Fotó: Hilbert Péter, Lővei Gergely

Annyiból jól jött ki a lépés a Peugeot-nak, hogy az új generációs 208-as fejlesztésekor már az új kihívásokra is fel tudták készíteni a konstrukciót. A megszokott benzines és dízelmotorok mellett akár akkumulátoros-elektromos hajtással is választható, az egyes változatok darabszámát egyedül a kereslet szabja meg. A magyarországi forgalmazás elindulásának alkalmából tartott rendezvényen csak benzines és dízel autókat lehetett vezetni, de a forgalmazó nem akart decemberig várni, hogy a villanymotoros modellt is megmutathassa.

Az új 208-as egy olyan autó, amelyet muszáj közelről megnézni. Ilyenkor lehet észrevenni, mennyire összetett a forma, karaktervonal töri meg a fényt mindenfelé, aprólékos a hűtőrács-betét kidolgozása (per pillanat ötféle van), ott az oroszlánkarom-motívum a hátsó lámpában, illetve a feláras LED-es fényszóróban is.

Az előző generációnál debütált az i-Cockpit belső, amely mára szinte a teljes Peugeot választékot meghódította, az új kisautóhoz annyit újítottak, hogy a magasabb szinteken járó digitális kijelző már 3D-s hatású, azaz van egy háttérkép a monitoron, plusz még az ez előtti plexire is vetítenek információkat – ebből áll aztán össze a térbeli hatás. Nekem semmi bajom nem volt ezzel, de olyan is akadt, akinek ez kifejezetten zavaró volt; alapáron analóg órákat kap a magasra helyezett műszeregység. Érdekes részlet még az i-Cockpit kijelzőjének két oldalán kialakított „kapaszkodó”, a középen lévő gombsor is látványosabb lett, különböző textúrákat használnak, nem spórolnak a felszereltségtől függően mintás díszlécekkel sem. Bőven van mit nézni kívül és belül egyaránt.

Noha a 208-as kategorizálása szerint kisautó, a karosszéria túlnő a 306-os ötajtós változatán – de csak kívül, az utastérben érezni, hogy nem kompakt autóval van dolgunk. Én a magam 1,9 méteres magasságával teljesen leengedtem az ülést, és előrenyújtott lábakkal vezettem; a japán autókra jellemző üléspozíció ellenére magasról rálátok a motorháztetőre, így olyan érzésem volt, mintha tényleges méreténél nagyobb autóban ültem volna. Pár kilométeres körre vittem csak el a csúcsmodellt, a nyolcfokozatú automatikus váltóval szerelt 130 lóerős benzinest, a motor csendességén kívül semmi különös nem tűnt fel.

A dízelnek az adja a létjogosultságát, hogy vannak olyan céges flották, ahol kis méretű autóval mennek sokat, ezen a téren még mindig a BlueHDi a leggazdaságosabb, a benzineseket a magánvásárlók veszik. Az alapszint 75 lóerő, majd a 100 és a 130 lóerős turbós következik, a villanymotor 136 lóerős és 50 kWh kapacitású akkumulátorral rendelkezik. A bevezetési, 300 000 Ft-os kedvezménnyel 3 990 000 Ft az indulóár, ezért a pénzért már manuális klíma és 5 colos érintőképernyős fejegység is jár többek között. A 1,5 millió Ft-os állami támogatással 9 990 000 Ft az e-208 indulóára, ennél ajándékként adják a 11 kW-os fedélzeti töltőberendezést.

Elektrifikáció terén egyébként számos újdonsága lesz még a Peugeotnak, hamarosan érkeznek a márka első plug-in hibrid autói, a 3008 Hybrid4 és a Peugeot 508 (SW) Hybrid, a jövő év közepén lesz szériaautó az 508 Sport Engineered, majd az elektromos e-Expert és e-Traveller következik. A 2021-ben érkező új 308-as kompaktnak is lesz akkumulátoros-elektromos kivitele. De nem feledkeznek meg a belső égésű motorral szerelt autókról sem, 2020-ban az egész palettát tekintve mintegy 200 olyan változtatást vezetnek be (kis energiafogyasztású LED fényszóró, aerodinamikai optimalizálások, új klímakompresszor), amelyek jóvoltából a márka flottafogyasztása 6-7 g/km-t csökken majd.