Az ötödik generációs új Golf első nyugat-európai piaci megjelenésére 2003. októberében került sor. A teljesen áttervezett új Golfból az év végéig mintegy 135.000 darab gördült le a gyártósorokról. 2004-re a Volkswagen körülbelül 600.000 darab Golf gyártását tervezi. Az új Golf minden bizonnyal Magyarországon is népszerű lesz, hiszen 13 év alatt a Golf és Golf Variant modellekből mintegy 36.500 darab talált gazdára. Az elmúlt 4 évben hazánkban évente átlagosan 3.542 Golf és Golf Variant került az ügyfelekhez.

Az új Golf karosszériája

Karosszéria méretek: Mivel az új Golf karosszériája szélesebb (1.759 mm / + 24 mm), magasabb (1.485 mm / + 41 mm), így utastere is sokkal tágasabb (+ 54 mm utastér hosszúság), mint a negyedik generációé. A növekedés különösen a hátsó utastérben (+ 52 mm lábtér / + 24 mm belmagasság és + 8 mm az első üléseknél) és a csomagtartóban (350 liter / + 20 liter) érzékelhető.
Karosszéria minősége: A statikus karosszéria merevség 80%-os megnövelésével az új Golf olyan színvonalat ér el, amelyre versenytársai nem képesek. Jelentősen növekedett a nagyszilárdságú karosszériaelemek használatának aránya. Végeredményként jelentős többletet könyvelhető el a karosszéria szilárdsága, az ütközési biztonság és a kényelem szempontjából, a súly optimalizálása mellett. A gyártósoron 140 különleges robot biztosítja az új Golf karosszériájának magas szilárdságát. Összesen 70 méter hosszú lézerrel hegesztett varrat kerül az új Golfba, szemben az elődjét jellemző öt méteres hosszúságú lézervarrat-hosszal.
Karosszéria design: Az új családtag már első pillantásra összetéveszthetetlenül felismerhetően Volkswagen Golf, éppúgy mint a kategóriát teremtő előző modellek. A design azonban jellegzetes C oszlopával, a karosszéria erőteljes kialakítású hátsó részével, a karosszéria elejének kihangsúlyozottan sportos jellegével és az izmosan karcsú körvonalával magabiztos új dinamikát sejtet. Ezt a magabiztosságot kihangsúlyozza a feltűnő kerek ikerfényszóró és a Phaeton stílusát követő egybeépített irányjelző. A hátsó lámpák a dupla lencseelemmel szintén jellegzetesek.
Moduláris ajtók: Az új Golf az első olyan acélkarosszériás, sorozatban gyártott személygépkocsi, amely moduláris rendszer szerint készült ajtókkal van felszerelve. Sérülés esetén így lehetséges csak a külső burkolólemezt kicserélni az egész ajtó helyett. Ez jelentős idő- és költségmegtakarítást eredményez.

Az új Golf belső tere

Belső tér: A Golf új belső tere kiválóan példázza a részletekre való odafigyelést. Például az üléseket a maximális kényelem érdekében teljesen áttervezték. Az alapvető ergonómiai jellemzőkön kívül a beállítási tartományokat is újradefiniálták: az első ülés most már szélesebb tartományban állítható mind vízszintes, mind függőleges irányban. A szokásos aszimmetrikusan osztott hátsó üléstámlán kívül opcióként szerelhető be olyan első utasülés, amelynek a támlája vízszintes szintig előrehajtható. Az új Golf ebben a szegmensben az első olyan autó, amelyet elektromosan négy irányban állítható deréktámasszal kínálnak (amely az elektromosan állítható ülésbe van beépítve).

Az új Golf biztonsági futóműve

Futómű: A Volkswagen új felfüggesztési rendszere éppolyan sportos, mint amilyen biztonságos. Elöl jelentősen továbbfejlesztett McPherson típusú futómű gondoskodik a tökéletes úttartásról; hátul újonnan kifejlesztett, többlengőkaros futómű van beépítve – ez az úttörő jellemző meghatározza a jövőbeli elvárásokat ebben a szegmensben. A többlengőkaros futóműnek (négylengőkaros felfüggesztésnek) köszönhetően a kormányozhatóság és a vezetés kényelme határozottan javult. Mivel az új Golfban döntött lengéscsillapítókat és ovális, padlólemez alatti rugókat használnak, a csomagtartó átrakodási mérete (a kerékdobok közötti távolság) növekedett. A kormányzási teljesítményt új elektromechanikus kormányrendszer teszi tökéletessé, amely rendkívül jó “középállás érzetet” kínál és jelentősen hozzájárul a megbízható egyenes vonalú stabilitáshoz.

Az új Golf motorja és sebességváltója

Motorok: A bevezetési fázisban az új Golf négyféle benzinmotorral (1.4-es 55 kW/75 LE, 1.4 FSI 66 kW/90 LE, 1.6 75 kW / 102 LE, 1.6 FSI 85 kW/115 LE) és két TDI motorral (1.9 TDI 77 kW/105 LE és 2.0 TDI 103 kW/140 LE teljesítménnyel) kapható Magyarországon. Később további motorok állnak majd rendelkezésre: egy 2.0 FSI 110 kW/150 LE teljesítménnyel, és egy 2.0 SDI (55 kW/ 75 LE teljesítménnyel). A sportos élvonalbeli motorok bevezetése a harmadik fázisban történik.
Sebességváltók: A Golf 1.4 és 1.9 TDI ötfokozatú váltóval rendelkezik. A Golf 1.6 FSI és a 2.0 TDI alapfelszereléséhez hatfokozatú váltó tartozik (ez az 1.9 TDI-nél opcionális). Ultramodern, automata hatfokozatú is váltó kapható a Golf 1.6 FSI-hez. A TDI-motorok alternatív megoldásként sportos közvetlen kapcsolású sebességváltóval (DSGâ) kombinálhatók: ez az innovatív váltómű félautomata és teljesen automata üzemmódokat is kínál.