Végeredményben a hozzávalókat már ismerjük: a Lexus GS negyedik generációja 2011 végén debütált, s azóta világszerte 75 ezer darabot értékesítettek belőle. Ennek mintegy 10%-át a német prémiummárkák által uralt, masszívan dízelorientált európai piacon.

Nem is rossz eredmény, tekintve, hogy eddig csupán a 2,5 literes V6-os benzines (209 LE) és a nagy teljesítményű 450h hibrid (345 LE) szerepelt a kínálatban – illetve Oroszországban és egyes piacokon még az összkerékhajtású 350AWD (317 LE) kivitel. Most azonban színre lép a szupertakarékos 300h, mely szélesebb körben teheti vonzóvá a GS-sorozatot – várhatóan a típus eladásainak 50-55%-át teszi majd ki.

Városban lazíthat a benzinmotor

A 2,5 literes benzines és a villanymotor által alkotott hibridszinergia pedig az egy mérettel kisebb IS-től (avagy a Toyota Camryből) származik: az Atkinson-ciklusú négyhengeres 181 lóerős teljesítményét a nikkel-fémhidrid akkumulátorból táplálkozó 143 elektromos paripa támogatja. A kétféle motor merőben eltérő karaktere miatt azonban nem lehet egyszerűen összeadni a két értéket, így a bolygóművön keresztül végül 223 lovas rendszerteljesítmény juthat a hátsó kerekekre.

A minőségérzet elsőrangú, s a modern vezetőtámogató berendezések sem hiányoznak. A 12,3 colos képernyő megosztható, a navigáció mellett az energiafolyamatokat figyelhetjük A minőségérzet elsőrangú, s a modern vezetőtámogató berendezések sem hiányoznak. A 12,3 colos képernyő megosztható, a navigáció mellett az energiafolyamatokat figyelhetjük

Nos, a GS 300h menetpróbáján arra kerestük a választ, hogy a négycilinderes hibrid vajon elég erős és kifinomult-e a felső-középosztálybeli presztízsautóhoz? Kényelmes vezetési stílus mellett, ha nem tapossuk háromnegyed állásnál mélyebbre a gázpedált, felettébb csendesen és kulturáltan suhan a Lexus. Ez jórészt a kiváló zajszigetelés érdeme, de szoftveresen is igazítottak a rendszeren – például a 2,5-ös fordulatszáma kevésbé hirtelen módon, lineárisabban emelkedik. Nagyon finoman, gyakorlatilag teljesen észrevétlenül dolgozik össze a belső égésű és a villamos gép, s már ilyenkor is megfelelően viszik az autót. Főleg városi forgalomban jellemző, hogy a benzines alkalmanként „lepihen” és rövidebb szakaszokat (max. 4 km) elektromosan haladva diétázik a GS 300h.

Négyféle színben (mogyoróbarna, bézs, vörös, szürke) rendelhető a bőrkárpitozás. A helykínálatra nem lehet panasz Négyféle színben (mogyoróbarna, bézs, vörös, szürke) rendelhető a bőrkárpitozás. A helykínálatra nem lehet panasz

Az előadás akkor kezd zajosabbá válni, amikor sietősre vesszük a dolgot: az üzemmódválasztó kapcsolót a kissé fásult Eco, vagy Normál programból Sport S vagy Sport S+ (adaptív lengéscsillapítású F Sport verzió) állásba áttekerve érezhetően élénkebb lesz az autó. A 223 hibridlóerő határozottan a vállára kapja és kellő dinamikával gyorsítja az IS 300h-nál bő egy mázsával nehezebb GS-t; a százas sprint 8,3 helyett 9,2 másodperc. Nagy tempónál viszont már kevésbé megnyerő az előzési rugalmasság, és a 190 km/órás csúcssebesség sem mutat jól a katalógusokban – bár ennek Németországon kívül nincs nagy jelentősége.

Papíron átlagosan 1,2 literrel eszik kevesebbet a 300h, mint a 450h hibrid Papíron átlagosan 1,2 literrel eszik kevesebbet a 300h, mint a 450h hibrid

Padlógázra, vagy erősebb emelkedőnél azonban a négyhengeres fordulatszáma a piros mező közelébe ugrik és ott lecövekel. A monoton bőgés korántsem olyan tolakodó, mint az IS-nél (szerencsére a hanggenerátort elhagyták), de azért beárnyékolja a vezetési élményt. Pedig a kormányzás közvetlen és pontos, a futómű hangolása pedig jól eltalált: nagy tempónál is stabilan fordul és agilisan kanyarodik a Lexus, miközben a gördülési komfort rossz úton is megnyerő. Lendületes vezetésnél persze esélyünk sincs megközelíteni a 4,7 literes gyári átlagfogyasztást, úgyhogy jobb a békesség. Őszintén szólva ahogy az IS 300h, úgy a GS 300h is hitelesebb hibridnek, mint sportlimuzinnak.

Az eko-hibriddel a 2,0 literes dízel ellenfelek életét igyekszik megnehezíteni a Lexus Az eko-hibriddel a 2,0 literes dízel ellenfelek életét igyekszik megnehezíteni a Lexus

Hazánkban 11 990 000 forint a GS 300h indulóára, ami megegyezik a GS250-esével és hárommillióval jutányosabb a nagy teljesítményű GS 450h hibridnél. A vetélytársakkal szemben pedig az alacsony fogyasztás és károsanyag-kibocsátás, valamint a nagyvonalú felszereltség mellett a hibridek alacsonyabb karbantartási és üzemeltetési költségeit említi előnyként a Lexus.

Lexus GS 300h
BENZINMOTOR
Összlökettérfogat: 2494 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 133 kW (181 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 221 Nm 4200-5400/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 105 kW (143 LE)
Max. forgatónyomaték: 300 Nm
Rendszerteljesítmény: 164 kW (223 LE)
Hossz./szél./mag.: 4850/1840/1455 mm
Tengelytáv: 2850 mm
Fordulókör: 10,6 m
Tömeg/teherbírás: 1730/505 kg
Csomagtér: 468 l
Üzemanyagtank: 66 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,2 s
Max. sebesség: 190 km/h
Város/országút/vegyes: 4,8/4,5/4,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 109 g/km
A modell alapára: 11 990 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!