Technokrata ínyencség az érintőképernyőn keresztül, motorosan állítható szellőzőrostély. A műszeregység közepére hibrid létére is a fordulatszámmérő került. Fotó: Stefler Balázs, Lővei Gergely

A különböző hibrid hajtásláncok elterjedése alaposan felforgatta a legtöbb márka kínálatát, a Porsche például három különböző vegyesüzemű rendszert kínál a Panamerához, ezek közül a két gyengébbik, a 462 lóerős 4 E-Hybrid és az 560 lóerős 4S E-Hybrid 2,9 literes V6-os, az aktuális választék legerősebbje, a kereken 700 lóerős Turbo S E-Hybrid viszont egy 4,0 literes V8-as benzinesre épül. Az önállóan 571 lóerőt és 770 Nm nyomatékot leadó blokk egy 136 lóerős villanymotorral egészül ki, a rendszernyomaték 870 Nm.

A frissítést követően 20 lóerővel és 20 Nm-rel többre képes csúcsmodellnek 3,4 helyett csak 3,2 másodpercig tart a 0-100 km/órás sprint, és 310 helyett már 315 km/óra a végsebessége. 2425 kg-os tömegét figyelembe véve mindez lehengerlő mérnöki teljesítménynek számít! Nem feledkeztek meg a konnektorról tölthető akkumulátorról sem, kapacitását 14,1-ről 17,9 kWh-ra emelték, így akár 50 kilométert is megtehet tisztán elektromos üzemben, ezért továbbra is jár a zöld rendszám Magyarországon, ahogy német rendszámú tesztautónk is büszkén viseli az E betűt.

Javítja a stabilitást a látványelemnek is beillő, kiemelkedő és szétcsúszó hátsó légterelő

A városi kilométerek egy részét tehát villanyautóként is megtehetjük vele, ez azonban nem jelenti azt, hogy az emissziómentes autózás kis tempóhoz van kötve, mert az EV üzemmódot választva akár 130 km/órára is könnyedén felgyorsulhatunk, sőt, ilyenkor is számíthatunk a Porschétól elvárt dinamizmusra. A kormányon megtalálható „Drive Mode” kapcsoló Hybrid állásában az autó a használat módjának megfelelően dönt arról, mikor indítja be a benzinmotort, ami nem kelt feltűnést odabent, sajnos a biturbó motor klasszikus V8-asokra jellemző orgánuma háttérbe szorult a csendes utastér javára. Ezen kívül semmilyen kompromisszumot nem kell kötnie a vezetőnek, a Panamera ugyanis kész rácáfolni minden sztereotípiára, ami a mérete, a felépítése, vagy a már említett tömege miatt gyanússá teheti a klasszikus sportmodellekkel szemben.

Magasabbaknak passzentos a kétszemélyes hátsó sor, de a motorosan állítható ülésekkel fokozható a komfortérzet. A hátul ülőknek is megadja a szellőzés és sok más funkció irányításának lehetőségét a kidolgozott középkonzol

Elég csak ránézni a második generáció vonalaira, a korábbinál atletikusabb forma egyértelműen a 911-es fazonját idézi, arányai a hosszabb tengelytáv ellenére ismerősek, az oldalsó domborulatokba szépen beleillenek az ajtók, a csíkszerű hátsó lámpa a márkanév háromdimenziós betűivel igazi telitalálat, az automatikusan vagy gombnyomásra kiemelkedő és kiszélesedő hátsó légterelő pedig gondoskodik a sokat látott autórajongók lenyűgözéséről is. Az autó stabilitását fokozó szárnyak úgy simulnak bele a csomagtérajtóba, ahogy maga a Panamera képes leplezni ördögi menettulajdonságait a kortalanul elegáns vonalvezetésével.

Egy feltöltéssel 50 kilométeren át elektromos autóként is használható a Panamera Turbo S E-Hybrid. A 136 lóerős villanymotorral városban és autópályán is kellőképpen dinamikus

Ez a hatás még erősebb az utastérben, ahol a modern extrák harmonikusan passzolnak bele a klasszikusnak nevezhető formavilágba. Itt egyszerre érezheti magát a múltban és a jelenben a vezető. A Volkswagen konszernnél megszokott ergonómiát Stuttgartban szinte tökéletesre fejlesztették. Az ülések, a kormány, a gombok és kapcsolók, a felhasznált anyagok, illetve az elrendezés bravúrosak, akárcsak a helykínálat. Teljesen különböző testalkatú sofőrök is abban a hitben élvezhetik a vezetést, hogy az autót egyenesen rájuk szabták. Természetesen olyan is előfordul, hogy nem mindenki elégedett minden részlettel, a kormányt például egyikünk túl vékonynak találta, miközben a többiek szerint ideális volt. Ugyanígy a belső színvilágért sem mindenki rajongott egyformán, de nem vitás, hogy a belső kivitelezés ebben a Porschéban is átlagon felüli.

Éppen csak ízelítőt ad a sok burkolat a Panamera orrában megtalálható csúcstechnikából. A V8-ast takaró, ízléses fedelet toronymerevítő osztja ketté

Ugyanezt lehet elmondani a kezelhetőségről is. A hasonló méretű limuzinoknál egy nagyságrenddel sportosabban viselkedik, ettől függetlenül szerpentinen is kényelmesen lehet olvasgatni a hátsó ülésen. Légrugós, négykerék-kormányzású futóművével sínautóként tapad az útra. Bődületes teljesítményét a minden esetben maximális nyomatékot adó Sport+ állásban, padlógázas gyorsításnál is az aszfaltra tudja juttatni, összkerékhajtását pedig úgy programozták, hogy a hátulja képes legyen egy kis riszálásra, mielőtt a kifinomult elektronika közbelépne. A fizikával szemben persze a hibrid Panamera sem győzhet, de minden tudását arra fordítja, hogy széles mosollyal az arcunkon szálljunk ki belőle családostul, csomagostul.

Pazarul kárpitozott a csomagtartó, a töltőkábelt igényesen kivitelezett táskában vihetjük magunkkal

Ennek az élménynek ugyanúgy megkérik az árát, mint a legendás sportkocsiknak, a Turbo S E-Hybrid aktuális árfolyamon 74 270 000 Ft-tól konfigurálható, a 15 literrel nagyobb raktérrel büszkélkedő Sport Turismo kivitel felára 1 097 000 Ft, és még rá sem pillantottunk a hosszú extralistára…

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Összlökettérfogat: 3996 cm3
Hengerek/szelepek: V8/32 biturbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 420 kW (571 LE) 5760-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 770 Nm 2100-4500/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE)
Max. forgatónyomaték: 400 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 515 kW (700 LE)
Hossz./szél./mag.: 5049/1937/1427 mm
Tengelytáv: 2950 mm
Tömeg/teherbírás: 2425/460 kg
Csomagtér: 403-1242 l
Üzemanyagtank: 80 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 3,2 s
Max. sebesség: 315 km/h
WLTP kombinált: 2,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 62 g/km
A modell alapára: 37 545 000 Ft (Panamera, 330 LE)
A tesztelt verzió ára: 74 270 000 Ft