Klasszikus elrendezés és hamisítatlan hangulat fogad az utastérben. A fordulatszámmérőtől jobbra egy diszkrét digitális kijelzőt találunk. Fotó: Stefler Balázs és Lővei Gergely

A Porsche mérnökei mindig képesek meglepetést szerezni. Generációról generációra egyre jobb autót faragnak az elméletileg már évtizedekkel ezelőtt elavult, farmotoros 911-esből, és bebizonyítják, hogy vannak még tartalékok ebben a sokak szerint önismétlő formatervben. A Panamerával igazolták, hogy egy ferdehátú vagy egy kombi is lehet pengeéles sportautó, az elektromos Taycannal pedig megalkották a világ alighanem legjobban megépített elektromos autóját, amely nemcsak az egyre népesebb mezőnyből emelkedik ki, hanem a rajongótábor szerint is méltó a márka logójára. Ezek után csoda, hogy Stuttgartban még a szabadidő-autó is mást jelent, mint a világ többi részén?

A retrós sportülés kiválóan tartja a testet, és ideális vezetési pozíciót garantál. A kupésan lejtó tető ellenére tágas a fejtér a hátsó sorban, és a lábtér is nagyvonalú

Igen, ugyanis amit a Cayenne GTS tud, ahhoz nem elég tehetséges mérnöknek lenni, ahhoz kisebb fajta csodát kell tenni! Amikor a BMW X6-os piacra lépett, kupés tetővonalával kitágította a műfaj határait, majd a riválisai is bemutatták a saját elképzelésüket erről a szintén megosztó koncepcióról. A Porsche eleve későn lépett be az SUV-k piacára, így az első Cayenne kupéra is 18 évet kellett várni, de az eredmény most is önmagáért beszél. Jókora méretei ellenére hiteles a 911-es vonalait idéző kavicsforma, ez a kevésbé praktikus felépítés talán a Porschénak áll a legjobban. Ráadásul nem sokat veszít a használhatóságból sem, aki erre a kivitelre szavaz, hiszen a csomagtartó 770 helyett így is 625 literes, és a szűkülő hátsó fejtér kérdését is megoldották, a két különálló ülést 30 mm-rel alacsonyabban építik be. A Coupé tágasságáról személyesen is meggyőződhettem az itthon kipróbált tesztautóban. Ugyan csak négyszemélyes, a fejés a lábtér is bőséges, nálam akár sokkal nagyobb termetűek is komfortosan utazhatnak itt, erről a sportülések mellett egy saját klímakonzol is gondoskodik.

Nem csak tágasságával, stílusával is lenyűgöz a Cayenne, ez a retró hangulatú kockás kárpit önmagában telitalálat, a belső kialakítása azonban felülmúlja a prémiumkategória átlagát is. Lehet, hogy a többiek látványosabb belsőket tudnak felmutatni, egyik sem egyensúlyoz ilyen tökéletesen a klasszikus és a modern szemléletmód között. Az utastér éke a Sport Chrono csomagban járó óra, amely maga a pont a műszerfal i betűjén. A vezető GTS-specifikus sportülésekben helyezkedhet el, a pozíció kiváló, csak kevés autóban érzi magát ennyire otthon az ember. Itt minden a gyors haladást szolgálja, de SUV-ként arról sem feledkezik meg, hogy közben kényeztetnie is kell minket. Ez a kettősség teszi naggyá a Porschét, hiszen ezt az eredeti irányvonalat követő sportautók is tudják.

Mindent megtesz a Porsche, hogy életben tartsa a nagy benzineseket. Hibrid és elektromos modelljeinek hála a V8-as visszatérhetett a GTS orrába

Az S kivitel fölé és a Turbo alá pozicionált GTS specialitása a Turbóból származó, de annál gyengébb, 4,0 literes, 460 lóerős motor, ezzel a V6-os előd után újra dupla turbós V8-as kerül a sportmodell orrába. A 620 Nm nyomatékú blokk nyolcfokozatú, hidraulikus automatikus váltón át mindössze 4,5 másodperc alatt gyorsítja 0-ról 100 km/órás tempóra a sportosságra kihegyezett Cayenne-t, amely elektronikusan vezérelt, önzáró hátsó differencálművel érkezik, és elöl 390, hátul 358 mm-es féktárcsák lassítják. A sárga féknyergekkel felszerelt tesztautóhoz a feláras, kerámia kompozit alkatrészeket is megrendelték a gyárban. A GTS konfigurációban eleve 20 mm-rel leültetett acélrugós futóművet légrugósra cserélték, ez további 30 mm-es ültetést enged, sőt, a súlycsökkentő Lightweight Sport csomag is az összeállítás része, amely karbonból készült tetőt és többek között Alcantara bevonatú kormánykereket jelent. Bár utóbbi kesztyűben fejti ki a hatását, különleges tapintása miatt az utcán is beválik, és a maga módján jól érzékelteti, hogy itt többről van szó, mint jól csengő teljesítményadatokról vagy a csillagos égig bővített felszereltségről. A technikai csemegének bátran nevezhető Cayenne GTS Coupé örömautó, ezt érzik a mérnökök, akik bőven kiélhették magukat a fejlesztése során, és érzik a vásárlók is, akik hajlandóak megfizetni a Porsche felárát mindazért, amit ez az autó tartogat.

A ”sima” Cayennehez képest 145 literrel kisebb a csomagtartó, de a fennmaradó 625 liter is kifejezetten családbarát

A V8-as mesterien hangolt tónusával betölti a teret, 3000-es fordulat felett a 60-as évekbeli amerikai versenyautók hangját idézi. Éppen annyira hangos, hogy a szánk minden egyes gyorsításnál mosolyra húzódjon, mégis kellőképpen diszkrét ahhoz, hogy hosszabb utazásnál se zavarja a bent ülőket. Nem csak a hangján, a teljesítményén sem lehet észrevenni semmit a politikai korrektségből, amellyel az előírások manapság megkötik az autógyártók kezét. Bár a váltója nem a legmodernebb technológiát használja, a kapcsolások gyorsak, simák, természetesek, akárcsak az irányíthatósága. Kormányzása élettel teli, gyors és precíz. Éppen akkora erővel kell tekerni, hogy a vezetőhöz eljusson a szükséges információ az autó és az út viszonyáról. A kormányzott hátsó tengelynek köszönhetően a vártnál kisebb íven fordul, a kiváló úttartást és hozzá lenyűgöző rugózási komfortot adó futóművel minden adott a nagybetűs élményhez ebben a sportostól elméletileg távol álló, mégis ideális környezetben.

A 4,5 másodperces gyorsuláshoz méltó lassulásról a feláras kerámia kompozit féktárcsák gondoskodnak, a nyerget ezúttal sárgára fényezték. A súlycsökkentő csomag része a karbonból készült tető

Ahogy megismerjük az autót, rájövünk, hogy a stuttgartiak bravúros megoldásaikkal a kedvezőtlen körülményeket is képesek a javukra fordítani, itt válik el, hogy sportos luxusautót vagy luxus sportautót fejleszt egy márka. Így lehetséges, hogy a már említett, két tonna feletti tömegét akkor érezzük meg először, amikor egy-egy kanyarba szinte már túl nagy optimizmussal megyünk bele, és a kijáratnál vesszük észre, hogy valójában eddig is fityiszt mutattunk a fizika törvényeinek. A magas árcédula minden egyes forintjáért keményen megdolgozó Porsche mindezen felül azt a szó legjobb értelmében vett minőségérzetet is változatlanul garantálja, amely annak idején elválasztotta a tömegautókat a prémiummárkák gyártmányaitól…

Valódi Porscheként a legtöbb riválisánál sportosabban viselkedik, de ha kell, kényelmes a Cayenne GTS. A kipufogó hangja szeleppel szabályozható

Porsche Cayenne GTS Coupé
Összlökettérfogat: 3996 cm3
Hengerek/szelepek: V8/32 biturbó
Max. teljesítmény: 338 kW (460 LE) 6000-6500/perc
Max. forgatónyomaték: 620 Nm 1800-4500/perc
Hossz./szél./mag.: 4939/1995/2194 mm
Tengelytáv: 2895 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1682/1683 mm
Fordulókör: 12,1 m
Saját tömeg/teherbírás: 2250/675 kg
Csomagtér: 625-1540 l
Üzemanyagtank: 90 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,5 s
Max. sebesség: 270 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 13,3-14,0 l/100 km
CO2-kibocsátás (WLTP): 302 g/km
A modell alapára: 46 808 000 Ft