A hűvöskés ősz azért nem olyan bántó a tenger partján. Egy Porschéban különösen nem... A hűvöskés ősz azért nem olyan bántó a tenger partján. Egy Porschéban különösen nem…

Against all odds! – Minden esély ellenére! Ezzel a szlogennel vezette fel magát a stuttgarti márka, megadva a rendezvény alaphangját. Ügyesen összeállított filmben mutatta be: amikor semmi esélye sem látszott, hogy helyet szoríthat ki magának az automobil a lovas kocsik között, Ferdinand Porsche autót tervezett. Amikor még a tehetősek elit járműve volt a gépkocsi, ő kirukkolt egy népautó tervével – ez lett a Volkswagen.

Amikor a háború után úgy tűnt, hogy jó ideig csak romeltakarító talicskákra lesz szükség, Porsche sportkocsit épített, megalapítva a világ egyik legkülönlegesebb autómárkáját. Amely pedig ma, amikor szén-dioxidról és balesetveszélyről papol mindenki, mit sem törődve a rossznak tűnő esélyekkel, vagány sport- és sportos autókat hoz forgalomba, méregdrágán és hallatlanul sikeresen. Mintha mindig szándékosan az árral szemben úszna, s ez bejön neki. De miért? Mi a jó ebben? A nyomába eredtem.

A 911-es mindig halad a korral

A Porsche maga a 911-es, a többi csak ráadás. Az „Elfer” az alfa és az omega. Nyerhettek akárhány 24 órást és Targa Floriót, árulhatnak Boxstert, Caymant, Panamerát és Cayenne-t, a Porsche mivolt kvintesszenciája a farmotoros sportgép. Mióta? Közel fél évszázada, 1963-ban jelent meg. Más típusok néhány év alatt elavulnak, ez nem. Persze, mert csak a jellege és a neve maradt változatlan, de egyetlen alkatrésze vagy adata sem. Lépésről lépésre követte az igények változását, mindegyik stádiumban az akkor legjobbnak számítót képviselte. Hát a mai Turbo kabrió? No igen, egy közel ötvenes férfit idéz, aki nemcsak megőrizte ifjúkori kondícióját, hanem állandó sportolással tekintélyes izmokra tett szert, ám van ott azért egy kis úszóöv meg toka is…

Hiába, nem marad láthatatlan a komfort és a jólét, a ma elvárt kényelem és biztonság kilókban is manifesztálódik. De – megint csak minden ellenére – bitangul megy a kissé pufi körvonalú, szteroidkúrán átesett jármű. Összkerékhajtással kapaszkodik a vizes aszfaltba, és ha nem is annyira direkt az érzés a jobb oldali pedál megnyomásakor, azért rendesen beleszorul az ember a borülésbe. Szeleburdi farolásról szó sem lehet már, a deres halántékú 911-es fölényes rutinnal oldja meg a szűk íveket és a hirtelen bukkanókat. Hangja eléggé visszafogott, de amikor egy alagútban leengedjük az oldalablakot, a volánbillentyűvel visszaakasztunk kettesbe, majd nyomunk egy padlót, na akkor azért megvan az a dühödt bődülés, amelytől feláll a szőr a háton. Ha pedig kimennénk a Ringre, műszerfali stopper méri a köridőt. Ezzel még dugóban araszolni is óriási hecc!

Fából vaskarika, avagy családi Porsche

Négyszemélyes, négyajtós Porsche? Fából vaskarika, gondolná elsőre az ember, de közelebbi ismerkedés után rájön, hogy rugóacélból van az a karika… Menni úgy megy, ahogy egy Porschénak kell, már ami a gyorsulásokat és a lassulásokat illeti. Kanyarba is rettenetesen bele lehet ereszteni, sőt ugyanúgy kijön a túlsó végén, de azért érezni, hogy nem a testre szabott 911-esben, hanem egy luxuslimuzinban ülünk, két teljes értékű hátsó üléssel, ahol nem kell a fülünkre akasztani a térdünket. A szerpentin hajtűjét épphogy bevesszük tolatás nélkül…

Ki hitte volna, hogy lesz valaha négyajtós Porsche? Lett – minden kishitűség ellenére Ki hitte volna, hogy lesz valaha négyajtós Porsche? Lett – minden kishitűség ellenére

Formája megosztó. Van, aki impozánsnak látja, engem kissé (ezer bocsánat!) az ősi Pobjedára emlékeztet a tetővonala. Hátul is kellett a fejtér, a padlóra mégsem ültethették az utasokat, hát nem lenne fair számon kérni a kupés sziluettet. Így viszont kissé monstrum a Panamera, de mellbevágó, ahogy – minden látszat ellenére – megindul. Talán éppen ez a kontraszt adja a sajátos bukéját. Sokan eljátszottak már a gondolattal, hogy milyen volna egy sportkocsi mechanikáját berakni egy limuzin alá – pazarul lehetne leckéztetni a nagy arcokat a forgalomban… A Porsche megcsinálta, de nem barkács-, hanem profi színvonalon. Ám, ha négyesben akarunk mélyrepülni, azt csak autópályán tegyük, mert a második sorban helyet foglaló családtagok hamar elzöldülnek a belsőjüket érő brutális hatásoktól. Ha csak egy hely van a garázsban, eszményi autó a Panamera a sportos vénájú embernek, de ha kettő is befér, én megfontolnék mondjuk egy Caymant és egy nagy Audit. Igaz, azokat nem lehet egyszerre kiélvezni…

A talajmenti bombázó különös esete

Na, az a talaj mindenesetre legyen aszfalt vagy beton – noha génjei alapján terepjáró lenne a Cayenne Turbo. Ezekkel a hatalmas felnire szerelt, defektesnek tűnően alacsony oldalfalú, ám úthengernyi szélességű gumikkal azonban már egy felázott focipályán is csúszkálna, mint disznó a jégen. Bolond is lenne a tulaj ezzel menni a magaslesig, arra ott az erdész UAZ-a, elegendő a tudat, hogy másmilyen kerekekkel simán megtehetné. Vessük rá magunkat inkább Isztria mellékútjaira, ahol, különösen ilyen pocsék időben, aligha radaroznak (és ha mégis, műszerük mutatója leszaladna a skáláról). A behemótnak egy nem túl hosszú egyenesben jól odalépve úgy lendül fel a kilométeróra mutatója, mintha madzag kötné össze a gázpedállal: egykettőre 200 felett táncol. Érezni ezt odabent? Nem. Borgarnitúrával, halk zenével és fényűző dekorációkkal körülvéve nagyon elszigetelődünk a külvilágtól. Csak a kanyar jön szembe nagyon gyorsan. Szerencsére bődületesen fognak a cintányérnyi fékek, a hűvös őszi levegőt néhány szempillantás alatt melegítő hővé alakítja a motor által az imént gurgulázva elnyelt több liternyi benzin (pillanatnyi fogyasztás 40-50 liter körül) hőenergiája. A pazarlás orgiája, a szükségesnél sokszorosan több habzsolása, a józan közlekedés irracionális felfokozása ez – éppen ettől különleges és tagadhatatlanul gyönyörűséges.

No és azt, hogy lesz Porsche terepjáró? Van – ennek ellenére csak aszfalton jár a Cayenne No és azt, hogy lesz Porsche terepjáró? Van – ennek ellenére csak aszfalton jár a Cayenne

Lehetne fanyalogni, hogy egy ilyen autó szög az élhető világ koporsójában, de legyünk őszinték, a környezetnek nem a kisszámú Porsche árt igazán, akármennyire eltúlozza mindazt, ami jó és ami ártalmas az autóban, hanem a milliós sorozatban gyártott kocsik tömkelege. Jó, hogy nem egysíkú a paletta, hanem vannak ilyen extrém különlegességek is. De megvásárolni hogyan lehet őket? Nos, azt is minden esély ellenére…