Az 1991 óta a VW-konszern égisze alá tartozó Škoda imidzse időközben olyannyira megerősödött, hogy már a közép- és felsőközép kategóriában is jól cseng a cseh márkanév. Legalábbis erről tanúskodnak a Superb eladási adatai, melyből 2001-es bemutatkozásától napjainkig mintegy 600 ezer darabot értékesítettek – a tavalyi 109 100 példány 40%-a a kínai piacon talált gazdára.

Célszerű, könnyen áttekinthető műszerfal, retro hangulatú fabetéttel Célszerű, könnyen áttekinthető műszerfal, retro hangulatú fabetéttel

Persze az „ilyen nagy és tágas autót senki nem ad ennyiért” sikerrecept kétségkívül döntő szerepet játszik a népszerűségében. Őszintén szólva akárhányadik alkalommal ülök bele, mindig leesik az állam a grandiózus belsőtől: az ausztriai menetpróbára egy frissítés előtti Superb hátsó ülésén utazva kinyújtott lábbal sem értem hozzá az elsőhöz – családosoknak megváltás lehet, hogy a kisgyerek nem tudja összerugdosni a támla hátulját. Mindenesetre így alkalmam nyílt közvetlenül összehasonlítani a korábbi utasteret a „ráncfelvarrottal”. Annak ellenére, hogy új a három- és négyküllős kormány, illetve vannak friss kárpitok és dekorbetétek, az összhatás ugyanolyan maradt. Az extralista automata parkolóasszisztenssel, kulcs nélküli nyitással és indítással, valamint integrált napelem-cellás napfénytetővel (álló motornál árammal látja el a szellőzőrendszert és 25%-kal csökkentheti az utastér hőmérsékletét) bővült. Aki sofőrös limuzinként használja a Superbet, mint a csehek vagy éppen hazánk néhány vezető politikusa, mostantól hátulról is tudja elektromosan állítani az anyósülést a vállrészén elhelyezett kapcsolókkal.

Óvatosan frissítették, mert 2015-ben jön az utód

Ami a külcsínt illeti, a lehetőségekhez mérten igyekeztek átültetni a Škoda friss arculati elemeit a Superbre. A korábbinál szögletesebbé, s egyúttal hangsúlyosabbá is vált a hűtőmaszk, mely az áttervezett motorháztetővel és az új márkajelzéssel együtt karvalyszerű megjelenést kölcsönöz az autónak. A tágra nyílt szemeket pedig a bixenon fényszóró megrendelése esetén LED-es nappali menetfény és index egészíti ki. Hátul tetszetősebb lámpatestet rajzoltak a limuzinnak, de még mindig a kombié a szebb, a lökhárítókkal és a keréktárcsákkal is molyoltak kicsit a tervezők, továbbá megjelent két új színárnyalat a kínálatban. A Sedan esetében egyszerűbbé tették a Twindoor csomagtérajtó kezelését (az egyik kapcsolóval szimplán a fedél, míg a másikat megnyomva a hátsó szélvédővel együtt a teljes ötödik ajtó nyitható), míg a kombié opcióként gombnyomásra, motorosan nyílikzáródik. Mögöttük bődületes méretű, 595/1700, illetve 633/1865 literes poggyásztér tárul fel.

Ha a fejtér nem is nagyvonalú, a lábnak azért bőven van hely kinyújtózni. A bal hátsó ajtó esernyőt rejthet Ha a fejtér nem is nagyvonalú, a lábnak azért bőven van hely kinyújtózni. A bal hátsó ajtó esernyőt rejthet

A négyféle benzinest és három dízelmotort felvonultató kínálat alapvetően nem változott. Ugyanakkor az 1.4 TSI-t és az összes TDI-t szériában start-stop rendszerrel és fékenergia-visszanyeréssel látták el, tovább mérsékelve a fogyasztásukat. Szélesebb körben érhetők el a hat- vagy hétfokozatú duplakuplungos automaták és a negyedik generációs Haldex-kuplungos összkerékhajtás is. Utóbbi a 3.6 V6 FSI csúcsmodellhez alapáron jár, de ezentúl az 1,8-as benzines, valamint a 2,0 literes, 140 és 170 lóerős dízelmotorhoz ugyancsak konfigurálható.

Ismerkedésünket a legtakarékosabb 1.6 TDI GreenLine változattal kezdtük – optimalizált légellenállás, alacsony gördülési ellenállású abroncsok stb. Eleinte a 105 lóerős gázolajos érezhetően küzd és nehézkesen lódítja meg a másfél tonnás tömeget. 2000-es fordulat környékén azonban összekapja magát, a turbólyukból kilépve kellemesen húz és tisztességesen viszi a Superbet – mondjuk az 563 kilós terhelhetőségét jobb nem maradéktalanul kihasználni. Tehát a szokásosnál hosszabban kell pörgetni a motort, és dízelhez képest viszonylag sokat kapcsolgatni az immár hatfokozatú sebességváltóval, de szerencsére a kar könnyedén jár és pontosan megvezetett. Ennek ellenére még így is rendkívül gazdaságos, a fedélzeti számítógép információja szerint alig ivott többet 5,0 liternél.

Feneketlen bendő: temérdek poggyászt képes elnyelni a jó alakú és szépen kárpitozott csomagtér Feneketlen bendő: temérdek poggyászt képes elnyelni a jó alakú és szépen kárpitozott csomagtér

Ezután a 3.6 V6 FSI kivitellel minden szempontból átestünk a ló másik oldalára! Ebben aztán van kraft, 260 lóerővel és 350 Nm-es nyomatékkal 6,5 másodperc alatt ugrik százra a cseh óriás, és 250 km/óra a vége. Közben a hatfokozatú DSG villámgyorsan kapcsolgat (a kormány mögötti fülekkel is vezérelhető) és a szűk hengerszögű VR6-os szépen gurgulázik. A németesen feszes futóművel és a négykerékhajtással jól kanyarodik, de ezt már 1,7 tonna húzza az ív külseje felé, úgyhogy forszírozott tempónál már tapadásért sírnak a gumik. Meglepő viszont, hogy nem éppen kíméletes használat mellett beérte 11,0 liter körüli naftával. Végül hazafelé rövid ideig vezettem a „ráncos” Superbet a 140 lóerős 2.0 TDI gázolajossal. Mifelénk nem véletlenül ez a legnépszerűbb motorváltozat (tavaly az eladások 38%-át tette ki), hiszen megnyerő képességeket biztosít és egyben racionális választás. Vezetni pedig pontosan ugyanolyan, mint az újat: magától értetődő és természetes.

Ötletes és praktikus megoldás, hogy kétféleképpen nyitható a Sedan csomagtérajtaja Ötletes és praktikus megoldás, hogy kétféleképpen nyitható a Sedan csomagtérajtaja

Persze nem véletlen, hogy a mérnökök csak finoman átmasszírozták a Superbet, mivel már 2015-ben érkezik a harmadik generáció…

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!