Kényelmes autó a Ford márka új európai csúcsmodellje, amelyhez nem lehet feláras extrát rendelni

Az Egyesült Államokban a 90-es évek eleje óta számít a Ford slágertípusának az Explorer SUV, amely nagy átalakuláson ment át azóta, hogy a Ranger pick-up alvázára felépített terepjáróként piacra dobták, például a vásárlói igényekre válaszul 2002 óta már önhordó karosszériával és független felfüggesztésekkel büszkélkedik. A második generációval szerencsét próbáltak Európában, Magyarországon is szép számban értékesítettek a 4,0 literes V6-ossal felszerelt alvázas modellből, de turbódízel híján kérészéletű volt az a próbálkozás.

Tágas a harmadik sor, itt is van szellőzőnyílás a plafonon. A középső sor szélső ülései tologathatók, külön klímakonzol jut ide

Most újra dízelmotor nélkül akarják meghódítani az európai piacot, de egy izmos villanymotor is van a fedélzeten, hiszen az USA-ban egyébként nem létező (a testvérmodell Lincoln Aviatorból átemelt), hálózatról tölthető hibrid hajtással kínálják a típust. Ennek köszönhető a húzós összeg az árcédulán, a 26 millió Ft-os vételár azt jelenti, hogy a prémium szabadidő-autókkal versenyez az Explorer. A vetélytársak is ennyibe kerülnek, azonban amíg azoknál különösebb szemrebbenés nélkül lehet még 5-10 milliót az extrákra költeni, a Ford ötméteres szabadidő-autójánál egyszerűen nincsenek feláras tételek. Azt kell eldöntenie az ügyfélnek, hogy a sportos (ST-Line, 25 982 000 Ft) vagy az elegáns (Platinum, 26 182 000 Ft) megjelenést kéri, és ki kell választania a színt, ami az eredeti vételáron felül 80-460 000 Ft-os költést jelent – ennyi. Persze gyári tartozékok ehhez az autóhoz is vannak, de azokat nem kell rögtön a vásárláskor beszerezni, később is hozzá lehet jutni a kutyarácshoz, kerékpárszállítóhoz, tetőboxhoz, padlószőnyeghez…

Hegyes-völgyes vidéken zajlott a menetpróba, sok volt az energia-visszatermelés, így sikerült 8,2 l/100 km-es fogyasztást elérni, de volt olyan, aki 7 liter alatti eredménnyel zárta az egész napos autózást, ami bizony dízeles fogyasztást jelent. Ne feledjük, 2,5 tonnás, óriási méretű szabadidő-autóról van szó, amelynek a teljesítménye még a modern turbódízelekét is felülmúlja – a 3,0 literes, V6-os biturbó és a tízfokozatú automatikus váltó házába épített villanymotor (102 LE) összesen 457 lóerővel és 825 Nm-rel hajt.

A sportos fekete díszes ST-Line motorháztető-peremén olvasható a típusnév is

A 13,6 kWh kapacitású teleppel 42 km-es elektromos hatótávot ígérnek, konnektorról hat óra a töltési idő. Nekem egyedül a fokozott energia-visszatáplálás hiányzott, így lejtőkön folyamatosan a féket kellett nyomni, hogy ne gyorsuljon be az Explorer, egyébként más panaszom nem volt a hajtásra, még a motorhang is remek – igaz, elég ritkán kell akkora gázt adni, hogy ez felmerüljön. Az acélrugós felfüggesztés határozott úttartást garantál, de úthibákon áthajtva hiányzik belőle a finomság.

Dízeles fogyasztást nyújt benzines teljesítménnyel a hajtáslánc. Az ár plug-in hibrid szinten mozog…

Magától értetődően a karosszériában rengeteg a hely, furcsa, hogy a második sorban csak a szélső üléseket lehet sínen tologatni, így a harmadik sorba kényszerülőknek útban lehet a térdnél a középső támla; leghátul is van elég láb- és fejtér, de a közeli padló miatt felhúzott térddel kell ülni. Nem kell fáradni a bútorokkal, gombnyomásra villanymotorok bújtatják elő az üléseket a raktérpadlóból. A szellőzőnyílásokat a tetőn helyezték el, így a harmadik sorba is jut friss levegő, a légkondicionáló háromzónás. A kezelhetőség kapcsán csak egy bosszantó apróság tűnt fel, az élére állított központi érintőképernyő előtti sík felület tökéletes ahhoz, hogy ott az ember megtámassza a kezét, azonban ilyenkor könnyen egy másik főmenübe (ezeket alul helyezték el) kapcsolunk át véletlenül.

A családiautó-kedvezményen felül egyelőre még a zöld rendszám nyújtotta előnyökkel is rendelkezik a Ford Explorer PHEV, azonban a forgalmazónak nincsenek illúziói, a közeljövőben várható reform miatt valószínűleg elveszti utóbbi privilégiumát a típus, mert túl nagy a fogyasztása és a teljesítménye; nem lesz ez másként a konkurenciánál sem.

Ford Explorer PHEV
Összlökettérfogat: 3000 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 biturbó
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 336 kW (457 LE) 5750/perc
Max. nyomaték: 825 Nm 2600/perc
Hossz./szél./mag.: 5049/2004/1778 mm
Tengelytáv: 3025 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1704/1713 mm
Fordulókör: 12,6 m
Tömeg/terhelhetőség: 2466/694 kg
Csomagtér: 240-2274 l
Üzemanyagtank: 68,4 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,0 s
Max. sebesség: 230 km/h
Átlagfogyasztás: 3,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 71 g/km
A modell alapára: 25 982 000 Ft