Kényelmes óriásként halad az úton a Santa Fe

Nemrégiben mutatkozott be a Kona típuson a Hyundai kifejezetten a szabadidő-autók számára kreált megjelenése. Nos, ezt a frissített Tucsonon még nem sikerült maradéktalanul alkalmazni, de a generációváltás miatt a Santa Fe legújabb generációja már magán viseli a nyomait. Amíg a kocsi eleje kifejezetten karakteres az osztott fényszórókkal és a nagyméretű „vízesés” hűtőrács felső peremén végigfutó krómozott léccel, hátulról nézve már csak egy a sok közül, hiszen ehhez a méret- és piaci kategóriához már nem illik az olyasfajta figyelemfelkeltő részlet, mint a kettéosztott hátsó lámpa. Helyette rengeteg vízszintes vonallal és domborulattal teszik szélesebbé és laposabbá a látványt a formatervezők, hiszen ettől látja sportosnak az előtte haladó autót az ember. A komolyságot még azzal is igyekeztek hangsúlyozni, hogy a fényezetlen fekete műanyag védőelemek viszonylag vékonyak, nem ezek, hanem a kerékjárat domborításai kapnak főszerepet az oldalfalon.

Bőrborítás és selymesen csillogó betétek javítják a minőségérzetet

A minőségérzet javítása volt a legfontosabb szempont az utastér kialakításánál, ezért nem csak puha műanyagot használnak, de alapfelszerelés a bőrborítás a jól látható díszvarrással. A bőrkárpiton belül megjelenő gyémántvarrás a feláras Krell hifi hangszóróburkolatán ismétlődik. A prémiumminőséget hangsúlyozzák azzal, hogy a műszeregységnél a szellőzéskonzolnál is megjelennek az ezüstszínű patkók. Nincs központi kezelőszerv, kapcsolókkal és a kormányról vezérelhető menüvel lehet elmélyedni a beállításokban, illetve a középkonzol fölé helyezett érintőképernyős fejegységet is használhatjuk. Részben digitális a műszeregység, a fordulatszámot, az üzemanyagszintet és a hűtőfolyadék hőmérsékletét analóg órák mutatják, középen a sebességet jeleníti meg a monitor. Ez egyébként visszajelző is, hiszen üzemmódtól függően kék, piros vagy zöld a színvilág, illetve a Smart beállítás esetén magától változik a szín – ez esetben az autó dönti el, hogy épp Comfort, Sport vagy Eco üzemmódban haladjon. Az üzemmódváltót az előválasztó kar mögött találjuk.

Kamaszkorig ajánlott a harmadik sor használata

Az elődnél is használt padlólemezre építették fel az új generációt, de megnövelték a belső méreteket, hiszen mostantól kezdve az egyszerű, 4,77 méter hosszú Santa Fe karosszériában választhatjuk a hétszemélyes utasteret felár ellenében. Ahhoz, hogy a harmadik sorba be tudjon szállni valaki, előre lehet billenteni a középső sor ülését, ehhez a támla peremén és az ülőlap szélén is találunk gombot. A harmadik sor egyébként gyermekeknek ajánlható hosszú távra, az itt ülők a jobb oldalfalon elhelyezett kapcsolóval tudják szabályozni a befújt levegő mennyiségét. Itt kell megemlíteni az ajtónyitás-asszisztenst, amely a holttérfigyelőt felhasználva blokkolja az ajtó nyitását, ha érkező közlekedőt érzékel – a harmadik sorból kifelé mászó ember nem látja az esetleg közeledő veszélyt. Világújdonság a hátsó ülés foglaltságfigyelő, amely hangjelzéssel riasztja az autótól távolodó (jeladó a zsebben) vezetőt arra, ha úgy zárta be az ajtókat, hogy nem üres az utastér – mozgásra reagál a rendszer. A csomagtér az ötüléses változatban 625 literes alaphelyzetben és 1695 literesre bővíthető. A hétülésesben 130 liter van a harmadik, 547 liter a második üléssor mögött (az ülések miatt megszűnik a padló alatti rekesz) és 1625 literes a maximális érték. A tolatóradar érzékelőjét használva figyeli az elektronika, hogy legyen elég hely az elektromos mozgatású ajtónak a felnyíláshoz.

Az ötüléses kivitelben a padló alatt rekesz lapul

Háromféle erőforrással készítik a Santa Fét, de a 2,0 literes dízel (150 vagy 186 LE) és a 2,4-es benzines (188 LE) nálunk nem lesz elérhető, egyedül az eddig is alkalmazott 2,2 literes turbódízelt kapjuk. Az Euro 6d-Temp előírások miatt átdolgozták az erőforrást, amely SCR-katalizátort (AdBlue-befecskendezés) is kapott, a teljesítmény 200 LE/440 Nm. Új fejlesztésű a nyolcfokozatú automatikus váltó és a HTRAC fantázianevű összkerékhajtás, utóbbinál már nem csak a nyomatékelosztást vezérli a számítógép, az már a fékekre is hat. Alaphelyzetben fronthajtással közlekedik a Santa Fe, de tapadásvesztés esetén villámgyorsan a nyomaték 50%-át hátraküldi, utóbbi egyébként gombnyomásra is aktiválható, nem kell megvárni, hogy kipörögjenek a kerekek. Az üzemmódválasztó is hatással van a HTRAC-vezérlésre, Eco-módban 100:0-80:20, Komfort-módban 80:20-65:35, míg Sport-módban 65:35-50:50 arányban osztja el a motornyomatékot a rendszer. Aszfaltúton, kitűnő időjárási körülmények között került sor a próbaútra, úgyhogy az összkerékhajtás működéséről nem tudok beszámolni, azt azonban el tudom mondani, hogy kellemesen ringatózós hangolású a felfüggesztés, miközben nincs túlzott karosszériadőlés kanyarban. A karakterhez passzol az automatikus váltó, a sok fokozat miatt időbe telik a visszakapcsolás padlógázra, úgyhogy legjobb, ha az ember idomul az autóhoz és élvezi a kényelmes utazást.

Dél-Koreában van fekete védőszoknya nélküli változat is

Lágy-hibrid hajtást nem kínálnak, de a 2,4-es benzines felhasználásával készítenek hibrid és hálózatról tölthető hibrid változatot is. Utóbbiak az akkumulátor miatt csak ötüléses változatban lesznek elérhetők, a tölthető modell pedig kiérdemli majd a zöld rendszámot is – ennek érkezésére azonban még várnunk kell pár évet.