Az ausztriai összkerékhajtásguru, az Achleitner segítségével készülnek a Crafter 4Motion modellek. A komoly tereptudással felvértezett VW különösen az építőipar, a katasztrófavédelem és a tűzoltóság berkeiben számíthat érdeklődésre.

Az Achleitner-féle 4×4-es hajtás az első és a hátsó tengely között 50:50 arányú, állandó nyomatékeloszlást biztosít. A szériafelszereltség részét képezi a speciális osztómű és a hátsó tengely differenciálzárja – felárért az első tengelyhez is rendelhető zárható diffi. A vezető gombnyomásra aktiválhatja az első vagy a hátsó differenciálzárat és a felező funkciót is.

Baloldalt a diffik és a felező kapcsolói Baloldalt a diffik és a felező kapcsolói

Az erősebb rugók, a hosszabb rugóutak, a keményebb lengéscsillapítók és a módosított stabilizátorok révén 10 centivel megemelték az autót, így terepjáráskor gyakorlatilag csak a méretekből adódóan vagyunk kénytelenek kompromisszumot kötni. Az Achleitner-féle rendszer bármely 3,5-5,0 tonna össztömegű Crafterhez kérhető, a motorvariációk azonban kötöttek, csak a 163 lóerős 2.0 BiTDI jöhet szóba.

A 4x4-es rendszer a Franz Achleitner GmbH műve A 4×4-es rendszer a Franz Achleitner GmbH műve

A Hungaroring off-road pályáján próbára tett Crafter egy 35 Doka, dupla fülkés-platós változat volt. Az extrák között olyan praktikus tételek sorakoztak, mint a terepmintás gumiköpenyek, a hegymeneti asszisztens, a megerősített csillapítás és a „Rossz út” csomag. A 4Motion hajtás a Crafter esetében kb. 240 kilogrammos többletsúllyal jár, ami leginkább a fogyasztáson érhető tetten. A nagy VW mostoha körülmények között elemében érzi magát, jókora gödrök, meredek domboldal vagy lejtő leküzdése meg sem kottyan a 4Motion kivitelnek. Egyedül a sűrű bozótosokat kerüljük, mert ez a széles és magas kasztni miatt komoly „gallyazással” járhat.

Egy kis földút és némi emelkedő meg sem kottyan a Crafternek. A 4Motion átalakítás után kb. 10 cm-rel nő a hasmagasság Egy kis földút és némi emelkedő meg sem kottyan a Crafternek. A 4Motion átalakítás után kb. 10 cm-rel nő a hasmagasság

Az átalakítás felára kb. 8 000 000 forinttal növeli meg a kiszemelt Crafter vételárát. Egy jó tanács a végére: aki már ekkora summát szán autójára, az ruházzon be off-road tanpályás gyakorlásra, mert autónk és saját magunk képességeinek megismerésével jelentősen csökkenthetők az esetleges sérülések, ezáltal sokat spórolhatunk az üzemeltetési és karbantartási kiadásokon.

Erősített rugózás esetén 2 cm-rel magasabb az összkerékhajtású T5-ös Erősített rugózás esetén 2 cm-rel magasabb az összkerékhajtású T5-ös

Ennél olcsóbban is van összkerékhajtású Volkswagen haszonjármű, a normál tengelytávú és magasságú, dobozos T5-ös 4Motion hajtással a 2,0 literes dízel 140 lóerős kivitelétől érhető el, a nettó indulóár 7 038 000 forint. A hatfokozatú manuális váltó pontos darab, a dízel zaja kissé tolakodó, de legalább az erejére nem panaszkodhatunk. A jelentős tengelytáv miatt terepen ügyeljünk az autó hasára, nehogy felfeküdjön. Az erősített rugózás választásával 20 mm-rel lehet növelni a hasmagasságot, az állandó összkerékhajtás hatékonyságát pedig feláras, kapcsolható hátsó diffizár fokozza.

Akár így is kinézhet a T5-ös pultja Akár így is kinézhet a T5-ös pultja

A T5 4Motion gázlómélysége 300 mm, első terepszöge 21, míg a hátsó 17 fok. Újdonság, hogy a 180 lóerős biturbó dízelhez is kérhető 4Motion rendszer (nettó 7 726 000 Ft-tól), mely hétfokozatú DSG-váltóval is kombinálható. Utóbbi felállásban a dobozos VW nettó 8,26 milliótól vásárolható meg.

Gyorsításnál jól kivehető a dízelzaj Gyorsításnál jól kivehető a dízelzaj

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért