kontrasztos jelenség: egyrészt mert ilyen terepre vélhetően nem vinné a tulajdonosa, féltené a fényezést és a felniket, másrészt el sem hinné, mire képes az autója. Megértem, hiszen a negyedik generációs szabadidő-autóból tényleg nem nézné ki az ember a kemény tereptudományt, pedig éppen ez az egyik fő mondanivalója. Az opciós tételek között ott van az Off-Road csomag, amely légrugózást, a tengelyeket védő alsó borítást és egyedi terep-visszajelzőket vonultat fel.

Rengeteg a hely az új X5-ösben, nem csoda, hiszen a tengelytáv 2975 mm

Egy külön gombbal négyféle (hó, homok, murva, sziklás talaj) program közül választhatunk, ekkor a hasmagasságot (+/- 40 mm), az xDrive rendszer karakterisztikáját, a gázreakciót, a váltóvezérlést és a menetstabilizáló beavatkozásának mértékét is az útfelület függvényében kalibrálja az elektronika. Az egészben az a legszebb, hogy a volán mögött ülve gyakorlatilag csak a karosszéria dimenzióival és a belógó terepakadályokkal kell foglalkozni, az autó megoldja a többi feladatot. A vezérlés szorgalmasan dolgozik, halljuk, ahogy tengelyenként és oldalanként ide-oda vándorol a hajtónyomaték, a batár X5-ös pedig szépen kimászik a forgalmi presztízséhez képest „mocskos” helyzetből.

Országúton haladva elsősorban csendességével szerez jó pontokat, de a Georgia államban nagyrészt honos 45-65 mérföld/órás (72-104 km/óra) sebességkorlátozás tükrében szinte vicces volt az M50d verzióval cirkálni. A 400 lóerő és a tengernyi nyomaték alapjárat körüli fordulatszámra „szedálva” mozgatta a nagytestű autót, az irányíthatóság a jármű jellegéhez mérten meglepően precíz, a kormányzás közvetlen. Az új dizájn és műszaki tartalom szerint kialakított műszerfal elsőre furának hat, az aktuális BMW típusokat felidézve már-már űrbéli a vizuális hatás, de aztán elrendeződnek a dolgok. Az egyes funkciók ismeretében, azokat egyéni preferenciáink szerint előhívva máris felhasználóbarát oldalát mutatja az új X5-ös – idővel talán ezért is éppúgy lehet majd rajongani, mint a vezető felé forduló középkonzolért és az analóg műszerekért.

A Comfort Access funkcióval automatikusan mozog a csomagtérajtó és az alsó perem, utóbbi teherbírása bő két mázsa

A fedélzeten a márka jelenlegi legfejlettebb vezetéstámogató rendszerei teljesítenek szolgálatot, a teljesség igénye nélkül elsőbbségadásra és rossz haladási irányra figyelmeztető funkció is van, ahogy vészfékezési asszisztens is. Ez például rosszullét esetén automatikusan átveszi a jármű feletti irányítást, és biztonságosan az út szélére kormányozza, majd álló helyzetbe fékezi az autót. Örülünk, hogy van, de soha ne kelljen szolgálatba lépnie…

A 709 200 forintos légrugózás 8 centis tartományon belül változtatja a hasmagasságot