Miközben a klasszikus terepjárók közül mind több csúszik át a szabadidőautók mezőnybe, ez végre ismét egy kőkemény profi! Elődje az a katonai szabványoknak megfelelő Fiat Campagnola, amely 1951-től kezdve vett részt Olaszország háború utáni fellendítésében és sok-sok ENSZ békefenntartó küldetésben, sőt magára vonta a figyelmet II János Pál pápamobiljaként is. Robusztus, sokoldalú és gazdaságos munkaeszköznek számított, és ilyennek szánják a Massifot is, amely – ellentétben megannyi víz- és tériszonyos, elvárosiasodott SUV-val – már a konstrukciójából adódóan kőkemény terepes profi: létra-alváz, elöl-hátul merev híd és parabola-laprugó, valamint haszonjármű-dízelmotor jellemzi.

Valóságos mászógép az új Iveco

Meggyőzőek a Massif adatai. Teljes terheléssel (a platósé meghaladja az egy tonnát!) felkapaszkodik száz százalékos emelkedőn (azaz 45 fokos hegyoldalon, amely sípályában is extrémnek számít), átlép húszcentis akadályon és átgázol félméteres vízen. A felező felső fokozatában átkapcsolható hátsókerék-hajtásra, de az alsóban már középső differenciál nélküli, hátsó difizáras 4×4-esként küzd meg az akadályokkal. Az első kerekekben szabadonfutó agy van. Érdekesség, hogy a rögzítőféket az erőátviteli ház hátsó végére szerelték, hatását így megsokszorozza a hátsó híd áttétele. Ennek köszönhetően a Massif megáll mindenütt, ahol fel tudna kaptatni, tehát akár az említett lejtőszög esetén is. Alapfelszerelés a terepgumi acélfelnin, opció a közúti abroncs és a könnyűfém kerék.

A Massif négyféle változatban készül: hosszú tengelytávú ötajtós kombi, rövid tengelytávú háromajtós kombi, pick-up és fülkés alváz. Utóbbi természetesen felépítmények széles választékával látható el – ezek teljesítményigényét a váltóműről leágaztatott mellékhajtás elégíti ki. A motor 3,0 literes, Euro 4-es dízel, az Iveco Daily öröksége, 146 vagy (változó geometriájú turbóval) 176 lóerő teljesítményű, 350 vagy 400 newtonméter nyomatékú.

Ülése és berendezése megfelel a normál civil igényeknek, de olyan alkalmazásokra, ahol gyakorta kell kislagozni disznóólként összesározott belsejét, készül gumiszőnyeges, műbőr üléses kivitel is. A légkondicionáló már extra felszerelésnek számít, akárcsak a CD-rádió és műholdas navigátor. Már ezek is mutatják, hogy más karakter, mint a velúrszőnyeges, Alcantara üléses aszfaltbetyárok. Persze valószínűleg a Massif sem kerülheti el sorsát, egyes példányait civilek veszik majd meg státusszimbólumként, akik pipiskedve kerülgetik a tócsákat. Nekik olyan kivitelt gyártanak, amelyen a műanyag védőelemek és tető helyén fényezett lemez csillog, az első hármat kivéve sötétítettek az üvegek, a felni pedig alumínium.

Strapabíró szerkezet, karakteres arc

A Massif nevéhez méltóan masszív szerkezete strapabírónak és hosszú életűnek ígérkezik, észrevenni rajta, hogy közvetlen rokonságban áll az Iveco összkerékhajtású teherautóival. A létra-alváz rugalmasan elcsavarodhat anélkül, hogy sérülne a rászerelt karosszéria, a laprugók pedig feleslegessé teszik a lengőkarokat. Ami nincs, az nem is mehet tönkre, ha pedig mégis javítani kéne valamit, állandóan hívható segélyszolgálat és száz ország háromezer szervize áll készenlétben.

Egyelőre még nem eldöntött a magyarországi piaci bevezetés időpontja, sem az ár, de annyit azért megtudtunk, hogy az ősz folyamán érkeznek majd az első kocsik, és valamennyi kivitel kapható lesz nálunk. Az árat pedig a Land Rover Defender környékére, vagy akár még valamivel az alá is lövik be, ami nagyon szép dolog lenne, lévén a Massif jóval nagyobb, ugyanolyan jellegű, és erősebb motorú jármű. A Giugiaro-féle vonalak szépségéről nem is beszélve…