Bizony nem tévedés vagy elírás, a Citroën ebben a formában dobja piacra a C4 Cactust! A külső szerintem már önmagában is meghökkentő, de egy igazán ütős színben (például sárgában) valódi tekintetmágnes a márka újdonsága. A kisautós padlólemezre (PSA Platform 1) épülő modell megjelenése mellett ugyanakkor azért sem mehetünk el szó nélkül, mert a Cactusszal megkezdett irányvonalat képviselik majd a következő években érkező Citroënek. Vagyis a gyártó ebből a szempontból visszakanyarodik a 60-as és 70-es évekbe, amikor minden Citroën az egyedi megoldásokról és a kreativitásról szólt.

Teljesen digitális a Cactus műszerfala Teljesen digitális a Cactus műszerfala

Elengedték a fantáziájukat a tervezők

A Citroën szerint a kompaktok közé sorolható, ám szerintem leginkább kisméretű szabadidő-autóként kategorizálható modell számos érdekességet vonultat fel, ezek közül pedig első látásra is szemet szúrnak az ajtókon, illetve az autó orrán és farán elhelyezett, levegővel töltött betétek. A négyféle színben elérhető Airbump elemeknek a látványon kívül gyakorlati hasznuk is lehet, ugyanis a parkolási sérülésektől, vagy az ajtórányitásoktól is védik a karosszériát. De ha már a különleges megoldásoknál tartunk, említhetjük a robotváltós verzió egybefüggő első üléspadját, a műszerfal felső részére helyezett kesztyűtartót (az utasoldali légzsák a tetőben van!), a bőröndfogantyúra emlékeztető ajtóbehúzót, vagy a teljesen digitális műszerfalat.

Mindent a látványért: az ajtóbehúzó bőröndfogantyúra, a kesztyűtartó fedele pedig csatos kofferre emlékeztet Mindent a látványért: az ajtóbehúzó bőröndfogantyúra, a kesztyűtartó fedele pedig csatos kofferre emlékeztet

Utóbbi meglehetősen mutatós darab, de nem éppen informatív. Azt megszoktuk már, hogy sok esetben elspórolják a vízhőfokmérőt, de hogy nincs fordulatszámmérő, az szerintem érhetetlen illetve azért sem jár jó pont, hogy a volán csak magasságában állítható. Az óriási érintőképernyős középkonzollal sem lehet az ember maximálisan kibékülve, ugyanis a hagyományos gombok elhagyásának az lett az eredménye, hogy a klímát, vagy a start-stop rendszert csak a menüből tudjuk be- és kikapcsolni. Ettől függetlenül a belső otthonosságára nem lehet panasz. Eleve könnyű beszállni az enyhén magasépítésű autóba, illetve az ülések az első sorban igen komfortosak. Hátul már más a helyzet: az ablakok itt csak billenthetők, a fejtér pedig meglehetősen korlátozott. Kár, mert a 2,6 méteres tengelytáv és a 4,16 méteres hossz jóvoltából a lábtér nagyobb termetűeknek is elegendő. Ami a csomagtartót illeti, a 348 literes raktérméret teljesen megfelelő, de sajnos az ülések nem dönthetők osztva, ami a gyakorlatban sok bosszúságot okozhat.

Pillesúlyú karosszéria, spórolós motorok

A kisautós platform és a számos súlycsökkentő megoldás (pl. alumínium motorháztető és lökhárítótartók) jóvoltából pillesúlyú a C4 Cactus, az 1,2 literes alapváltozat szenzációsan keveset, mindössze 965 kg-ot nyom a mérlegen! Ezek után nem meglepő, hogy az összes modell igen takarékos, legyen szó a 82 lóerős, 1,2-es szívómotorról (4,6 l/100 km), a 110 lóerős, 1,2-es turbósról (4,6 l/100 km), a 92 (3,5 l/100 km) vagy 100 lóerős (3,4 l/100 km) kivitelben létező 1,6-os dízelekről. Azt eddig is tudtuk, hogy az 1,6-os gázolajosok remek darabok, hiszen csendesek és nyomatékosak, de óriási meglepetés volt, hogy a robotváltós modell (a 92 lóerős változat csak ezzel a váltóval létezik) esetében mennyit csiszoltak az erőátvitelen. Nyilván nem veheti fel a versenyt a villámgyors, duplakuplungos egységekkel, de a korábbi „bólintás” már a múlté, így azoknak is alternatívát jelenthet, akik eddig idegenkedtek tőle.

A lábtér elegendő, a fejtér viszont szűkös. Egybefüggő az üléspad az automata verzióban A lábtér elegendő, a fejtér viszont szűkös. Egybefüggő az üléspad az automata verzióban

A 110 lovas, turbós benzines egészen más műfaj: a középső fordulatszám-tartományban kifejezetten fickós motor háromhengeres létére nagyon kulturált, de a precíznek jóindulattal sem nevezhető ötgangos váltó áttételeit kicsit elszabták, mert 60-nál alig bírja el a negyediket. Ettől függetlenül azonban jó vezetni a Cactust, ugyanis a futómű kellemesen komfortos, és az elektromos szervokormányt remekül „kalibrálták”: alacsony tempónál egészen kis erővel tekerhető a volán, majd nagyobb sebességnél ideális mértékben felkeményedik.

A csomagtérperem magas és a támlák osztva nem, csak egyben dönthetők A csomagtérperem magas és a támlák osztva nem, csak egyben dönthetők

A C4 Cactus szeptemberben érkezik a hazai Citroën-kereskedésekbe, a szívó benzines bázismodell 4 190 000 Ft-tal szerepel az árlistában, ami a típus egyediségét és karakterét figyelembe véve egészen jó pozíciót jelenthet.

Négyféle színben léteznek az Airbump betétek, sérülés esetén pedig könnyedén cserélhetők Négyféle színben léteznek az Airbump betétek, sérülés esetén pedig könnyedén cserélhetők

Citroën C4 Cactus PureTech 110
Összlökettérfogat: 1198 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE) 5500/perc
Max. nyomaték: 205 Nm 1500/perc

Hossz./szél./mag.: 4157/1729/1480 mm
Tengelytáv: 2595 mm
Tömeg/teherbírás: 1095/460 kg
Csomagtér: 348/1170 l
Üzemanyagtank: 50 l
0-100 km/h: 10,4 s
Max. sebesség: 188 km/h
Fogyasztás: 5,8/3,9/4,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 105 g/km

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!