Fotó: Lővei Gergely, Mercedes-Benz

Nem volt zökkenőmentes a Mercedes-Benz belépője a kompakt kategóriába, 1997-ben egy svéd kiadvány világhírűvé tette a jávorszarvas-tesztet, amikor felborult rajta az A-osztály. A Mercedes-Benz nem ijedt meg, hanem máig egyedülálló szervizakciót indított, több száz millió márkás kiadással felszerelték ESP-vel a már eladott autókat is. Sikertörténetet kovácsolt az esetből, nyilvánvalóvá vált a vásárlóknak, hogy a gyár igenis komolyan gondolja a biztonságukat. Ne feledjük, akkoriban a világon egyedül a Mercedes-Benz kínált menetstabilizálót az S-osztályhoz több ezer márkás felár ellenében, ezt az extrát tette akkor alapfelszereléssé a kompakt autónál – és pár hónapon belül az összes többi típusánál is. Ez a döntés is kellett ahhoz, hogy aztán 2014. november 1-jétől kezdve az EU területén kötelezővé tegyék a menestabilizálót. Visszatérve az A-osztályhoz, az eltelt 21 év alatt több mint 3 millió példányt értékesítettek belőle, ma már a negyedik generációnál tartunk, amely azért fontos számunkra, mert mostantól kezdve ez a kecskeméti gyár fő típusa.

Még tűző napsütésben is jól leolvasható a digitális műszerfal

A hazai bemutató alkalmából a forgalmazó a célközönség kedvelt szórakozási helyét, a romkocsmát választotta, azon belül is egy A-betűvel kezdődő helyszínt – a hatodik kerületi An’kert udvaráról indultunk rövid fejtágítást követően a Kecskemétre, ahol gyárlátogatás várt ránk. Az újdonság különlegessége a digitalizáció, a játékkonzolokkal összemérhető teljesítményű központi számítógép kerül minden egyes példányba. Forradalmi az MBUX nevű rendszer, az egyelőre idegen nyelven elérhető hangvezérlés tényleg működik annak köszönhetően, hogy nem az előre bemagolt menürendszer szerint kell utasítani, hanem egyszerűen beszélni kell hozzá. Megvannak például a szellőzés kezelőszervei, de nem kell levenni a tekintet még arra a pillanatra sem az útról, amíg a billenőkapcsolót megtaláljuk, mert szóban módosíthatjuk az egyes zónák (vezető, utas) hőmérsékletét. Első körben az 1,33 literes turbómotor 163 lóerővel, és az 1,5-ös dízel 116 lóerővel kérhető, mindkét esetben 7 fokozatú dupla kuplungos a váltó. Újabb teljesítményszintek, motorok, váltók és hajtások folyamatosan érkeznek majd a piacra, jövőre érkezik az AMG kivitel három formában: a 4Matic+ összkerékhajtással szerelt forró ferdehátú A35-ös változata 300 lóerős lesz, az A 45 és A 45 S-ről pedig annyit mondanak, hogy mindkettő bőven 400 lóerő felett lesz.

Keskeny támlát kapnak az első ülések, a hátuk könnyen takarítható műanyag. Szélesebb lett a raktérnyílás a kettéosztott lámpák jóvoltából

Kecskemétre egy benzines autóval indultunk, és itt volt még egy nagy újdonság a fedélzeten, a virtuális valóság-navigáció. A nagyobb irányváltásokhoz közeledve az autó beadja az orrkamera képét és azon jelzi a haladási irányt kék színnel. Videójátékokban lehet hasonlókat látni, piros lámpánál várakozva mágnesként vonzza a tekintetet ez a kijelző. A körülményekhez képest egész jónak tűnt a rugózás, a 18 colos felnikkel szerelt az autó zokszó nélkül elviselte a hiányos macskakővel kombinált villamossíneken áthajtást, ami Budapesten könnyen előfordulhat. Amíg rugózás tekintetében nem kell megszenvedni a szépségért, a gördülési zaj terén már nem ilyen jó választás a nagy kerék. A csupa-kijelző műszeregység leolvashatósága rendben van, csak egy idő után jön rá az ember, hogy az egyébként általánosan elterjedt árnyékoló hiánya furcsa. Aggódni nem kell az éjszakai autózásnál sem, van egy kifejezetten ilyen esetre kitalált “csökkentett információ” mód, amikor feketére vált a háttér és csak a legfontosabb információkat jeleníti meg a monitor.

A karosszériaüzem munkatársai írták alá ezt az A-osztályt. Eszerint Frank Zappa is Kecskeméten dolgozik…

A hangvezérlést angolul próbáltuk, a „Mercedes” szó kimondása után – nem kell Hey/Hi előtaggal vesződni – figyel az autó, és mivel technikai okokból csak június közepétől él majd az online kapcsolat, csak az autó kényelmi funkciót tudtuk vezérelni. Később például a célállomás időjárásáról is érdeklődhetünk, vagy megfelelő infrastruktúra esetén (behálózott parkolóház) akár parkolóhelyet is lehet foglalni. Tulajdonképpen egy olyan digitális asszisztensről van szó, amely nem otthon a polcon, hanem az autóba beépítve dolgozik. Könnyen megy a hőmérséklet-állítás, a napfénytető-árnyékoló működtetés, de például a 64 színű hangulatvilágításánál csak az alapszíneket érti meg a számítógép, bár lehet, hogy a kívánt azúr árnyalat nem szerepel külön a LED-es világítás repertoárjában. Érdekes volt hallani, hogy a Kossuth kérésekor a rövidhullámot hozta be a rádió, a Petőfit pedig a középhullámon; amint az online kapcsolat él, internetes rádiókat is lehet hallgatni.

Padlóba süllyesztett mágnescsíkot követnek a nagy méretű önjáró szállítójárművek – a targonca szót következetesen az emberi vezetésű járművekre használják a gyárban -, a kisebbek mágnescsíkját a padló fölé ragasztották

Kecskeméten rövid gyárlátogatás várt ránk, az új kompakt autó karosszériagyárat nézhettük meg, ahol az új A-osztály készül. Rengeteg természetes fény, temperált munkatér és önjáró – a padlóban lévő mágnescsíkokat követő – szállítóeszközök jellemzik a csarnokot, ahol közel 580 Kuka robot dolgozik. Ezek 0,06 mm-es pontossággal ismétlik a feladataikat, és része a minőségbiztosítási rendszernek az is, hogy nem csak a folyamat végén ellenőrzik a karosszériákat, de az üzemben mozgatás során az azt megemelő kereteknél is figyelik a pontos illeszkedést. Ha probléma van, rögtön annak bekövetkezése után tud róla a mindent figyelő számítógép, ami például az önjáró szállítóeszközök hollétét is követi. Utóbbi azért fontos, mert ezek a szállítmány lerakását követően nem üresjáratban mennek vissza a logisztikai területre, hanem kiürült tárolókat visznek magukkal. Fényképezni nem volt szabad, úgyhogy csak szóban tudom elmondani, hogy az A-osztály karosszériaelemek mellett keret nélküli ajtókat, letakart lépcsős hátú karosszériákat is láttam.

Folyamatos a minőségellenőrzés a gyárban, így az esetleges problémát rögtön annak keletkezésekor fel lehet ismerni, nem kell utólag nyomozni

Villámebédet követően a dízel A-osztállyal indultunk haza. Ennél jobban ráfeküdtek a zajszigetelésre, az M5-ösön kifejezetten csendesen tudtunk haladni. Érdekes módon mindkét esetben, tehát a benzinesnél és a dízelnél is inkább fordulatból próbálja megoldani a gyorsításokat az autó, pedig a váltót manuál üzemmódba kapcsolva egész jól megy az A-osztály nyomatékból is. Mindez azért tűnt fel, mert egyébként észrevétlenül kapcsol a hétfokozatú szerkezet, hogy ha nem lenne kijelzés, nem is tudná az ember, melyik fokozatban halad. Az áttervezett baloldali kormánykapcsolónál irányjelzés közben könnyen lehet elfordítani az annak a végén lévő ablaktörlő-kapcsolót – alaphelyzetben automata állásban van, így akaratlanul akár ki is kapcsolhatjuk azt. Itt, mármint a kormányoszlop bal oldalán egyébként már csak egy bajuszkapcsoló van, a tempomat-vezérlő a bal oldali kormány-küllőre költözött, így már azok is könnyen használják majd ezt a rendszert, akik csak rövid ideig – autóbérlés, autómegosztás – ülnek a volán mögött.

Óvatosan tessék indexelni, nehogy kikapcsolják az ablaktörlőt. Sokat segít a virtuális valóságban navigáló fejegység. A kezelési könyv több mint 630 oldalas

Jól jellemzi a Mercedes-Benz A-osztály tudását, hogy a szokatlan formátumú, nagyjából írólap méretű kezelési könyv több mint 630 oldalas! Szerencsére ennek a lapozgatása megspórolható, hiszen mindez digitálisan is megvan az autóban, és a magyar nyelvű menü segítségével a központi érintőképernyőn keresztül mindent meg tudunk találni. Hamarosan felkerül a weboldalra az új Mercedes-Benz A-osztály árlistája, addig csak annyit mondott a forgalmazó, hogy a felszereltséget is figyelembe véve változatlan áron kínálják az új generációt. Ahogy a márka többi autójánál, az új Mercedes-Benz A-osztálynál is 4 éves szervizcsomagot és félnapos vezetéstechnikai tréninget is kapnak az ügyfelek alapáron.