Az a zseniális a P85D-ben, hogy szinte tökéletesen lemodellezi egy csúcskategóriás hagyományos hajtásláncú sportautó viselkedését. Hihetetlenül kiegyensúlyozott és szép vonalú a karosszéria, amely bizonyos karaktereiben a 60-as évek olasz stílusát idézi. A nagy gonddal összerakott, szépen illesztett karosszériaelemek és a fényezés is megérnek egy misét.

A szürke árnyalataiból összerakott színvilág, mozgalmasságot a hatalmas középkonzoli kijelző hoz. A műszerfal szép rajzolatú. Fotó: Hilbert Péter A szürke árnyalataiból összerakott színvilág, mozgalmasságot a hatalmas középkonzoli kijelző hoz. A műszerfal szép rajzolatú. Fotó: Hilbert Péter

Az utastér formaterve azoknál talál célt elsőként, akik nagyra értékelik a mai infotainment technológiákat. Minthogy a kocsit nem autóipari cég tervezte-gyártja, ne is várjunk a külső megjelenéshez hasonló klasszikus formatervet, körbeölelő sofőrállást, vagy hardcore sportüléseket. Ehelyett letisztult műszerfal fogad, a középkonzol helyén hatalmas érintőképernyővel, amelyre lehívhatók az autó funkciói, a működési információk, s netezhetünk, mintha a laptopunkat tettük volna ide.

Hely van bőven, de az ülések lehetnének jobban formázottak Hely van bőven, de az ülések lehetnének jobban formázottak

A kocsi vezetéséhez maradt a volán és a pedálok, továbbá egy kis irányváltó kar. Az első ülések közül hiányzik mindenféle megszokott berendezési tárgy, se kardánbox, se kézifékkar, a padló is teljesen sík. Hátul szintén ez a benyomás, a sík padló és a lapos felépítés miatt mély az üléshelyzet felhúzott lábakkal. Hely sok van, de az ülés nem elég mélyített, bár hosszú az ülőlapja, igazán mégsem vonzó hosszú útra – talán ide kellett volna egy tapasztalt autóipari jó tanács. A „konfekcióautókban” megszokott sok rakodóhely, ilyen-olyan ötlet se áramlott be, egyébként nem is cél a szuperpraktikum, a felmérések szerint a Tesla nem első autóként funkcionál.

A csomagtartóba – amerikai módi szerint – két kihajtható tartalékülést illesztettek, amely használatban menetiránynak háttal helyezkedik el. Gyerekek szállítására szolgál, az ötödik ajtó üvegkupoláján lyukakat kéne vágni ugyanis, ha egy felnőtt utaztatása lenne a cél.

A töltöttségi érték és az üzemi folyamat részletesen monitorozható A töltöttségi érték és az üzemi folyamat részletesen monitorozható

Indulás előtt elhatároztam, hogy csak semmi durvulás, semmi lóerővadászat, a cél az abszolút ismerkedés, a technika feltérképezése. Ehhez képest igazán meglepett, hogy a próbaautót átadó cég vezetője élből a padlógázos üzemmódot javasolta. Persze örültem neki, s az autózás végén már hálás is voltam érte, mert eszméletlen, amit ez az elektromos csúcsgép tud! A vezetői helyzet az általam amúgy is kedvelt mélyen ülős, előrenyújtott lábú, nem egyterűs-furgonos.

Ne keressünk motort elöl sem, itt egy 150 literes csomagtartót találunk. Szükségülések a csomagtartóban, amerikai módi szerint menetiránynak háttal Ne keressünk motort elöl sem, itt egy 150 literes csomagtartót találunk. Szükségülések a csomagtartóban, amerikai módi szerint menetiránynak háttal

A „gázpedál” mozdítására hihetetlen élénkséggel reagál az autó! Négy kereke a 265/35 ZR21-es gumikkal keményen kapaszkodik a sima aszfaltba, a padlógázos gyorsítás eszméletlen hatású: persze, nagyon nem kell csodálkozni, ez a kocsi a 700 lóerőjével 3,4 másodperc alatt katapultál százra. Mindemellett az is örvendetes, hogy a lassulás is eszméletlen. Félelmetes kanyarsebességeket enged, úgy tapad, mintha mágnes vonzaná az aszfalthoz. Mindezt úgy teszi, hogy a vezető a kocsi minden porcikáját érzi. A kormányzás pontos, direkt, igen kiszámított visszaforgási ütemmel, a gázpedál nagyon finom, pontosan, jól adagolható a teljesítmény. A gázelvétel sem buta, a motorfékhatás nem túlzó (mint amúgy az elektromos autóknál), pont olyan, mint amikor nyomatékhatás-fordulatszámon tart az ember egy erős benzinest. Előzni, kikerülni, kanyarodni erőből, gyorsan, pontosan lehet a kocsival.

A demotöltővel bemutatható a töltés egyszerűsége. A cég a gyorstöltőt mellékeli a kocsihoz A demotöltővel bemutatható a töltés egyszerűsége. A cég a gyorstöltőt mellékeli a kocsihoz

Így találkozott hát a kimunkált szoftveríró elme a jó műszaki alapokkal. Bizonnyal sokat tanulmányozták a legjobb hagyományos autók viselkedését, hogy a kormányzás, gázpedálérzet ilyen legyen, és ez a jól végzett munka rakódott rá a rendkívül alacsony súlypontú, amúgy is lapos építésű kocsi műszakiságára.

A Tesla mellé nem érdemes beállni gyorsulni a piros lámpához. Bár a P85 D közel 2,2 tonnás tömege nem kicsi, a 700 lóerő sok mindent megold... A Tesla mellé nem érdemes beállni gyorsulni a piros lámpához. Bár a P85 D közel 2,2 tonnás tömege nem kicsi, a 700 lóerő sok mindent megold…

Gondviselés

Hivatalosan itthon is hozzá lehet férni a Tesla modellekhez. Azonban nem a klasszikus importőri szervezeten keresztül, a Tesla ugyanis az „alacsony várható kereslet kontra minőségi szervizlánc” költséges kiépítése-fenntartása miatt nem tervezi a magyarországi jelenlétet. Az autók operációs lízing formájában, havidíjért kerülhetnek a reménybeli felhasználókhoz, a Business Lease flottafenntartó kezelésében, aki a Teslával szerződött. A szervizelést is ők intézik, a kocsikat – ha szükséges – tréleren eljuttatják a bécsi márkaszervizbe. Azonban erre lényegében csak a kötelező inspekció alkalmával kerül sor, ha pedig szoftveres gondok támadnának, azok távjavíthatók. A frissítések bárhol telepíthetők, és a hibakeresés is folyhat a háttérben, csavarhúzó és szerelő nélkül. Az akkumulátorokra 8 év garanciát vállalnak.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!