Autógyártó legyen a talpán, aki a mai viszonyok között képes előre tervezni. Ami azt illeti, a jövőbelátás nem áll távol a Citroëntől, hiszen a márka több mint 100 éves történelme során azzal szerzett magának rajongókat, hogy gyakran legalább egy lépéssel a többiek előtt járt. Bár tisztában voltak vele, hogy a kompaktok iránt egyre kisebb az érdeklődés, mégsem egy sokadik szabadidő-autó, hanem egy emelt hasmagasságú, kupés tetővonalú ötajtós mellett voksoltak, amely rossz utakon is boldoguló futóművével és áramvonalas sziluettjével jól illik a klasszikus Citroënek sorába. Az egykori GS-re utaló stíluselemeket ügyesen vegyítették a márka aktuális arculatával, így egy valóban önazonos újdonsággal léphettek piacra. A trend ugyan azt kívánta, hogy készüljön egy teljesen elektromos változat is a C4-esből, a vásárlók igénylik a hagyományos benzines és dízelmotorokat, tehát kézenfekvő volt, hogy kitartanak mellettük. A hazai bemutatón az 1,2 literes, 130 lóerős, kézi váltós alapmodellt vezettük.

Új formák és ötletek, de ismerős gombok és kapcsolók kerültek a C4-esbe

Az már első pillantásra egyértelmű, hogy egyéniség született, a látszatát is igyekeztek elkerülni, hogy bármelyik ellenfelére hasonlítson. A karakteres formán a LED-es lámpák egyedi alakja a legfeltűnőbb, ezeket látva sötétben is könnyen felismerhető az autó. Világos színekben jól érvényesül a formatervezők kreativitása, akik jól egyensúlyoztak a két kategória között. Alig látszik rajta, mennyire kényelmes a ki- és beszállás, a viszonylag magas üléshelyzet dacára személyautós a vezetési pozíció. A bent ülőket körülöleli a karosszéria, helyszűkére viszont nem lehet panasz. Elöl és hátul is tágas teret kínál, még ha nem is érezni valami szellősnek az utasteret.

A prémiumminőség a DS almárkának jár, a kissé olcsó hatású anyagokat sok kreativitással ellensúlyozták. A logóra rímelő textúrán kívül kényeztetően puha ülések, tévés háttérvilágítással feldobott digitális műszeregység és négyszögletes kormánykerék erősít rá a franciás hangulatra. Utóbbi semmilyen hátrányt nem jelent, mérete és fogása is ideális. Az első utas előtt olyan innovatív tárolórendszert alakítottak ki, amely a kesztyűtartón kívül egy kihúzható fiókot és egy tablet-tartót is felvonultat, emellett több kisebb rekesz és polc könnyíti meg az apró tárgyak vagy éppen az okostelefon elhelyezését. Már a próbaút alatt is sikerült belakni a C4-est, ebben nagy szerepe van a szépen kárpitozott, speciális tömésű üléseknek, melyek rendszert alkotnak a Progressive Hydraulic Cushions fantázianevű felfüggesztéssel. A legendás, hidropneumatikus technológiánál egyszerűbb, acélrugós megoldást hidraulikus ütközőelemekkel ellátott lengéscsillapítók különböztetik meg a riválisokétól.

Az acél- és a könnyűfém felnik is 18 colosak, a külső díszítés személyre szabható

Mégsem ezek a különleges gátlók, hanem maga a hangolás a lényeges, ugyanis nem is próbáltak sportautót faragni a családi használatra szánt C4-esből, inkább a kényelemre összpontosítottak. Lehet, hogy kanyarban a ma megszokottnál jobban dől a karosszéria, de magabiztosan fut és stabilan kanyarodik az autó. Pedig a háromhengeres létére meglepően energikus turbómotor a 130 lóerős csúcsteljesítményhez méltó lendülettel mozgatja a C4-est. Morgós hangja és lineáris gyorsulása tempós haladásra sarkallja a sofőrt, aki a könnyen elérhető, puhán kapcsolható, ideálisan áttételezett kézi váltóval kihasználhatja annak tudását. Alacsony fordulatról is húz, nem jön zavarba a kompakt méretű, igaz, alig több mint 1,3 tonnás karosszériától. Alapmotor ide vagy oda, ideális választás! A klasszikus vezetési élményben persze szerepe van a puha rugózásnak is, ilyet ma már csak kevés márka kínál.

Franciásan ízlésesek és kényelmesek az ülések, a vezetési pozíció személyautós. Hátul is gondoskodtak a magas komfortszintről, több tárolóhelyet is kialakítottak. Átlagos méretű a szabályos alakú csomagtartó. A támlák ledöntésével nem lesz teljesen sík a padló

Ebben a konfigurációban harmonikus, szerethető jelenség, a bevezetéskor érvényes, 300 ezres kedvezménnyel 7 099 000 Ft az alapára. A 8 fokozatú automatikus váltóval már 7 799 000 Ft-ról indul a konfigurátor. Aki még nagyobb teljesítményre vágyik, választhatja ennek a motornak a 155 lóerős változatát, de számítania kell rá, hogy csak a kettővel magasabb, Shine felszereltséggel rendelhető 9 399 000 Ft-tól. Aki megelégszik 130 lóerővel, és hosszú távú utazásokon ki tudja használni az előnyeit, 9 299 000 Ft-os alapáron az 1,5 literes, négyhengeres dízellel is kalkulálhat. A 136 lóerős, 50 kWh kapacitású akkumulátorával 350 km hatótávot ígérő, tisztán elektromos ë-C4 listaára 12 999 000 Ft, melyből magánvásárlóknak 2 200 000 Ft kedvezményt biztosít a magyar importőr, így az alapmodellre igénybe vehető a 2 500 000 Ft-os állami támogatás.

A tisztán elektromos ë-C4 hatótávja a WLTP-ciklus szerint 350 km

A Feel belépőmodell a kipróbált turbós benzines C4-es esetében az előírt biztonsági extrák mellett 6 légzsákot, visszagurulás-gátlót, aktív sávtartót, automata vészfékező és ütközésre figyelmeztető rendszert, táblafelismerőt, sebességtartó és -korlátozó automatikát, valamint éberségfigyelőt is tartalmaz. Parkolóradarból csak a hátsók férnek bele, azonban az első és a hátsó lámpák – beleértve az első ködfényszórót – LED-esek. Négy elektromos ablakemelő, esőérzékelős ablaktörlő, elektromosan állítható és fűthető külső visszapillantó tükör, 6 hangszórós, Bluetooth-os fejegység és automatikus légkondicionáló is jár hozzá, a központi kijelző minden C4-esben 10, a műszeregység 5 colos. A fiókról, a tablet-tartóról és az indukciós telefontöltőről le kell mondani, de a C4-eshez elérhető extrák nagy része némi felár ellenében rendelhető hozzá. Az automatikus váltóval felszerelt autókhoz például már a 2. szintű önvezetéshez szükséges rendszer is kérhető 600 000 Ft-ért, a magánszemélyeknek szánt 3+2 év vagy 100 000 km garancia azonban felár nélkül jár. Hamarosan két új kivitellel, a 100 lóerős turbós benzinessel és a 110 lóerős dízellel bővül a választék.