95 méteres sziklafal tetején, 40 tonnával egyensúlyozva, nem mindegy, milyen precízen irányítható a szerelvény. Fotó: Karlovitz Ákos Bálint 95 méteres sziklafal tetején, 40 tonnával egyensúlyozva, nem mindegy, milyen precízen irányítható a szerelvény. Fotó: Karlovitz Ákos Bálint

Még a 90-es évek végén is kevés olyan felhasználási terület akadt, ahol egyértelműen megérte automatikus váltót használni. Ehhez képest ma a robotok gyakorlatilag bárhol kenterbe verik még a legjobb sofőröket is – olyannyira, hogy 2019-ig ki is vezetik a kézi váltót! Nem véletlen, hisz a svédek csak idén annyi újítást mutattak be, hogy követni is nehéz a fejlődést.

Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy az I-Shiftet kúszófokozatokkal egészítették ki. Vagyis a normál fokozatok elé két, kimondottan lassú, nagy nyomatékleadást engedő fokozat kerül. A gyakorlatban a váltóra a motoroldalon, egy 120 milliméteres közdarabot építenek, ebben kapnak helyet a kúszófokozatok fogaskerekei. Szemléletes, hogy így egy extrém méretű, 300 tonnás szerelvény, 750 lóerős vontatóval, 4,12-es hátsóhíd-áttétellel 2 helyett, akár 5%-os emelkedőn is képes elindulni, miközben a tengelykapcsoló hőterhelése csupán egynegyede a hagyományos rendszerének. Ugyanez a vontató egy 10%-os emelkedőn 140 helyett, akár 190 tonnás szerelvénnyel is képes elstartolni.

A kúszófokozatokat a váltóház és a tengelykapcsolóház közé építik be A kúszófokozatokat a váltóház és a tengelykapcsolóház közé építik be

Gyakorlatiasabb helyzet azonban az építőipar, vagy a nehézgép-szállítás. Jól látható, milyen fogyasztáskülönbséget eredményez egy 540 lóerős FM13-as esetében, ha gyorsabb hátsóhíd-áttételt választhatunk, hisz a rakottan elindulás laza talajon sem okoz problémát.

Az így megrendelt autóknak a kis sebességű alkalmazásokban is nagy előnye van, előrefelé ugyanis az eddigi 1,9 km/óra helyett, akár 0,9 km/órával is haladhat, de hátramenetben is hasonló a differencia a plusz két fokozatnak köszönhetően.

Menet közben is emelhető, hajtott tandemtengely, amit ilyen patyolattisztán soha többé nem látunk Menet közben is emelhető, hajtott tandemtengely, amit ilyen patyolattisztán soha többé nem látunk

Az ötletes megoldások a hajtáslánc minden elemét érintik. A 6×6-os és 6×8-as kerékképletű változatoknál, nehéz terepen immáron elegendő a hátsó differenciálzárat aktiválni, amennyiben a hátsó kerekek kipörgése meghaladja a 3%-ot az első tengely hajtása automatikusan bekapcsol, és a gázpedál felengedéséig úgy is marad. A kapcsolatot pedig kuplungtárcsák helyett az építőipari gépekből átvett, erős körmös kapcsoló teremti meg.

Differenciálzár és kúszófokozat kombinációjával, akár 10%-os lejtőn is leereszkedik üzemi fék nélkül! Differenciálzár és kúszófokozat kombinációjával, akár 10%-os lejtőn is leereszkedik üzemi fék nélkül!

Ha terepjárásról van szó, természetesen a felfüggesztésre is nagy hangsúlyt kell fektetni. Éppen ezért az eddig meglévő számos megoldás mellé újabb variációk is érkeztek. Immáron hajtott első tengely esetén is választható első-hátsó légrugózás, amely nem csak kényelmes, de szintezése a közúti modelleknél is nagyobb mértékben szabályozható. Amennyiben első ikertengelyes teherautóról van szó, a vásárlók választhatnak megnövelt teherbírású kivitelt (9+9 helyett 10+10 tonna), kérhetnek dinamikus kormányzást, illetve nem hajtott első kerék esetén légrugózást is.

A fapados, kézi váltós, laprugós, illetve a minden jóval felszerelt, dinamikus kormányzású, automatikus változat mintha nem is ugyanaz a gyártmány lenne! A fapados, kézi váltós, laprugós, illetve a minden jóval felszerelt, dinamikus kormányzású, automatikus változat mintha nem is ugyanaz a gyártmány lenne!

Az FH-család hátsó tridem futóműve teljes légrugózással is elérhetővé vált, emelhető és kormányozott harmadik tengellyel. Mi több, mostantól a gyárból is rendelhető öttengelyes FH, jelentős átépítési és engedélyezési költségtől kímélve meg a vásárlót. A laprugós tridem tengelynek pedig egy 250 kilogrammal könnyebb változata is megjelent. Praktikus fejlesztés a menet közben emelhető, hajtott tandemtengely is. Lerakodást követően egyetlen gombnyomással felemelhető, így automatikusan 4×2-es üzemmódba vált (körmös kapcsolóval működtetett). Túl nagy hajtott-tengely-terhelés esetén automatikusan leereszti a hátsó tengelyt is, így a feledékeny sofőr sem okozhat bajt. A kisebb fordulókör és zajszint mellett a gumikopás, illetve a fogyasztás is csökken – különösképp az út felét üresen megtevő építőipari, fakitermelő alkalmazások esetén.

A billenőplatót is működtető mellékhajtás-szivattyúból az eddigi tíz mellé egy kuplunggal kapcsolható, tehát takarékosabb variáció is érkezett A billenőplatót is működtető mellékhajtás-szivattyúból az eddigi tíz mellé egy kuplunggal kapcsolható, tehát takarékosabb variáció is érkezett

Ahány szakma, annyiféle célszerszám, nincs ez másképp a fuvarozásban sem. Az autószállító vagy épp az önrakodó daruval felszerelt teherautó is profitálhat a kifejezetten alacsony FH bányászfülkéből, nem is beszélve a nevében is szereplő, föld alatt dolgozó autókról. Extraerős tetővel rendelve egy leeső sziklakolonc sem lapítja ki a sofőrt. S ha már kemény autó kell, beikszelhetjük az extraerős lökhárító opciót is, hogy a 25 centire előrenyúló, három darabból álló acélüllővel akár saját tárnát nyithassunk odalent.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!