Az eső szerencsére nem esett, a körülmények ideálisak – mondogattam magamban, miközben az új Škoda Octavia 1.2 TSI-vel Dunaszerdahely felé autóztam. Vezethetek egy McLarent! Nem számítógépes játékban, hanem a hús-vér valóságban, ráadásul egy versenypályán!

Itt minden a tökéletességről szól

Az egyébként nagyon szerethető és igen jól kitalált Slovakia Ringet ismertem valamelyest, bár eddig csak motorkerékpárral mentem rajta. Más ívek, más fékezési és érintési pontok, no és persze más jármű. Az igazat megvallva örültem neki, hogy zárt pályán, elméletileg bolondbiztos körülmények között ülhetek be ebbe a 625 lovas ékszerdobozba, amelynek már csak a puszta márkaneve is libabőrt húz az ember hátára. McLaren… Szemem előtt a géniusz, Ayrton Senna Formula–1-es versenyautója dereng, meg aztán a mérnökök fantasztikus munkájának gyümölcse, a vételár forintosítását és a kockázatviselés nyomasztó gondolatát igyekeztem elhessegetni.

Ne találgassunk, ilyen, amikor feltárul a mennyország kapuja! Ne találgassunk, ilyen, amikor feltárul a mennyország kapuja!

A boxutcában egy K1 Attack felvezető pályaautó várakozik, mögötte egy kupé és a nyitott 12C fürkészi áldozatait. Az első etapban lecsapok a safety car holland versenyzőjére, s megkérem, vigyen magával az anyósülésen – nem árt „újratölteni” a pálya nyomvonalát, meg aztán az izgalmam sem mindennapi, nehogy má’ rögtön a McLarenbe üljek. Itt bizony akklimatizálódni kell, felkészíteni a gyomrot, a rekeszizmot, a vádlit és a karokat a feszített tempóra. A holland srác belecsap a húrok közé, a lapos kis jószág nyalja-falja a kanyarokat, mögöttünk pedig az első fázis emberei az MP4-esekben. A koreográfia nem véletlen: előzni tilos, a felvezető autó által rajzolt íveket pedig nem árt pontosan követni.

Az aktív futómű sebészi precizitással dolgozik, a vezetéstámogató programok pedig szinte olvassák a sofőr gondolatait Az aktív futómű sebészi precizitással dolgozik, a vezetéstámogató programok pedig szinte olvassák a sofőr gondolatait

Három kör után jön a hőn áhított, kamaszos térdremegéssel kísért szerepcsere. Egy kupét választok, „jobb egyben” a szlovák Leonard Hrobárek GT-versenyzővel, aki közli is, hogy amint visszaérünk, ő visz engem körbe! Beállítom az ülést, minden paraméter középállásban (ez volt az ukáz), a hétfokozatú sebességváltó vezérlése automata programban, sisak fel, indulhatunk. A boxutcából kihajtva óvatosan gázt adok, a V8-as ikerturbós szörnyeteg pedig tolni kezd.

Az első féktávon finoman megérintem a pedált, a hatdugattyús nyergek pedig akkorát harapnak a tárcsákra, hogy a vártnál intenzívebben lassulunk. Hoppá, itt aztán át kell programozni az agyamat! Előttem a K1 Attack húz, a pilóta ügyes, hiszen ahogy a kör vége felé felbátorodom kissé, ő is úgy fogja rövidebbre a lassításokat és keményebbre a kigyorsításokat. A második kör már maga a paradicsom – atya ég, ez az autó azt csinálja, amit én szeretnék! Gáz, fék, bekormányzás, ívpontok érintése, nyújtott kanyarban stabilizáló gáztartás. Semmi kapkodás, semmi vagánykodás, a McLaren MP4-12C úgyis mindent jobban tud nálam, hibázni, túllőni a célon viszont rémesen könnyű.

Minden beállítva (a körrekord kivételével), veszem a sisakom és mehetünk Minden beállítva (a körrekord kivételével), veszem a sisakom és mehetünk

A térdem a kiszállás után is remeg, de ez így is van rendjén. Mielőtt azonban nyugodtabb lélegzethez jutnék, Leo szája már fülig ér, hiszen ő következik. Nos, amit az imént írtam a pályáról és az autóról, az mind-mind feledésbe merül. A 21 éves versenyző ekkorra már jól ismeri a 12C-t, így a sportkocsi tudományát valamennyi fejezetben kőkeményre hegyezi, a váltó manuális módban, én pedig az anyósülésben. Elindultunk, …majd visszaértünk. Igen, közben három kör telt el, az élmény leírhatatlan. Az autó stabilitási és erőleadási határai, valamint a gumiköpenyek tapadási horizontja jóval messzebb van, mint azt álmomban gondoltam!

Michelisz Norbert is kipróbálta!


„Sokféle erős és gyors autóban ültem már, de ez egy egészen más dimenzió. Minden porcikáján érezni, hogy miért is fejlesztették. Közvetlen és határozott autó.”

A szárnyprofil középrésze kiemelkedik, ami az MP4-12C esetében nem pusztán marketinges geg A szárnyprofil középrésze kiemelkedik, ami az MP4-12C esetében nem pusztán marketinges geg

McLaren MP4-12C
Összlökettérfogat: 3799 cm3
Hengerek/szelepek: V8/32 twinturbó
Max. teljesítmény: 460 kW (625 LE) 7500/perc
Max. nyomaték: 600 Nm 3000-7000/perc

Hossz./szél./mag.: 4509/1908/1199
(4509/2093/1203) mm
Tengelytáv: 2670 mm
Saját tömeg: 1336 (1376) kg
0-100 km/h 3,1 s
Max. sebesség: 333 (328) km/h
Átlagfogyasztás: 11,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 279 g/km
Vételár: 253 650 Euró (281 400 Euró)
Zárójelben a Spider adatai

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!