Igényes a belső tér, látványos a díszléceken átsejlő hangulatvilágítás

Aki lemarad, kimarad. Vagy mégsem? A BMW olyan sokáig tartotta magát az elveihez, hogy a Mercedes előnyre tett szert a kompaktkategóriában, ahol a német prémiumhármasból az Audi mozog a legotthonosabban. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy Ingolstadtban már az újrakezdés óta elsőkerék-hajtású modelleket gyártottak, a bajorok viszont még akkor is az élvezetes vezethetőséghez ragaszkodtak, amikor a BMW 1-es sorozat 2004-ben berobbant a köztudatba. A felmérések szerint azonban a vevők jelentős része nem tartotta fontosnak a tradicionális felépítést, ezért először 2014-ben az Active és Grand Tourer, majd 2015-ben az X1-es esetében váltottak fronthajtásra, végül a tavaly bemutatott, új 1-es sorozatot is az UKL-platformra építették fel. Bár a 2-es Coupé eddig is lépcsőshátú volt, négyajtós változat eddig csak az Audiból és a Mercedesből létezett Európában.

Igazi kanyarbajnok az összkerékhajtású M235i xDrive, mindent tud, amit egy élményautótól elvárunk

Az új 2-es Gran Coupé bepótolja a lemaradást, ahogy a neve is mutatja, nem is limuzinnak, hanem négyajtós kupénak szánták. Mégis eltérő koncepciót követtek, mint a Mercedes a CLA-val, a BMW nem kecsességgel, hanem vagánysággal próbál vevőket szerezni, méghozzá az USA keleti és nyugati partján, ahol hagyományosan jól fogynak a márka autói. Az amerikai piacon ez lesz a BMW alapmodellje, a ferdehátú 1-es sorozatot ugyanis arrafelé nem forgalmazzák. Nem meglepő, hogy formatervének az ötajtóstól különböző része a helyi divatot követi. Háta egyszerre rímel a 8-as Gran Coupé stílusára és a helyi választék népszerű típusainak formai megoldásaira, ami elsősorban a hátsó lámpa alakján hagyott nyomot.

A külső méretekhez képest megfelelő a hátsó helykínálat

Szintén az amerikaiak igényeit vették figyelembe a csomagtérfedél kialakításakor, ezért nem nyílik fel a hátsó üveg, pedig a 4-es Gran Coupéhoz hasonlóan praktikusabb megoldás lett volna, mint a klasszikus négyajtós felépítés. Ráadásul a kupés tetőív miatt kifejezetten rövidre szabták a fedelet, ami viszonylag szűk nyílást jelent. Cserében nem feledkeztek meg az egyik legfontosabb kupés stíluselemről, a keret nélküli ablakokról, az M-es kiegészítőkkel együtt élőben egyértelműen jobb benyomást tesz az autó, mint a képeken. Megéri adni neki egy esélyt, mert a mérnökök ugyanolyan kínos precizitással tervezték meg legkisebb négyajtósukat, mint a legnagyobbat.

Négyajtósokra jellemzően szűk nyíláson át pakolható a 430 literes csomagtartó

Az utastérben minden részlet a helyén van! Kiváló az anyagminőség, még a műanyagokat is úgy választották ki, hogy látványuk és tapintásuk is méltó legyen a prémiumszínvonalhoz. A legújabb stílus szerint felépített belső egyszerre friss és hű a klasszikus hangulathoz, a nagy BMW-khez viszonyítva is meggyőző az F44-es. A helykínálat megközelíti a 3-as sorozatét, a lapos tetőív miatt hátul ugyan korlátozott a fejtér, és a lábtér is szűkösebb, a céges vagy a kis családos vevőkörnek jó alternatíva lehet, éppen ezért vár sokat az importőr a Gran Coupétól a magyar piacon.

A hétköznapokra ideális választás a 220d kivitel, erős, takarékos és kényelmes

Lehet szimpatizáns vagy régi rajongó, aki egyszer kipróbálja, belátja, hogy nem feltétlenül a hátsókerékhajtástól vagy a hathengeres motortól BMW a BMW, mert a 2-es legújabb változatában egyik sincs meg, mégis magával ragadó élményt nyújt a vezetése. Az elsőkerékhajtás jól ismert gyengéi, például az alulkormányzottság és a hajtási befolyás nem szerepel a szótárában, a kormányzás precíz és élénk, tempósan bevett, szűk fordulókban is kizökkenthetetlennek tűnik a kanyar ívéről. Futóműve elöl MacPherson, hátul minden egyes kivitelben több lengőkaros, az M235i elöl részlegesen önzáró differenciálművet kap. A három választható hajtáslánc közül a belépőt jelentő 218i 1,5 literes, háromhengeres, 140 lóerős, a tömege vezetővel (75 kg) együtt 1425 kg. Az erősebbik turbós benzines maga a csúcskivitel, a már említett M235i xDrive 2,0 literes, négyhengeres 306 lóerővel és összkerékhajtással. A dízel változat a 220d szintén 2,0 literes, négyhengeres, 190 lóerőt teljesít.

Utóbbival kezdtük az ismerkedést a lisszaboni nemzetközi bemutatón. Az alapáron nyolcfokozatú automatikus váltóval felszerelt modell maga az arany középút, bőségesen elegendő tartalékokkal, hozzá kényelmesen rugózó futóművel és baráti fogyasztással. Az alapmodellt ugyan nem hozták el a szervezők, az M235i ismét igazolta, hogy a sportváltozatot csak akkor érdemes hazavinni, ha ki tudjuk használni a képességeit, hiszen az M GmbH mérnökeinek aprólékos munkájával és speciális alkatrészeivel tökéletesített 2-es Gran Coupé szabálykövető vezetés mellett alig csillogtat meg valamit a tudásából. Ha a szintén alapáras, nyolcfokozatú automatikus váltót és a gázreakcióra, a kormányzásra, valamint a futómű hangolására ható üzemmódválasztót is Sport módba kapcsoljuk, hátborzongató élményben lesz részünk. A békés kompakt valódi sportautóvá változik, és érces hangon üvöltve hódítja meg a szerpentineket, miközben végigvigyorogjuk az összes kanyart és egyenest! A kényelmi, biztonsági és informatikai arzenálon túl a legújabb BMW is méltó a nevére, ami garantálja, hogy gyorsan behozza majd néhány éves lemaradását.